/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Beklædning bag pilleovn
Fra : kilamo
Vist : 1213 gange
20 point
Dato : 19-01-15 16:59

Jeg har købt en pilleovn og fået den opsat af fagmand. Da skorstensfejermester ikke vil godkende den, da røgrøret ikke er de lovpligtige 22,5 cm fra gipsvæg opsat på trækonstruktion men kun 12,5 cm i afstand fra rør til gipsvæg. Skorstensfejermester vil have trækonstruktion skiftet med ståldrager for godkendelse. Dette kan ikke lade sig gøre grundet konstruktionen. Fagmand reagerer ikke på utallige henvendelser. Jeg søger forslag til varmeafvisende materiale til opsætning på eksisterende gipsvæg. På forhånd tak for eventuelle forslag.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 19-01-15 17:34

Det er desværre skorstensfejerens ord der er gældende!

Men jeg ville hører ham om det var muligt at opsætte en fibercement plade bag ovnen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-01-15 18:38

Du siger til fagmanden at du vil tage skridt til at han mister sin autorisation, så kommer han nok ud af hullet.
Endvidere må det kunne lade sig gøre at udskifte det stykke lægte med stålprofil, som er tæt på røgrøret.
VH Palle

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-01-15 19:11

Citat
Du siger til fagmanden at du vil tage skridt til at han mister sin autorisation, så kommer han nok ud af hullet.

Det er han sikkert ragende ligeglad med - han har sikkert flere anmeldelser liggende = som det offentlige er lige så ragende ligade med...

Jeg havde samme snak? engang for mange år siden, og fik rådet at opføre mustens-væg, der overholdte højde/ bredde i forhold til ovnen + skorstensfejeren, der skulle dog være mellem rum mellem væg og den ´nye´mur, - men valgte et andet sted at sætte den op = min skulle have 50cm fra brandbart.
MEN prøv lige om du ikke kan nøjes med en/et ´ekstra´ røgrør der skærmer for varmen + som skrevet .
Citat
Men jeg ville hører ham om det var muligt at opsætte en fibercement plade bag ovnen

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-01-15 19:13

Men kan ikke forstå at din ´fejer´ ikke kommer med bedre råd og vejledning.
Samt du burde NOK have snakket med ham før du gik igang med at lave diverse huller, så havde du været 110% sikker, samt det koster ikke noget for rådgivning

Kommentar
Fra : kilamo

Dato : 19-01-15 20:07

Hej Palle
Tak for dit forslag, men har haft en tømrer til at se på problemet, og han fortæller, at det ikke kan lade sig gøre på den måde det er bygget desværre.

Jo løsningen kan blive et varmeisoleret røgrør, menså mister jeg jo den varme, der kommer fra røret. Men som sagt det kan blive løsningen.

Pilleovnen blev købt som erstatning for ældre brændeovn, nu jeg er flyttet ind i mit træhus/ sommerhus permanent.

TAK FOR JERES FORSLAG.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-01-15 21:06

Citat
menså mister jeg jo den varme, der kommer fra røret

ikke hvis det er (som jeg mener) åbent rør, ikke isoleret - men tvivler på du får det godkendt.

MEN det kunne være at vi har mis-forstået noget? mener du at røgrøret går gennem træ væggen, eller bag-ud af ovnen (og rørøret for tæt på en trævæg) og op gennem loft og tag.

SJovt nok, kan en gennemgang mellem en trævæg og ovn godkendes med et ekstra? rør udenom (dog skal afstanden til ovn/ væg stadig være lovlig) - men igen, spørg fejeren.

Og det jeg skriver om er gamle regler osv, men mener der stadig er gældende.

Kommentar
Fra : kilamo

Dato : 19-01-15 21:30

Hej mig-selv
Røgrøret går bagud af ovnen ved gulvet og så parallelt med gipsvæg i afstanden 12,5 cm til det er over ovnen, hvorefter det knækker ind over ovnen og op gennem loftet. Det fejer ikke vil godkende, er de vandrette og lodrette lægter, som væggen er fastgjort til. Fejer godkender varmeisoleret røgrør og så kan afstanden gå helt ned til 5 cm fra væg. Dette kan blive min løsning, hvis ikke fejer her i mon kommune Halsnæs vil godkende en silikat plade, som fejer i Frederikssund har godkendt i følge en bekendt. Håbede bare på at der var en derude, der havde en god løsning, så jeg ikke skal til at ofre 2-3000 kr på andet røgrør.
Tak for din interesse for min udfordring.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-01-15 21:56

Kan ovnen ikke rykkes ud så der skabes afstand. Det er vel et spørgsmål om at justere det knæk over ovnen. Og en jernplade foran ovnen er da ikke så dyr, hvis afstanden til gulvet er for kort.

Kommentar
Fra : kilamo

Dato : 19-01-15 22:19

Hej Eyvind
Desværre kan ovnen ikke rykkes længere væk fra væggen, da den er placeret et sted i huset, hvor der ikke er for meget plads at passere i forvejen. Mit hus er ikke mere end et par og tres kvadratmeter, så der er ikke for meget plads i forvejen til os, der bor her.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-01-15 22:36

Citat
hvis ikke fejer her i mon kommune Halsnæs vil godkende en silikat plade, som fejer i Frederikssund har godkendt i følge en bekendt.

??
Så får du bare ham til at godkende dét, der er frit ´fejer´ valg i Danmark = men så skal du tænke på forsikring / BRF osv.
Min skorstens fejer/ firma er heller ikke de bedste - men de kan dæleme give gode råd, ikke kun med skorstene, men alt andet der hører til bygningen og lignende = og DET er gratis, hvis man bare spørger pænt - samt de kontrollerer ´skidtet´ /ulovlighederne (for mit vedkommende et oliefyr) hver gang de kommer på besøg (½ årligt)

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-01-15 22:45

Citat
Fejer godkender varmeisoleret røgrør

Hvis det bare er fra udgang til top af ovn - så går du ikke glip af megen varme, da det så bare vil ud? hvor der ikke er isolering = mellem sidste knæk og loft, og tro mig, der kan komme masser af varme ud på det lille stykke.

Selv kan jeg stege mad på min ovn, men gør det ikke og røret er endnu varmere - har flere brandsår som bevis, når man ? Nytårs aften tager fejl af en skorsten og en lygtepæl.

Men håber da du får skidtet til at brænde - før eller senere.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-01-15 00:36

Nu er det spørgsmål lige vdrørende mit fag.
Skorstensfejeren er ikke myndighed, og skal ikke godkende noget.
Det er kommunens bygningsmyndighed som er afgørende i den sag.
Hvis de bruger den private skorstensfejer til at godkende på deres vegne , er det ikke lovligt; selv om der er flere kommuner som forsøger den praksis.

Men din ovn og røgrør skal opfylde bygningsreglementet. det siger noget om temperaturer på brændbare materialer. I vejledning er der angivet visse afstande som anses for at opfylde kravet, men det er ekssempler, og det kan gøres på anden måde.

Du kan isolere væggen , udenpå gipsen med eksempelvis 50 mm brandbatts, dækkes med en ubrandbar plade, f.eks af stål. Den løsning kan du sende til kommunen og få godkendt .

Hvis der er besvær med det, kan du skrive besked direkte til mig, så skal jeg hjælpe.

Kommentar
Fra : kilamo

Dato : 20-01-15 06:38

Hej transor
Tak for dit svar. Jeg vil eventuelt godt have lov til at vende tilbage til dig. På forhånd tak.

Venlig hilsen Carsten

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 20-01-15 08:49

Det kan muligvis klares ved at sætte to lag brandkorps udenpå væggen. Men spørg skorstensfejeren først om han vil godkende det.
Ellers kunne det være en mulighed at lave en ekstra væg med stålrekler og brandbats og så beklæde med brandgips

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 21-01-15 15:16

Hej kilamo
Du har fra starten valgt den RIGTIGE løsning!: Lad fagfolk udføre opgaven. At du nu er kommet "i klemme" må kunne løses!
Forslag: Bed skorstensfejeren om at indkalde til en FÆLLES gennemgang af konstruktionen. Så skal kommunikationen IKKE foregå igennem dig.
Hvis "fagmanden" ikke vil acceptere et sådant møde, vil et "krads" brev fra din advokat, nok få ham på andre tanker!

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 21-01-15 15:23

Hej igen
Lige et par spørgsmål:
1. Var fagmanden en del af handelen (forhandlerens udvalgte montør) ?
2. Hvem var forhandleren (hvis du vil svare) ?
3. Er du opmærksom på, at du har 2 års reklamationsret ?

Kommentar
Fra : kilamo

Dato : 21-01-15 15:58

Hej Guild
Min udfordring er, at forhandler - som også er montør og stod for både salg og opstilling - ikke svarer tilbage på henvendelser men blot ignorerer at han har opstillet en ovn, hvis placering i huset ikke opfylder de krav, der stilles i forbindelse med afstand fra varmekilde til brandbart materiale.
Han har senest for små 2 måneder siden meddelt, at en kalciumsilikatplade kan være løsningen, men ville undersøge dette.
Jeg har nu selv skrevet til Skamol.com, som sælger disse plader, for at høre om de mener at en sådan plade vil kunne hindre varmen i at komme til brandbar konstruktion, som gipsen er opsat på. Jeg ved godt, at varmen aldrig vil kunne antænde lægterne, men jeg er bare nødt til at sikre mig forsikringsmæssigt.
Han er en af de forhandlere, der er opført på MCZ.DK forhandlerliste, når du nu spørger.
Jeg er klar over reklamationsretten. Enten skal jeg beklæde væggen bag ovnen med noget materiale, som kan godkendes, eller også skal ovnenskiftes til en pilleovn med topafgang eller som tidligere skrevet, skal eksisterende røgrør, som ikke er varmeisoleret, skiftes til et varmeisoleret stålrør, hvilket i sidste ende kan blive løsningen. Dette vil dog blive en løsning på 3-4.000 kr. som jeg tror, jeg selv kommer til at afholde.
Det blev en lang forklaring men tak for dine råd og interesse for min udfordring.
Vh. Carsten

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 21-01-15 16:25

Hej Carsten

Grunden til jeg interesser mig for din situation, er at jeg tidligere var ansat som sælger i et firma med pilleovne, varmepumper og solcelleænlæg, som hovedgrupper. Vores udvalte montører var specialister, og i flere (mange) tilfælde ville de ikke udføre arbejdet, som ønsket af forbrugeren .. netop fordi det på forhånd IKKE kunne godkendes.

"Din" montør har åbenbart ikke haft en "fis" forstand på regulativerne, så han må stille op til en "ommer". Du skal naturligvis betale ekstra nødvendige materialer .. men han må arbejde GRATIS

Den mcz hjemme du henviser til er under konstruktion .. er du gået i "flyverskjul" ?

Kommentar
Fra : kilamo

Dato : 21-01-15 18:02

Hej Guild
Da jeg skrev mit sidste indlæg til dig Kl. 15:58, var jeg inde på siden for at sikre mig at forhandleren i Frederikssund stadig var på deres liste over forhandlere, og det var han. Kan godt se nu at siden er under konstruktion. Jeg er godt klar over, at jeg selv skal betale for ekstra materialer, men så er jeg også derovre, at det tilbud, jeg sagde ja tak til, er blevet dyrere, og så havde jeg nok ikke taget imod det.
Jeg mener, at når jeg har besøg af en forhandler og montør med køb af pilleovn for øje, så er det ikke min opgave som lægmand at vurdere, om alle forskrifter er overholdt. Det kan jeg jo i øvrigt heller ikke gøre, når min bil bliverrepareret af en uddannet mekanikker. Samtidig tænker jeg på, hvor mange ovne - han i de 3 år, han har solgt og opstillet disse - der er korrekt monteret? Sover nogle af hans kunder i brandfælder, inden de får godkendt deres ovn af skorstensmesteren???

Hilsen Carsten

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 22-01-15 01:30

Hej Carsten

Smith, Holm og Co er eneimportør af MCZ pilleovne. De sælger ikke til private men henviser til et forhandletnet.
På en serviceside står (citat): "Uddannet personale der gør jobbet ordentligt"

Jeg er rystet over denne form for amatør-agtig installation!! I yderste konsekvens kan det koste menneskeliv!

Kontakt Smith, Holm & Co og kræv at handelen annuleres, uden at det har kostet en ENESTE krone, ELLER at der OMGÅENDE bliver udført en lovlig installation, som beskrevet i deres tilbud .. og selvfølgelig UDEN yderligere omkostninger for dig.

Jeg har et par eksempler på "tossehoveder", som mente de selv kunne installere .. det kunne de desværre ikke. Som jeg skrev tidligere: "Du har fra starten valgt den RIGTIGE løsning!"

Du er velkommen til at sende en privat besked så vi eventuelt kan tale sammen på telefon.