/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
momsregistreret eller ej
Fra : FMMadsen
Vist : 180 gange
20 point
Dato : 13-01-15 08:57

Hej,

jeg er i tvivl om forskellen på at være momsregistreret og ikke momsregistreret.

Jeg har forsøgt at læse rundt omkring og forstår det sådan, men er ikke sikker.

Her er 10 spørgsmål til professoren

Er det rigtigt?

1. Momsregistreret kan jeg vælge, men er et krav hvis omsætningen er over 50.000 kr.
2. Hvis momsregistreret skal jeg lægge moms oven i alle mine regninger/fakturer jeg udsender
3. Hvis momsregistreret kan jeg så også få moms tilbage på alle indkøb til virksomhedenn
4. Hvis jeg ikke er momsregistreret kan jeg ikke udskrive regning/faktura men kun en kvittering
5. Hvis jeg er momsregistreret får jeg et CVR nummer
6. Hvis jeg ikke har CVR nummer må jeg skrive mit CPR på evt. kvitteringer udsendt
7. Under alle omstændigheder skal jeg aflevere et årligt regnskab til skat
8. Hvis jeg er moms registreret skal jeg aflevere 4 gange om året istedet for kun 1
9. Jeg skal under alle omstændigheder registrere mig på virk.dk også selvom jeg ikke er moms registreret
10. Hvis jeg ikke er moms registreret registrerer jeg bare alt overskud som b-indkomst (omsætning-udgift)

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 13-01-15 09:05

Inden du skyder i alle retninger kunne du jo prøve at læse her:

http://www.skm.dk/skattetal/satser/satser-og-beloebsgraenser/momsloven/

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 13-01-15 17:56

Du er noget galt på den.

Du SKAL momsregistreres, hvis din omsætning overstiger 50.000 kr om året (4.200 om måneden), og KAN momsregistreres fra en omsætning på 0 kr.
Du kan sagtens fakturere uden at være momsregistreret.
Du kan sagtens få et cvrnr uden at være momsregistreret.
Uanset om du er momsregistreret eller ej, skal HELE indtægten angives til SKAT som personlig indkomst. Først når du laver et selskab, bliver det anderledes.

Mvh Maria

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-01-15 23:47

Maria har ret , men jeg kan tilføje . Der findes visse specielle ydelser , som er momsfri. Hvis du kun yder dem,skal du ikke momsregistreres.
du kan med stor omsætning komme til at skulle indberette moms 4 gange om året . Det er ikke det samme som fuldt regnskab.

Med lav omsætning og uden selskab er du ikke regnskabspligtig på anden måde end at indtægt og omkostninger skal kunne dokumenteres og overskud /underskud ,skal på selvangivelsen.