/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
støj fra køleskab
Fra : ronald
Vist : 358 gange
50 point
Dato : 12-01-15 11:49

Hej

Jeg har et køleskab, som larmer. Det kommer enten fra kompressoren eller området omkring den. En hakkende lyd, som en lille folkevogsnmotor.
Er der nogen tips eller tricks til ting man kan forsøge, for at mindske støjen?

Mvh Ronald

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-01-15 12:02

Kan være ophænget det støjer eller køleripperne, hold på tingene og se om det går væk.
Er det kkøleripperne kan du sikkert sætte noget (ikke brændbart) mellem dem og skabet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-01-15 14:59

Det kan også være kondensfordamperen (hvid plastik hat på kompressoren) som sidder og rasler.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-01-15 16:31

Det kan være en indvendig fejl i kompressoren . Det kræver en kølemomtør for udskiftning.

Men mere sandsynligt er det et eller andet mekanisk udenfor som rasler med vibrationen,

Det kan være noget, som er faldet ned på kompressoren eller et gummiophæng af foden dom er defekt. Ryk skabet ud og kontroller området ved kompressoren.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 12-01-15 21:34

Det er ikke så længe siden jeg købte en ny skabsfryser, og sådan en siger jo også nogle lyde.

Men en weekend hvor mine børn havde været her alene havde den larmet mere end sædvanligt.

Da larmen begyndte, efter jeg var kommet hjem, lagde jeg en hånd på fryser-døren, det fik larmen til at stoppe.
Jeg åbnede så fryseren og blev obs på, at en af hylderne, som har en klap-låge, var tom (der havde ligget en kage, som jeg havde taget med på kursus), da jeg lagde noget på hylden stoppede larmen.
Så det var simpelthen vibrationerne fra klap-lågen der larmede.

Måske noget lignende er tilfældet med dit køleskab.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 13-01-15 17:56

Gummibøsninger, som komp. står på.
Rør der går imod et sted fra komp. til skabet.
Prøv at trække lidt i kondensatoren - den sorte støvsampler bag på, eller sæt noget i klemme.
Komp. er ophængt i stålfjedre inde i den sorte skal. Er en fjeder knækket, så slår den indvendige del af komp. mod den sorte skal indvendig. Du kan prøve at hælde skabet forover eller bagover og til hver side, mens komp. kører, hvis lyden forsvinder, når du har prøvt t hælde skabet, er det en fjeder der er knækket = med en ny komp. eller nyt skab.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-01-15 08:25

Et køleskab/fryser skal stå i vatter for ikke at larme. Tjek dette.

</MOLOKYLE>