/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Adoption
Fra : omahexen
Vist : 475 gange
125 point
Dato : 10-01-15 10:08

Jeg har 3 myndige børn,som efter skilsmisse,blev adopteret af deres stedfar.Børnene er nu ikke indforstået med adoptionen,Er det muligt at ændre dette ?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 10-01-15 10:31
Accepteret svar
Fra : Troldepige

Modtaget 135 point
Dato : 10-01-15 10:34

Citat
Børnene er nu ikke indforstået med adoptionen,Er det muligt at ændre dette ?

Det ser det ud til:
" Kapitel 3

Ophævelse

§ 18. [B]Adoptivforholdet kan ophæves af ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold, når adoptanten og adoptivbarnet er enige derom. Er nogen af parterne under værgemål efter værgemålslovens § 5 eller under værgemål med fratagelse af den retlige handleevne, jf. værgemålslovens § 6, skal erklæring fra værgen indhentes.
[/B]
Stk. 2. Er adoptivbarnet under 18 år, kan ophævelse efter stk. 1 finde sted, hvis adoptanten og adoptivbarnets oprindelige forældre er enige derom og ophævelsen er bedst for barnet.

Stk. 3. Er barnet fyldt 12 år, kan ophævelse af adoptivforholdet ikke ske uden barnets samtykke. Samtykket skal afgives under personligt fremmøde for statsforvaltningen eller for anden myndighed eller institution, der er godkendt i medfør af § 8, stk. 1. Inden barnet afgiver samtykke, skal der finde en samtale sted med barnet om ophævelsen af adoptivforholdet, og barnet skal gøres bekendt med ophævelsens betydning.

Stk. 4. Er barnet under 12 år, skal der foreligge oplysning om dets holdning til den påtænkte ophævelse af adoptivforholdet, i det omfang barnets modenhed og sagens omstændigheder tilsiger det. Ved afgørelsen skal der i videst muligt omfang tages hensyn til barnets holdning til den påtænkte ophævelse af adoptivforholdet.

Stk. 5. Når adoptanterne er døde, kan ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold på begæring af barnets oprindelige forældre ophæve adoptivforholdet, hvis det er bedst for barnet. Stk. 3 og 4 finder tilsvarende anvendelse.
"

https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=163355

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 10-01-15 10:35

Hmmm, det virker ikke når jeg vil markere, men det er stk. 1 jeg mener der må være gældende.

Godkendelse af svar
Fra : omahexen

Dato : 10-01-15 16:06

Tak for svaret Troldepige.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 10-01-15 23:05

Velbekomme.

Jeg googlede såmænd bare "adoption+lov".