/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Skat, fradrag, 2 "jobs".
Fra : Troldepige
Vist : 653 gange
300 point
Dato : 07-01-15 10:57

Min 18-årige datter får ca. 3.000 kr. brutto om måneden i su, derudover har hun et fritidsjob hvor hun ligeledes tjener ca. 3.000 kr. brutto om måneden.
Og så har hun et lidt mere "løst" fritidsjob, hvor hun nogle måneder ikke har nogen indtægt, andre måneder kan hun tjene op til ca. 2.000 kr. brutto.

Hendes månedlige fradrag er på ca. 4.000 kr.

Det almindelige/normale er, at man bruger fradraget der hvor man har den største indtægt, eller ihvertfald en indtægt, der overstiger fradraget.

Hvis min datter lader su bruge fradraget, så går hun glip af ca. 1.000 kr. af fradraget.
Ligeså hvis hun lader fritidsjobbet bruge det.

Jeg har lige talt i tlf. med en medarbejder hos SKAT.
Vedkommende fortalte, at hvis man kender indtægten 100%, så kan man fjerne fradraget og til gengæld sætte en lavere trækprocent, sådan at der trækkes skat af alle indtægterne.

Men eftersom min datter også har det "løse" fritidsjob, så vil dette ikke være en løsning.

Det er også muligt, at lade hende få et frikort, når frikortet så er brugt skal der (selvfølgelig) betales ren skat.

D.v.s. der er, iflg. medarbejderen hos SKAT, de 3 muligheder.
1. Ingen fradrag, men ren skat med en lav trækprocent. (Dette er reelt ikke en mulighed da
hendes indtægt ikke ligger 100% fast.)

2. Frikort til det er brugt, derefter ren skat.

3. Lade su bruge frikortet og gå glip af ca. 1.000 kr. af fradraget, og få udbetalt rest-skat foråret
2016.

Min datter er færdig med HF til sommer, hun er ikke helt sikker på hvad der skal ske derefter, men hun og kæresten overvejer, at flytte sammen til den tid, alt efter hvad de kommer igang med, og hvor. Derfor vil det ikke være smart, at bruge frikort og så betale ren skat sidst på året. Der vil jo være udgifter til husleje o.l.

At gå glip af en del af frikortet nu er s'gi heller ikke smart, min boligsikring bliver reguleret efter hendes indtægt, så hun er nødt til, at betale sin del af udgifterne.

Kan det virkelig være rigtigt, at der ikke er andre løsninger?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 07-01-15 11:07

Ja.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 07-01-15 11:20

Citat
Ja.

I så fald, ØV.

Jeg sidder og leder efter relevant lovgivning, lige nu kigger jeg i Kildeskatteloven, er der andre steder jeg kan lede?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 07-01-15 11:25

For mange år siden (ca. midt i 80'erne) havde jeg et deltidsjob og fik supplerende dagpenge fra fagforeningen.
Fagforeningen brugte en del af mit fradrag og ligeledes skulle arbejdsgiver bruge en del af fradraget.

Grunden til, at jeg kan huske det er, at den der stod for min arbejdsgivers lønudbetaling/lønberegning påstod, at deres computer ikke kunne finde ud af kun, at bruge en del af mit fradrag.
Dertil svarede jeg, at det er ikke computeren der ikke kan finde ud af det, det er personen bag computeren der ikke kan finde ud af, at "fodre" computeren med de rette oplsyninger.

Derpå lavede jeg selv regnestykket, hvor jeg regnede mit fradrag ud helt ned til time-basis.

Så kunne de endelig finde ud af det.

D.v.s at det var muligt dengang.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 07-01-15 11:38

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=134306

Af §48 fremgår følgende:

Citat
Stk. 2. Told- og skatteforvaltningen drager omsorg for, at det på skattekortet anføres, hvilket beløb der skal fradrages i A-indkomst for henholdsvis en måned, 14 dage, en uge og en dag, forinden indeholdelse foretages. Fradragsbeløbene udgør forholdsmæssige andele af summen af de fradrag, der må forventes at ville tilkomme den skattepligtige ved den endelige indkomstopgørelse og skatteberegning for det pågældende år. På bikort anføres intet fradragsbeløb.

Stk. 3. Skatteministeren kan fastsætte regler, hvorefter der under særlige omstændigheder ikke skal anføres fradragsbeløb på skattekortet eller [B]skal ske fordeling af det samlede fradrag på anden måde end efter stk. 2.[/B]

Kan det markerede bruges til noget i denne sammenhæng?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 07-01-15 11:40

Det med markeringen blev vist ikke helt tydeligt, så kommer lige med det her.

Stk. 3. Skatteministeren kan fastsætte regler, hvorefter der under særlige omstændigheder ikke skal anføres fradragsbeløb på skattekortet eller [B]skal ske fordeling af det samlede fradrag på anden måde end efter stk. 2[/B].

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=134306

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 07-01-15 11:41

Det var dette jeg ville markere, ved ikke lige hvad der sker:

"skal ske fordeling af det samlede fradrag på anden måde end efter stk. 2"

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 07-01-15 12:12

De fleste lønsystemer i dag anvender E-skattekort, hvilket betyder at lønsystemet "kigger" hos skat hver måned for at hente de opdaterede skattekort.

Den tid er forbi, hvor man skal aflevere skattekort til arbejdsgiver, der så taster det ind i lønsystemet.

Der er sket meget siden midt i 80´erne.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-01-15 15:09

>>Kan det virkelig være rigtigt, at der ikke er andre løsninger?
>Ja.

Ud over at arbejde lidt sort,
det er ikke så ualmindelig her i det sydjyske, og nok heller ikke hvor du/din datter bor.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-01-15 16:20

Citat
At gå glip af en del af frikortet nu er s'gi heller ikke smart, min boligsikring bliver reguleret efter hendes indtægt, så hun er nødt til, at betale sin del af udgifterne.

At skære i SU for hjemmeboende og samtidig skære i boligsikringen er heller ikke smart.

-Sådan er det jo.
M. Vestager

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 07-01-15 17:39

Citat
>>Kan det virkelig være rigtigt, at der ikke er andre løsninger?
>Ja.

Ud over at arbejde lidt sort,
det er ikke så ualmindelig her i det sydjyske, og nok heller ikke hvor du/din datter bor.

Hvordan løser det problemet med fradraget, som iflg. SKAT ikke kan deles op?

Citat
At skære i SU for hjemmeboende og samtidig skære i boligsikringen er heller ikke smart.

-Sådan er det jo.
M. Vestager

Helt enig.

Og det er dælme da også noget underligt noget, at de unge mennesker ikke kan få su som udeboende før de er 20 eller 21 (husker det ikke præcist), når forældrenes forsørgerpligt stopper når barnet fylder 18 år.

Jeg har ikke længere forsørgerpligt over hende, men føler, at jeg alligevel er pålagt en delvis forsørgelse.

Samtidig skal det unge menneske, hvis forældrene ønsker at modtager boligsikring, skrive under på, at h*n hæfter solidarisk ved for meget udbetalt boligsikring.

Jeg synes det er helt rimeligt, at det unge menneskes indtægt indgår i beregningen af familiens boligsikring i en eller anden grad, men som det er nu indgår det unge menneskes indtægt i samme grad som forældrenes.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 08-01-15 07:28

Kan det ikke reguleres når året er omme?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 08-01-15 07:36

Citat
Kan det ikke reguleres når året er omme?

Jo selvfølgelig, som jeg også skrev i startindlægget :
Citat
3. Lade su bruge frikortet og gå glip af ca. 1.000 kr. af fradraget, og få udbetalt rest-skat foråret 2016.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 09-01-15 10:33

Som udgangspunkt, så brug "hovedkortet" på største indtægt, men hvorfor ikke "manipulere" indtægterne ved at forskudsregistrere?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 09-01-15 10:36

Eller prøv at snakke med hendes arbejdsgiver (lad SU bruge hovedkortet) og bede dem om - engang imellem også at bruge hovedkortet

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 09-01-15 10:54

Citat
Som udgangspunkt, så brug "hovedkortet" på største indtægt, men hvorfor ikke "manipulere" indtægterne ved at forskudsregistrere?

Jeg ved godt, at man normalt bruger hovedkortet (og dermed fradraget) på den største indtægt. Men her er indtægterne ca. lige store, og ingen af dem når op på fradragsbeløbet.

Jeg kan ikke lige gennemskue hvordan vi skulle manipulere med tallene for at opnå det ønskede resultat. Gode råd modtages med tak.

Jeg vil jo nødigt være skyld i, at min datter får et gevaldigt eftersmæk.

Citat
Eller prøv at snakke med hendes arbejdsgiver (lad SU bruge hovedkortet) og bede dem om - engang imellem også at bruge hovedkortet

Jeg er bange for, at det vil blive noget rod.
Hun arbejder i et supermarked, en af "kæderne", så hun er jo ikke lige i nærheden af den/dem der kører lønnen, og hendes nærmeste foresatte er vist rigeligt forvirret i forvejen.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-01-15 10:44

Jeg har nu skrevet til SKAT og venter på svar.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 11-01-15 10:49

Lad os høre resultatet, så vi også kan blive klogere.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-01-15 10:55

Citat
Lad os høre resultatet, så vi også kan blive klogere.

Det var også min tanke.

Jeg ser jo internettet som en kæmpe vidensbank, hvor vi kan dele erfaringer om både det ene og det andet.
Derfor finder jeg det vigtigt, at vi deler den viden vi har, som ellers ikke er nem at finde.