/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
Viderestilling
Fra : johnnyBP
Vist : 2751 gange
100 point
Dato : 06-01-15 14:06

Hej
Kan nogen forklare mig hvordan det virker? Jeg har etableret viderestilling fra et mobil nummer til et andet - begge fra samme selskab, så det er gratis da jeg ringer fra en abonnent til en anden indenfor samme selskab.
Mit selskab "Oister" siger at funktionen ligger i telefonen og ikke hos dem, men hvordan kan det så være, at det også virker når telefonen er slukket - Hvor ligger oplysningerne om viderestilling så henne. Det er ikke på simkortet, for det har jeg taget ud. Oister siger at det heller ikke er hos dem, hvor kan det så være. Et eller andet sted ligger oplysningen om viderestillingen for det virker perfekt selv om simkortet ikke er monteret og telefonen er slukket.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 06-01-15 16:32

Oister bruger 3s netværk, så funktionen ligger nok der. Oister er bare et skrivebordsfirma der sender regninger fra 3 videre til dig.

Kommentar
Fra : johnnyBP

Dato : 06-01-15 16:50

Jeg fostår det stadig ikke. Oister bruger også TDC netværk.
Mit problem er at forstå hvad der sker.
Nogen ringer til mit telefonnummer. Telefonen er slukket, simkortet taget ud, men alligevel ligger der et eller andet sted oplysninger om at viderestille kaldet. Hvis der findes en central server for mobilnumre, som selv finder hvilket netværk det kaldte nummer er tilsluttet her og nu, så kunne den også indeholde oplysninger om viderestilling m.m.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 06-01-15 16:59

Som fun2 skriver ligger de på 3´s server.

Kommentar
Fra : johnnyBP

Dato : 06-01-15 17:14

OK nogen ringer til min slukkede telefon - Hvordan kommer de i forbindelse med 3's server?
Som bruger på oister benytter jeg for det meste TDC og nogen gange 3. det afhænger af dækningen her og nu.

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 100 point
Dato : 06-01-15 17:15

Det var da en mystisk besked at få fra sit teleselskab.

Funktionen ligger i selve mobilnettet og altså dermed i dit tilfælde hos Oister.

Det er rigtigt at du normalt slår det til og fra på selve telefonen, enten via en genvejsmenu eller ved at taste koderne direkte.

F.eks *67*11223344# og tryk til slut på løft rør
(vidrestiling til 11223344 ved optaget)

Eller *#67# og løft rør (Status på vidrestiling ved optaget)

Nogle selskaber har en slags portal hvor du kan lave det på deres hjemmeside.

Som du kan se af ovenstående så løfter du røret og sender nogle koder til dit mobilselskab for at aktivere, deaktivere og vise status på vidrestiling.

Disse koder der har med vidrestiling at gøre hedder Supplementary Service codes (ss codes) og er universelle, det vil sige at de er ens over alt og på alle enheder.

Kommentar
Fra : johnnyBP

Dato : 06-01-15 17:26

Tak for svaret - Jeg vil lige lade tråden være åben lidt endnu i håb om at der kommer flere detaljer.
MVH
Johnny

Kommentar
Fra : johnnyBP

Dato : 06-01-15 17:28

Og så et tillægsspørgsmål - Vil SMS'er også blive viderestillet, hvis ikke findes der så en kode, som laver viderestilling på SMS'er ??

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 06-01-15 17:46

der er mange type af videre stilling, men de fleste Service Desk medarbejde får ingen uddannelse, og nogen af dem tror jeg stadig går i skole eller har aldrig haft en mobil telefon i hånden..
Nå til sagen.

På telefon under telefon indstillinger er der punkt som hedder opkalds indstillinger (Call settings), herunder er opkald videre stilling (Call Forwarding)
Når man åbner dette trækkes ens (simkort valgte) indstillinger ned fra udbyder
(ja det ligger hos udbyderen, men styres via Telefonen)

Der er så 4 type videre stilling.

Altid videre still (Always Forward) : Deaktiv(Disable) / eller et telefon nr.
Videre still ved optaget (Forward when busy) : Deaktiv(Disable) / eller et telefon nr.
Videre still ved ubesvaret opkald (Forward when unanswered) : Deaktiv(Disable) / eller et telefon nr. efter xx sekunder
Videre still ved manglede forbindelse (Forward when unreachable) : Deaktiv(Disable) / eller et telefon nr.

Grunden til udbyder "siger" det er telefonen som lave videre stillingen, er vist du er i udlandet så går kaldet til den "mast" som sidst havde kontakt med din telefon. Med andre ord hvis din telefon sidste var tændt i Tyskland, så vil du skulle betale dobbelt udlands takst da du først betaler for at kaldet sendes videre til Tyskland og derefter tilbage til det nr. du videre stiller til.

Næste ting er at nogle udbyder siger at opkald og videre stilling er 2 forskellige ting, så at det er gratis at ringe til et nr. betyder ikke det også er gratis at videre stille til samme nr. !!!!

Husk de hiver penge hjem alle de steder de kan, så hvis noget ikke står tydeligt så har de frit spillerum.

Eks. at opkald på samme udbyder er gratis (med i prisen), mens videre stilling vil koster som anden udbyder !!!
Eller hvis man 2 personer fra samme udbyder i Tyskland og ringer til hinanden så er det ikke gratis mere, men begge skal betale takst for Tyskland !!!! (og det endda selv om de evt. skulle side på samme mast )

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 06-01-15 17:48

nope det er kun kald du kan videre stille

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-01-15 17:54

Jeg har også oplevet hvordan servicemedarbejdere hos telesalskaber giver forkerte svar . De ved 9ikke bedre. De virkelig teknisk kyndige får bedre job, end at sidde og ekspedere de talrige henvendelser.

du ved jo at du kan ringe til og fra din mobiltelefon, uanset,hvor i verden, den er ,bare der er dækning fra et gsm net, uanset, hvis selskab det er. Derfor må der være et ceentralt netværk, som registerer alle gsmtelefoner, og som dirigerer alle opkald til dem,det rigtige sted hen. Se dette netværk, som må være fælles for alle selskaberne, kan jo bare registere dit telefonnummer midlertidigt til et andet sted (nummer). det foregår altså ikke i det enkelte selskab og heller ikke i din telefon.
Dine argumenter for at det ikke er i din telefon, er jo helt rigtige. Men du dirigerer omstillingen ved hjælp af din telefon.

Noget andet er den svindel, der foregår med afregningen. Hvis du sidder i langbortistan og ringer til et lokalt nr, sørger nettet selvfølgelig for at det foregår lokalt, men du får en regning for en dobbeltforbindelse via Danmark. Det er en ren pengemaskine ,især udenfor EU. Det er en af de ting,som unionen heldigvis har lagt en begrænsning på.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 06-01-15 18:08

beklager transor du tager fejl.
der kan ikke ringes til din telefon uden simkort, og heller ikke hvis der ikke er nogen master fra udbyder som har aftale med din udbyder.

og det med du altid kan ringe fra en mobil telefon, gælder kun til alarm nr. og ja dette også selv om der ikke er et simkort i telefonen. og ja endda selv om telefonen er låst, vil der kunne ringes til alarm nummeret.

Er er ikke nogen som ejer/styrer eller master, det er ikke lige som med TDC "ejer" alle telefon kabler.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 07-01-15 01:57

transor altså
Du kunne ikke være mere forkert på den.

Citat
.......det foregår altså ikke i det enkelte selskab

Øhhh, JO

Citat
Derfor må der være et ceentralt netværk, som registerer alle gsmtelefoner

Tværtimod, alle GSM telefoner er udstyret med et sim kort.
Hvert sim kort indeholder en IMSI kode og det er den der bruges.
Meget kort fortalt så foregår det på denne måde:

1, du tænder telefonen
2, den søger efter netværk, den kan ikke finde sit eget net (vi er jo i udlandet) og prøver derfor det første net den ser
3, den sender sin IMSI kode til det fundne net
4, nettet checker om det kan genkende IMSI
5, nettet kontakter IMSI "ejeren" (se forklaring længere nede)
6, IMSI "ejeren" sender svar tilbage og ved nu hvor telefonen er og hvor opkald skal sendes hen

Det var MEGET kort og MEGET simplificeret, der foregår en masse andre ting jeg sprang over. Men mon ikke i forstår det.

IMSI består af nogle forskellige ting, en landekode (danmark er 238) en operatørkode (TDC,Telenor, 3, H3G osv.) og et id (så din udbyder ved hvilket simkort det er og hvilket tefonnummer det drejer sig om)

Landekoden så de ved hvilket land operatørkoden tilhører
Operatørkoden så de kan se hvem de skal spørge
Det de spørger om er: Kender i dette ID og hvad må det?

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 07-01-15 15:34

EXTERMINATOR et godt og simplificeret "grundlevel", dog den lille ups at simkortet indeholder hvilke operatør den vil snakke med, hvilket også er grunden til du skal tilmelde dig udlandstelefoni 24 timer inden du rejser, da din operatør ellers ikke kan nå at opdatere dit Simkort med hvilke operatør det nu skal acceptere.
PS. der er også en prioriterings rækkefølge for operatør langt ned i simkortet, så du benytter den operatør som din operatør mener giver bedst pris/forhold.

http://support.oister.dk/hc/da/articles/200935698-Udlandstelefoni

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 07-01-15 22:57

@ JegErHer:
Citat
EXTERMINATOR et godt og simplificeret "grundlevel", dog den lille ups at simkortet indeholder hvilke operatør den vil snakke med,

Jeps, det var faktisk lidt med vilje jeg unlod det, for ellers var det ikke så simpelt mere da jeg så skulle forklare om åbne PRL lister, lukkede PRL lister, Frekvens lister, forskel på positiv/negativ PRL liste, SID/NID lister og SID/NID Wildcard med mere.

Så ville det blive meget langt og meget rodet og helt sikkert med mange flere 'ups'er da jeg jo bare er en stakkels SysAdmin der ikke har ret meget mere end basal viden om GSM og SS7 net.

Men det lyder da til at du har ret god forståelse for den slags, eller hvad?

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 08-01-15 10:01

@EXTERMINATOR
Citat
Men det lyder da til at du har ret god forståelse for den slags, eller hvad?

Har ikke direkte siddet hos en mobil leverandør, men har haft ansvaret for integration med firmaets IT & Management systemer og derfor også Mobile Device Management.
Og da dette også skulle virke mens vores folk var i udlandet, blev jeg sat en del dybere ind i det af vores leverandør (du ved reset & genopsætning mens folk var i udlandet).
(kan godt lide at sætte mig 2-3 trin dybere ind i tingende end de fleste i same "role" som mig, da jeg så sjældent kommer ud for overraskelser.

PS. Det var mens 3G var nyt

Godkendelse af svar
Fra : johnnyBP

Dato : 08-01-15 12:51

Tak for svaret EXTERMINATOR.
Det har været meget interessant at læse alle de gode input. Der er meget mere til en simpel telefon and man aner, og det har været en meget oplysende tråd. Jeg vælger dette svar, for det var det første som gav mig et klart svar på mit spørgsmål. Dette svar er så blevet uddybet af senere indlæg. Det har været en meget interessant læsning - Tak alle sammen.