/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Nye kabler og ledninger
Fra : horseman
Vist : 637 gange
200 point
Dato : 04-01-15 10:42

Jeg har en gammel ødegård; absolut ingen luksus. Det har gået fint med el igennem 37 år. En enkelt ledning har måtte trækkes om, da lyset pludselige ikke kunne slukke(fugt).
Så har jeg på det sidste haft to elektrikerbesøg, da relæet slog fra pga overgang/fugt.
Den sidste elektriker lavede noget han kaldte en ulovlig midlertidig løsning i julen. Men der skulle trækkes helt nye kabler og ledninger overalt. Og jeg skulle henvende mig i det nye år. Han kunne ikke komme med nogensomhelst gisninger om prisen? Nu har jeg fra anden side hørt om folk, der har betalt 65.000 kr og fået at vide, at det var billigt?!
Det ville ruinere mig fuldstændigt(der er masser af andre reparationer), da jeg er en enlig pensionist uden den store opsparing. Herregud der er 80 kvm bolig; hvor svært kan det være? Har hørt fra venner, at den sidste elektriker er ret så grov med priserne, og ham vil jeg bestemt ikke bruge. Der er ingen tvivl om, at han vil anmelde mig, hvis jeg ikke hurtigt kontakter ham!
Er der nogen, der har ideer til, hvad jeg kan gøre, så jeg kan beholde mit hus?

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 04-01-15 10:58

Jeg tror ikke, at du skal være bange for at han anmelder dig.. Der er så mange ulovlige installationer overalt.. Så ville elektrikere ikke kunne bestille andet - og så er det slut med nye kunder -- folk bryder sig ikke om at blive anmeldt..
Selvfølgelig skal du have repareret dine installationer.. Men hvorfra kommer al den fugt.. er det gamle ledninger med papirisolering -- og har du et relæ der slår fra, hvis du får strøm igennem dig?
Men prøv at få et bud fra en anden - du kan jo godt lade underforstå at du har spurgt en elektriker først - fortæl ikke den nye hvad den tidligere tilbød. Ihvertfald ikke før du har fået det nye tilbud--
.. og ret beset så er den der midlertidige løsning elektrikeren har lavet meget modigt af ham---

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 04-01-15 11:06

Tak bvh.Jeg vil naturligvis prøve at indhente tilbud fra anden elektriker.
Du ved hvordan det er med fugt i huse, der står tomme en stor del af året. I sommerhalvåret lufter jeg flittigt ud, men om vinteren er det knapt så nemt: gamle skrøbelige vinduer, som jeg også lapper på. Heldigvis virker relæet hver gang og slår øjeblikkeligt fra.

Kommentar
Fra : Sveda

Dato : 04-01-15 11:12

Det lyder lidt vild
Jeg ville få en anden fagmands vurdering.
Der er vel ikke afledning på hele installationen?
Den bestående installation skal efterleve kravene på udførelses tidspunktet.
bliver installationen total renoveret skal den efterleve nutidens krav , nok derfor den dyre pris.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 04-01-15 12:02

Citat
Jeg har en gammel ødegård; absolut ingen luksus. Det har gået fint med el igennem 37 år. En enkelt ledning har måtte trækkes om, da lyset pludselige ikke kunne slukke(fugt).
Så har jeg på det sidste haft to elektrikerbesøg, da relæet slog fra pga overgang/fugt.
Den sidste elektriker lavede noget han kaldte en ulovlig midlertidig løsning i julen.

Hvis alt lys mm. virker efter at han " KUN " har lavet en ulovlig midlertidig løsning i julen! har sikkert fjernet jordledningen til relæet / den gruppe der får relæet til at slå fra på grund af krybestrøm ved fugt?. Men det er en [U]Indsæt din tekst her[/U]meget dårligt løsning med stor risiko for at der opstår brand i huset.

Citat
Der er ingen tvivl om, at han vil anmelde mig, hvis jeg ikke hurtigt kontakter ham!
Han anmelder dig nok ikke, for det er jo ikke dig der har gjort noget ulovligt. Men kontakt han og få oplyst hvad/hvor den ulovlig midlertidig løsning i julen er udført?

Jeg tror ikke selv på at han samvittighed til at fjernet jordledningen og forlade stedet.

Kontakt elektrikeren og få en pris på hvad det vil koste at få skiftet ledningerne, måske er det billiger at få lagt nye kabler til det der EL der er brug for i huset.

Kommentar
Fra : Sveda

Dato : 04-01-15 12:18

Det bedste du kan gøre er at få en alternativ vurdering og et skriftlig tilbud med beskrivelse af hvad der udføres.
HPFI relæet er først og fremmest en person beskyttelse, der slår fra før du får 30ma igennem dig
uanset om der en aktiv jordledning eller ej.
I ældre huse er der forøvrigt sjældent jordledning til andet end komfur og vaskemaskine
Overbelastningen ( sikring mod brand) udføres af sikringerne , der sikrer at installationen ikke bliver overbelastet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-01-15 12:31

Hvis en elektriker skulle anmelde anmelde ulovligheder han ikke var involveret i skulle han være nævenyttig, en mekaniker anmelder jo heller ikke en bil han ser (hører) ude på vejen med lettere defekt udstødning.

Elektrikere og installatører er tit ude for gammelt og hjemmebrygget, de har så et meget større ansvar i dag idet der også skal foreligge en tilstandsrapport for elinstallationer ved salg af en bolig.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 04-01-15 12:57

Foreløbig tak til alle.
Må lige gøre dette klart:
Prisen på 65.000 kr er ikke et tilbud, men en helt anden elektriker, hus og landsdel!
Når jeg spørger ham her om et tilbud, væver han noget om, at det er svært at sige? Jeg får slet ikke noget skøn. Naboen har fået repareret en tørretumbler for 3.500 kr, hvor en ny ville have kostet 2.500 kr. Han har altså et dårligt ry, og naboen mener, at han kun er ude på at flå mig?!
Jeg tror bestemt ikke han har fjernet jordforbindelsen?!
Kan se på loftet ved hovedafbryderen, at han har trukket et gammelt stykke kabel/ledning ud, og trukket et nyt til stuen?
Jeg havde en anden elektriker ude en uge før og bl. a. sætte en ny stikkontakt i mm.
Nu venter jeg lige på de 2 elektrikerregninger og kan danne mig et skøn: begge jobs tog vist ca en time.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-01-15 14:02

Ham der har lavet noget ulovligt.......................anmelder kun sig selv og ikke dig.
En hver kan sikkert se at du ikke selv kan finde på at lave noget som helst. Og dermed heller ikke noget ulovligt.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 04-01-15 14:31

Tak, Eyvind. Du ser helt klart! Jeg kan finde ud af at tænde og slukke på kontakten. Det er alt jeg ved!

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 200 point
Dato : 04-01-15 15:21

Citat
Kan se på loftet ved hovedafbryderen, at han har trukket et gammelt stykke kabel/ledning ud, og trukket et nyt til stuen?

Det er der ikke noget ulovligt i at gøre, og hvis det var et af de gamle med stofledninger i og der nu er trukket et nyt kabel og relæet ikke slår fra mere så er alt vel ok igen.
Og så må udtagelsen fra den sidste elektriker, " at der er lavet, en ulovlig midlertidig løsning i julen" er nok nærmer for at få noget arbejde og flå dig som du selv nævner.

Det kan da godt være at der er flere gamle stof-ledninger/kabler som måske burde skiftes for at undgå at relæet ikke slår fra igen en gang. Men det er da ikke noget der kræver her og nu arbejde for at installationen igen kan blive lovlig.

Og regningen for ca. 1.times arbejde + kabel, kabel-holder, søm/skruer, samlemuffer + kørsel, burde ikke være mere end kr. 1000,- > 1200,- +moms.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 04-01-15 15:44

Elektrikeren har faktisk pligt til at anmelde en installation som han vurderer til at være farlig, men der er jo ingen der siger, at det er ham der anmelder det der skal lave arbejdet.
Hvor i verden ligger din ødegård?

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 04-01-15 17:49

Tak til Hejdu58 for et usædvanligt godt svar, som jeg naturligvis gerne vil tro på!
Ødegården ligger i Vestjylland.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-01-15 18:33

Det var nu ikke ment negativt - men der skal lidt af en modig pilfinger til at turde rode med
el-installationer, og det tor jeg ikke du er.
Hilsen fra en 71 årig pilfinger.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-01-15 00:41

Hvis installationen er fra før ca 1960 , er den formentlig med gummiisolering, papirisolering har en kort ovegang også været anvent i rørtråd. Det varmest lige efter krigen,hvor gummi var en mangelvare.

gummiisolering var i princippet fint nok, men vil i dag være helt nedbrudt , være fugtsugende og smuldre væk, ved berøring eller anden bevægelse. Efter ca 1960 gik man over til pvc isolering, som er fantastisk holdbar. Den er i praksis nærmest evig i forhold til et menneskeliv.
Hvis dine ledninger er med pvc isolering ,er der ingen grund til udskiftning.

Prisen for udskiftning af gamle ledninger afhænger stærkt af de praktiske forhold og installartionsformen.
Beskriv nærmer, så kan du bedre få en vurdering.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-01-15 01:18

Citat
Efter ca 1960 gik man over til pvc isolering, som er fantastisk holdbar

Der er i dag begrænset brug af PVC da det ikke kan genanvendes og forurener voldsomt ved afbrænding

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 08-01-15 07:33

Transor. Jeg tror næppe, der er foretaget noget efter 1960?!
Gården blev solgt som ødegård i 1972, hvorefter jeg tog over i 1977.
Har engang fået omtrukket en ledning i stuen; den var stofbetrukket!!
Det tog ikke mange øjeblikke; derfor er det svært at forstå, at det skulle være så bekosteligt?!
80 kvm, 8 rum incl. gang.

Godkendelse af svar
Fra : horseman

Dato : 21-01-15 08:55

Tak for svaret Hejdu58.u h
Du var tæt på med regningen! Den blev 2,585 kr for de to besøg. Min kæreste ringede og klagede; hun kunne bevise ved hjælp af mails og mobilopringninger, at sidste besøg ikke havde taget 2 timer, men 1 time og 4 minutter! Vi fik skåret 10 % af regningen.
Nu kommer det store dilemma: skal jeg bare lade det køre, nu hvor det virker? Er det mon farligt? Eller vil relæet bare slå fra igen?
Eller skal jeg kontakte ny elektriker og evt få et tilbud?
Jeg har købt 2 brandalarmer foreløbig.
Tak til alle jer andre også!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-01-15 10:03

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-01-15 10:04

Sorry - jeg ville ikke skrive noget men kom til at klikke på send.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 21-01-15 11:27

Selv tak horseman.

Citat
Nu kommer det store dilemma: skal jeg bare lade det køre, nu hvor det virker? Er det mon farligt? Eller vil relæet bare slå fra igen?

Hvis der sker er overgang i kablerne/ installationen vil relæet slå fra og fejlen skal findes og rettes lige som sidst du havde problemer. Hvornår / om det sker igen ?