/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Begrænset adgang til netværk HJÆLP
Fra : rosekamp
Vist : 915 gange
200 point
Dato : 03-01-15 23:06

Jeg har købt et Devolo dLAN 500 Wireless+ starter sæt, og alle pc'er i huset kører fint på dem, bortset fra min bærbare med windows 8.1, hvor jeg kun kan få begrænset adgang, da den åbenbart ikke får tildelt en gyldig ip-adresse. Hvad fa.... gør jeg ved det? Jeg er klar til at kyle lortet ud ad vinduet, men det afhjælper jo ikke problemet.

P.s. Lad være med at poste en liste med oversigt over mine stillede, besvarede, ubesvarede, annullerede m.v. spørgsmål som svar. Jeg kender godt selv min statistik og kommer der et brugbart svar bliver spørgsmålet naturligvis ikke annulleret!

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 03-01-15 23:27

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 04-01-15 00:07

ILM, marken84

Kommentar
Fra : poten

Dato : 04-01-15 01:07

Citat
Hvad fa.... gør jeg ved det?
Jeg er klar til at kyle lortet ud ad vinduet, men det afhjælper jo ikke problemet.

du er kattenrive mig skarp...

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 04-01-15 06:04

Er dine enheder tilkoblet med kabel eller via WiFi?

Kan du på dine forskellige enheder se hvilke IP numre de har fået tildelt?
Kan du se hvilket IP nummer der er DNS server på dine forskellige enheder?

FYI, på windows kan disse oplysninger findes via en kommando prompt med kommandoen:
ipconfig /all

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 04-01-15 09:38

jeg har været ude for at skulle tilslutte min bærbar med win 8,1 med et kabel hvor efter at den kan gå trådløs bagefter hvorfor ja????

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 04-01-15 10:06

Per.Frederiksen - De er tilkoblet via wifi med undtagelse af den stationære jeg sidder ved lige nu.

Jeg kan godt se, hvilke IP numre de forskellige enheder har fået tildelt, jeg ved bare ikke, hvad jeg skal stille op med den information, eller hvor jeg evt. skal ændre noget, så det er dét spørgsmålet går på

kivi - Jeg har også prøvet at tilslutte min bærbare med kabel direkte i Devoloen, men det hjælper ikke.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 04-01-15 10:58

At finde frem til hvorfor noget ikke virker, går som regel ud på at undersøge et led af gangen.

Hvis man er så heldig at ens egen beskrivelse lige ringer en klokke hos andre, så er der hurtigt svar. Men ellers så findes svaret som regel ved at afdække et lag af information/funktionalitet af gangen, og til sidst viser der sig noget der afslører hvorfor det ikke virker.

For at internet virker på en traditionel pc (med IPv4) så skal man sammen med IP nummer også have DNS server og Gateway, samt netmaske.

Så når jeg spørger om du kan se IP numre, så spørger jeg reelt også om numre på DNS og Gateway, samt net-maske.

IP numre (for IPv4) skal begynde med de samme numre, fx. 192.168.1.
Hvis de begynder med 169. (på en windows pc) så fortæller det noget om hvad der kan være gået galt (på et IPv4 netværk)

Gateway skal også begynde med tilsvarende numre, fx. 192.168.1.

Hvis der kun er et DNS nummer, så bør det også begynde med de samme numre, fx. 192.168.1.
Men kan godt være et helt andet nummer. Dog så er der ofte to DNS servere, hvis numrene er helt anderledes.

Du kan checke om, der for dit trådløse netkort på den bærbare, er markeret (for IPv4) at den både for IP, Gateway og DNS står til "automatisk" at modtage disse info.

Du kan også prøve at "manage wireless networks" ("administrer trådløse netværk"), og du kan slette netværksnavnet, så der måske etableres nye settings for det netværk.

Gives netværksnavnet et tal bag efter, fx. "Home network 2"?

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 04-01-15 12:22

Jeg skriver lige, hvordan hele netværket er sat op.
Profiberboks som startpunkt.
Herfra trukket kabel til Tilgin-router, som vi kører trådløst på i stueetagen, med undtagelse af min stationære, som er forbundet med kabel. Alle enheder virker fint på denne Tilgin - også min bærbare. Her er hvad jeg får frem på den stationære, som jeg sidder ved nu, som virker og som er forbundet med kabel til Tilginen:

Microsoft Windows [Version 6.1.7601]
Copyright (c) 2009 Microsoft Corporation. All rights reserved.

C:\Users\Spille-pc>ipconfig /all

Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : SpillePc
Primary Dns Suffix . . . . . . . :
Node Type . . . . . . . . . . . . : Hybrid
IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No
DNS Suffix Search List. . . . . . : mynet

Ethernet adapter Local Area Connection:

Connection-specific DNS Suffix . : mynet
Description . . . . . . . . . . . : Realtek PCIe GBE Family Controller
Physical Address. . . . . . . . . : 8C-89-A5-EA-CF-A1
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
IPv6 Address. . . . . . . . . . . : fdec:a65a:b067:0:716e:4ab2:b839:1b12(Pref
erred)
Temporary IPv6 Address. . . . . . : fdec:a65a:b067:0:7965:31e1:eea3:dc22(Pref
erred)
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::716e:4ab2:b839:1b12%16(Preferred)
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.1.147(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Lease Obtained. . . . . . . . . . : 4. januar 2015 09:40:55
Lease Expires . . . . . . . . . . : 5. januar 2015 09:40:54
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.1
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

Ethernet adapter VirtualBox Host-Only Network:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : VirtualBox Host-Only Ethernet Adapter
Physical Address. . . . . . . . . : 08-00-27-00-50-B8
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::b459:9e57:4857:7103%23(Preferred)
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.56.1(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . :
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 352845863
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-18-D4-E2-83-00-19-5B-CF-98-4D

DNS Servers . . . . . . . . . . . : fec0:0:0:ffff::1%1
fec0:0:0:ffff::2%1
fec0:0:0:ffff::3%1
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

Tunnel adapter isatap.mynet:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP Adapter
Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Tunnel adapter isatap.{CF9F0546-3D6E-4565-965A-F319B597C91D}:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP Adapter #2
Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Tunnel adapter Local Area Connection* 13:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Teredo Tunneling Pseudo-Interface
Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

C:\Users\Spille-pc>

Fra Profiberboksen (startpunktet) er der også trukket et netværkskabel op på første sal, som er tilsluttet en Dlink dap-1522, således at enhederne på førstesalen også kan køre trådløst på dén. Det hele virker fint - også på min bærbare.

Til Dlinken er der så koblet en Devolo dLAN 500 Wireless+ på, som jo så er sat i stikkontakten og i vores tilstødende bygning sidder den anden Devolo dLAN 500 Wireless+ i en stikkontakt. Forbindelsen er fin på både mobiler, bærbare med windows 7 og tablets - men ikke på min bærbare. Det virkede allerførste gang, da jeg skulle sætte systemet op, men siden har den bærbare ikke kunnet få forbindelse til internettet. Den får fin forbindelse til vores hjemmenetværk.
Her er hvad jeg får frem på den bærbare, når jeg står, hvor problemet er og altså ikke har forbindelse til internettet.

Microsoft Windows [Version 6.3.9600]
(c) 2013 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes.

C:\Users\Bruger>ipconfig /all

Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : Bruger-pc
Primary Dns Suffix . . . . . . . :
Node Type . . . . . . . . . . . . : Hybrid
IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

Wireless LAN adapter LAN-forbindelse* 2:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Virtuelt kort til Microsoft-værtsbaseret
netværk
Physical Address. . . . . . . . . : 56-DB-30-B2-EA-EE
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Wireless LAN adapter LAN-forbindelse* 13:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Virtuelt kort til Microsoft Wi-Fi Direct
Physical Address. . . . . . . . . : 16-DB-30-B2-EA-EE
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Ethernet adapter Bluetooth-netværksforbindelse:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Bluetooth-enhed (Personal Area Network)
Physical Address. . . . . . . . . : A4-DB-30-B3-5A-7E
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Wireless LAN adapter Wi-Fi:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Trådløst Qualcomm Atheros AR956x-netværks
kort
Physical Address. . . . . . . . . : A4-DB-30-B2-EA-EE
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
IPv6 Address. . . . . . . . . . . : fdec:a65a:b067:0:ed1e:8c9a:6d5b:c7a9(Pref
erred)
Temporary IPv6 Address. . . . . . : fdec:a65a:b067:0:bcba:921b:1be6:e458(Pref
erred)
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::ed1e:8c9a:6d5b:c7a9%4(Preferred)
Autoconfiguration IPv4 Address. . : 169.254.199.169(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.0.0
Default Gateway . . . . . . . . . :
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 396679984
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-1A-0B-25-E6-20-1A-06-76-12-55

DNS Servers . . . . . . . . . . . : fec0:0:0:ffff::1%1
fec0:0:0:ffff::2%1
fec0:0:0:ffff::3%1
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

Ethernet adapter Ethernet:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . : mynet
Description . . . . . . . . . . . : Broadcom NetLink (TM) Gigabit Ethernet
Physical Address. . . . . . . . . : 20-1A-06-76-12-55
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Tunnel adapter LAN-forbindelse* 3:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Teredo Tunneling Pseudo-Interface
Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Tunnel adapter isatap.{1F274645-6E17-47FF-9D6A-B73E135DF981}:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP-netværkskort #4
Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

C:\Users\Bruger>

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-01-15 16:22

Prøv at gå til Kontrolpanel og videre til Netværk og internet, videre til Netværk og delingscenter,
der står navnet på dit netværk og du klikker på forbindelsen på min som er forbundet med kabel står der Ethernet dit trådløse hedder noget andet men det er det navn du skal klikke på,
der står Status på netværkskortet og nederst i det nye vindue klikker du på Egenskaber,
der åbner et nyt vindue og du ruller ned til linjen Internet protocol, markerer linjen og klikker på Egenskaber, der kontroller du at den er sat til automatisk at finde en IP adresse også automatisk at finde en DNS server adresse, hvis ikke så sæt prikken så den automatisk finder IP og DNS,
det kan være der fejlen er, men måske mangler du at logge netværket med nøglen til dit netværk, eller aktivere netkortet, det ser nemlig ud som om det trådløse kort ikke er aktiv

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 04-01-15 17:27

o.v.n. - Det er både sat til automatisk at finde IP og DNS.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-01-15 17:40

Jeg tror ikke netværket er koblet på din bærbare, klik på net ikonen nede til højre ved uret, så kommer der en blå søjle ovre i højre side, der står Netværk og du kan se om WI-FI er slået til, hvis ikke så træk knappen ovre til højre,
nedenunder står navnet på dit netværk og der skulle gerne stå Tilsluttet, klik på navnet på netværk og klik på Tilslut, så kommer der en boks hvor du skriver netværksnøglen og tilslutter

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 04-01-15 18:12

Det er skam koblet til og den tilslutter også, men begrænset.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-01-15 19:08

Citat
den tilslutter også, men begrænset
er forbindelsen så begrænset? Min bærbare viser samme falske meddelelse en gang imellem, men en test viser at den har næsten samme hastighed som den stationære med kabel:
http://bredbaandsmaaleren.dk/maaler.html
jeg har heller ingen problemer med hjemmenetværket når den falske besked er der, ofte med en stjerne vist over netværksikonen ved uret

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 04-01-15 19:37

Ja, så er forbindelsen begrænset på den måde, at der er forbindelse til netværket men ikke til internettet.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 05-01-15 02:05

hvordan ser IP configuration ud (på den bærbare) når den er koblet til en router hvor der ER internet forbindelse?

Se især på "Wireless LAN adapter Wi-Fi: " og IPv4 informationer.

Fra det oplyste bemærker jeg iøvrigt at ser det ud til at der ikke er "ordentlig" IPv4 aktiveret.
Kode
Wireless LAN adapter Wi-Fi:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Trådløst Qualcomm Atheros AR956x-netværks
kort
Physical Address. . . . . . . . . : A4-DB-30-B2-EA-EE
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
IPv6 Address. . . . . . . . . . . : fdec:a65a:b067:0:ed1e:8c9a:6d5b:c7a9(Pref
erred)
Temporary IPv6 Address. . . . . . : fdec:a65a:b067:0:bcba:921b:1be6:e458(Pref
erred)
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::ed1e:8c9a:6d5b:c7a9%4(Preferred)
Autoconfiguration IPv4 Address. . : 169.254.199.169(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.0.0
Default Gateway . . . . . . . . . :
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 396679984
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-1A-0B-25-E6-20-1A-06-76-12-55

DNS Servers . . . . . . . . . . . : fec0:0:0:ffff::1%1
fec0:0:0:ffff::2%1
fec0:0:0:ffff::3%1
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

Der laves en "nød" definition af et IPv4 IP nummer:
"Autoconfiguration IPv4 Address. . : 169.254.199.169(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.0.0
Default Gateway . . . . . . . . . :
"

Men ellers så er der kun IPv6 informationer for WiFi netkortet.

På den stationære er der følgende IPv4 informationer:

Kode
Ethernet adapter Local Area Connection:
..
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.1.147(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Lease Obtained. . . . . . . . . . : 4. januar 2015 09:40:55
Lease Expires . . . . . . . . . . : 5. januar 2015 09:40:54
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.1
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

Der skal være noget lignende for "Wireless LAN adapter Wi-Fi" på den bærbare.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 05-01-15 11:26

Sådan ser det ud, når den bærbare er tilsluttet Tilginen og er på internettet:

C:\Users\Bruger>ipconfig /all

Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : Bruger-pc
Primary Dns Suffix . . . . . . . :
Node Type . . . . . . . . . . . . : Hybrid
IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No
DNS Suffix Search List. . . . . . : mynet

Wireless LAN adapter LAN-forbindelse* 2:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Virtuelt kort til Microsoft-værtsbaseret
netværk
Physical Address. . . . . . . . . : 56-DB-30-B2-EA-EE
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Wireless LAN adapter LAN-forbindelse* 13:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Virtuelt kort til Microsoft Wi-Fi Direct
Physical Address. . . . . . . . . : 16-DB-30-B2-EA-EE
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Ethernet adapter Bluetooth-netværksforbindelse:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Bluetooth-enhed (Personal Area Network)
Physical Address. . . . . . . . . : A4-DB-30-B3-5A-7E
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Wireless LAN adapter Wi-Fi:

Connection-specific DNS Suffix . : mynet
Description . . . . . . . . . . . : Qualcomm Atheros AR956x Wireless Network
Adapter
Physical Address. . . . . . . . . : A4-DB-30-B2-EA-EE
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
IPv6 Address. . . . . . . . . . . : fdec:a65a:b067:0:ed1e:8c9a:6d5b:c7a9(Pref
erred)
Temporary IPv6 Address. . . . . . : fdec:a65a:b067:0:5127:93da:4d05:4d14(Pref
erred)
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::ed1e:8c9a:6d5b:c7a9%4(Preferred)
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.1.179(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Lease Obtained. . . . . . . . . . : 4. januar 2015 18:08:19
Lease Expires . . . . . . . . . . : 6. januar 2015 11:22:50
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.1
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 396679984
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-1A-0B-25-E6-20-1A-06-76-12-55

DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

Ethernet adapter Ethernet:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . : mynet
Description . . . . . . . . . . . : Broadcom NetLink (TM) Gigabit Ethernet
Physical Address. . . . . . . . . : 20-1A-06-76-12-55
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Tunnel adapter isatap.mynet:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . : mynet
Description . . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP-netværkskort
Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Tunnel adapter LAN-forbindelse* 3:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Teredo Tunneling Pseudo-Interface
Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
IPv6 Address. . . . . . . . . . . : 2001:0:9d38:6ab8:883:3f50:a897:d71e(Prefe
rred)
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::883:3f50:a897:d71e%9(Preferred)
Default Gateway . . . . . . . . . :
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 150994944
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-1A-0B-25-E6-20-1A-06-76-12-55

NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Disabled

C:\Users\Bruger>

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 07-01-15 07:26

Jeg har fået en it-kyndig til at fikse det.
Tak for forslag.

Annuller spørgsmålet
Fra : rosekamp

Dato : 07-01-15 07:29

Jeg har desværre ikke modtaget et svar der ledte til løsningen på problemet.