/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Kølervæske i brændstof
Fra : billebie
Vist : 403 gange
100 point
Dato : 03-01-15 17:25

Hej.
Jeg har en Mercedes ML400 CDI AUT fra 2003 hvor der nu er kølervæske i brændstoffet...
Jeg har lige skiftet oliekøler pga en frostsprængning (pga manglende kølervæske og frostvejr ) Herved sprøjtede den olien ud i kølesystemet når der er tryk i systemet (motor igang)
Det går nu meget urent i tomgang og jeg tjekkede idag brændstoffilter og der så jeg at det ligner en sammenblanding af vand/kølervæske/diesel olie.
Nu er mit spørgsmål så - hvordan kommer det ind i brændstofsystemet? Sidder der en brændstofkøler et sted som også kan være skadet?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 03-01-15 17:32

Det kan godt være det ligner, men det kan det ikke være. Men mon ikke det hjælper når du får skiftet dit filter, og så var det en god ide at blande et dyserenseadditiv i dit brændstof.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-01-15 21:38

Ja, jeg vil nu også sige, det må være kondensvand fra tanken der ligner kølervædske.
En oliekøler kan heller ikke springe i frost, da det jo er alm. smøreolie eller transmissionsolie/gearolie i en sådan.
Motorens toppakningen kan være gået, herved kan der komme kølervand i en cylinder, og løbe ned i smøreolien.
Det kan ses ved at udstødningen ryger voldsomt med vanddamp, endvidere vil der komme luftbobler op gennem kølevandet, og op gennem kølevandet i påfyldningsbeholderen for kølevand, når låget er skruet af.
VH Palle

Kommentar
Fra : billebie

Dato : 03-01-15 22:03

Hej Palle,
Oliekøleren er sprunget - den kører på samme system som hovedkøleren - altså løber vand/kølervæske igennem oliekøleren hvor motorolien også løber igennem (selvfølgelig i 2 separate systemer) . Da trykket i oliensystemet er meget større end i kølesystemet når motoren kører smider den olien ind i kølesystemet. Den kørte ca 5 liter derind
Der er derimod ikke vand i olien.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-01-15 00:01

Ja, ok.
Men det har vel ikke noget med brændstoffilter og brændstof at gøre.
Mig bekendt findes der ingen biler som får kølet brændstof.
Hvis den går ujævn, må det have noget med klumper i motorolien at gøre, efter der har været vand i.
Du har da formodentlig givet den en motorolierens, hvor man tilsætter olierens i olien og lader den gå 15 min i tomgang, tømmer, for derefter at give nyt oliefilter og olie. ?
Det renser alle urenheder ud.
VH Palle

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 04-01-15 00:37

Der er noget, der ikke stemmer:
Der nævnes 3 "kredsløb":

1. Kølesystemet (med antifrostvæske)
2. Smøresystemet (med SMØREolie)
3. Brændstofsystemet (med DIESELolie)

For den tungnemme her ser det ud som om, der i oplæget sker en sammenblanding af de to sidste.

Hvis 3. er forsynet med en slags forvarmer i form af en varmeveksler, giver beskrivelsen lidt mening, men er din MB dét?

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 04-01-15 00:39

Der er noget, der ikke stemmer:
Der nævnes 3 "kredsløb":

1. Kølesystemet (med antifrostvæske)
2. Smøresystemet (med SMØREolie)
3. Brændstofsystemet (med DIESELolie)

For den tungnemme her Meget forvirret ser det ud som om, der i oplæget sker en sammenblanding af de to sidste.

Hvis 3. er forsynet med en slags forvarmer i form af en varmeveksler med kredsløb 1., giver beskrivelsen lidt mening, men er din MB dét?

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 04-01-15 00:44

Glem de 2 første, kunne ikke redigere:

Der er noget, der ikke stemmer:
Der nævnes 3 "kredsløb":

1. Kølesystemet (med antifrostvæske)
2. Smøresystemet (med SMØREolie)
3. Brændstofsystemet (med DIESELolie)

For den tungnemme her ser det ud som om, der i oplæget sker en sammenblanding af de to sidste.

Hvis 3. er forsynet med en slags forvarmer i form af en varmevekslermed kredsløb 1., giver beskrivelsen lidt mening, men er din MB dét?

Jeg tror nok, at det var dét jeg prøvede, at skrive, Undskyld!

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 04-01-15 15:37

Hvorfor skulle den køle brændstoffet? Det er garanteret kølet rigeligt inden det når frem til motoren.
Men hvis dieselolien ikke er tilsat stoffer der kan gøre den modstandsdygtig i frostvejr kan den udskille parafin. Det kan være det du forveksler med frostvæske?
Du bør skifte filter og give den noget dyserens. Og som Palle Hansen så rigtigt skriver: Få renset smøresystemet godt og grundigt. Er du rigtig hardcore kan du "vaske" den ud med dieselolie: Påfyld diesel i stedet for motorolie, start motoren men stop i samme sekund olielampen indikerer, at der ikke er olietryk. Tap af og lad den dryppe l æ n g e så du får mest muligt ud af bundkarret.
Skift oliefilteret og fyld frisk olie på i en god kvalitet. Så spiller det igen.

Kommentar
Fra : billebie

Dato : 05-01-15 22:32

Hej,
Tak for indlæggene.
Helt korrekt nævnes der 3 systemer som jo under normale omstændigheder ikke bliver blandet sammen. På min mercedes er der dog både oliekøler samt brændstofkøler monteret som begge køles ned vha kølesystemet (som nu med anti-frostvæske ??)
Den har forurenet både kølesystemet med motorolie (defekt oliekøler) samt brændstofsystemet med en blanding af vand/ anti frostvæske/olie fra en defekt brændstofkøler.
Jeg har idag talt med en mekaniker som mener at kunne skifte den på 1-2 timer så det får han lov til.
Der er ikke kommet vand i olien på noget tidspunkt, men skifter dog olien igen for en sikkerheds skyld.
Jeg håber at den spiller igen efter dette ??

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-01-15 00:50

Den oliekøler ,som sidder sammen med vandkøleren, er til tranmissionsolien. Det er jo en automatgear bil. Det har ikke noget med brændstoffet at gøre.

Men du kan af andre grunde have fået vand i brændstoftanken.

Der findes tilsætningsstoffer som kan emulgere vandet. Måske kan det også tappes af. Brændstofpumpen har nok ikke godt af vandet.