/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Kabeltromle defekt
Fra : warrior
Vist : 1133 gange
50 point
Dato : 27-12-14 19:17

Hej
Jeg har en næsten 30 år gammel kabeltromle som der pludselig ikke er gennemgang i. En jojo 250/3 a, 2*1,0mm. 3 udtag. Skilte den ad til sikringen, men da jeg løftede den af, faldt der et stykke tråd ud, 3 cm og vinklet tre steder. Nu ved jeg ikke helt hvordan den skal sidde igen. Er der nogen tegninger over kabeltromler, så man kan se hvordan indmaden sidder? Hvis jeg ikke kan lave den(fejlen kan jo også sidde andet sted) har jeg tænkt mig at bruge kablet som forlænger ledning. Den skal også bruges udvendig. Findes der vandtætte stik dertil som man selv kan montere?
Tak for svar

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-12-14 19:28

Udvendige forlængerledninger bør have jord og gerne med et europæisk hunstik yderst.
Gad nok vide om der findes forlængerstik, som virker både på europastik og de ækle trebenede danske.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-12-14 21:38

Citat
da jeg løftede den af, faldt der et stykke tråd ud, 3 cm og vinklet tre steder. Nu ved jeg ikke helt hvordan den skal sidde igen

Smid et billede herm det kunne være der er nogen der ved det.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-12-14 21:47

Nej der findes ikke vandtætte stik i almindelig handel.

Det er normalt også nok til kabler at bruge de solide 2brudsikre" hunstik

Hvis kabeltromlen har jord i hanstikket bør du også momtere hunstik med jord.
Hvad slags det skal være er lidt en smagssag. det bør svare til den stikprop du vil sætte i.
praktisk taget alle apparater du køber i dag har universalstikprop, som passer både med schuko og der fransk/belgiske system. Det danske fjollede flade treben er der næsten intet færdigkøbt, som passer til. Alle tre systemer er nu lovlige i Danmark.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-12-14 00:40

Den ledning, du har på tromlen er ikke til udendørs brug, da den kun har to ledere, altså ikke jord.

Kommentar
Fra : warrior

Dato : 28-12-14 09:52

Hvad så når man skal bruge strøm,til en udendørs ledning med de krævede 3 stik, fra en fast installation i huset der normalt kun har to huller i hunstikket? Kan man så bare bruge et 3+2 adpterkabel på det sidste stykke. De fleste elapparater man tilslutter, boremaskine, vinkelsliber osv. har jo også kun to ben.
Mig-selv: Jeg er desv. ikke i stand til at sende noget billede af tråden.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-12-14 13:34

Citat
Den ledning, du har på tromlen er ikke til udendørs brug, da den kun har to ledere, altså ikke jord.

De ´tromler´ jeg har er alle med 2 ledninger, og køber man i et byggemarkede er de fleste også af den gammeldaws slags.

Kan din ´dims´ være en termosikring?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-12-14 17:38

Hvis du ikke har bare én stikkontakt med jord, er du ilde faren! Så sørg for at bruge tørre gummisåler, når du bruger elgrej uden døre. Og lad være med at røre andre ting end elgrejet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-12-14 18:02

Har énd ikke jord indendørs...

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 50 point
Dato : 28-12-14 19:11

Nu er der vist nogen som har misforstået noget.

Det man populært kalder jord , er en leder som forbinder stellet på diverse apparater. I de fleste tilfælde fører denne "jordleder" via en samleskinne i eltavlen og et HFI relæ til et jordspyd. Men der findes også andre løsninger, som vil være for meget at referere her.

Apparater uden metalstel , hverken kan eller skal have jordledning. Det samme gælder dem med en ekstra isolerende kappe, mellem de elektriske dele og det udvendige stel. Disse sidste kaldes dobbeltisolerede. Typisk kan det være boremaskiner, støvsugere og lignende. Disse kan også bruges udendørs uden jordledning, forudsat at de i det hele taget må bruges udendørs.

Man kan altså godt bruge en kabeltromle uden jord udendørs, bare det er til noget som ikke skal jordforbindes.

Praktisk taget alle apparater, som skal jordforbibndes, sælges desværre med et universalstik, som uden videre passer i en gammeldags dansk stikkontakt uden jord.

Jordforbindelsen beskytter kun mod visse fejl. Det er en udbredt misforståelse at den sikrer mod elektrisk stød eller mod skader ved lynnedslag.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-12-14 20:03

Citat
Jordforbindelsen beskytter kun mod visse fejl. Det er en udbredt misforståelse at den sikrer mod elektrisk stød eller mod skader ved lynnedslag.

Ved ikke om min vaske/tørretumbler går under den kategori, men er der strøm på den, og jeg forsøger at flytte/justere den - så får jeg et rap over nallerne dog ikke så stærkt som fra en stikkontakt - og kun i den nederste del af maskinen.

Og så har jeg også kørt mange ledninger over med diverse maskiner, uden der skete andet end sikringen sprang - samt mus der har gnavet isoleringen af samme = bare de havde fået et stød, så havde jeg været af med dém, men nej.

Kommentar
Fra : warrior

Dato : 28-12-14 23:23

Transor, hvis jeg har forstået det rigtigt kan jeg altså roligt bruge de to-ledede maskiner og forlængerkabel udendørs og tilslutte til 2huls hunstik i huset. Ang. jord, så er der vel i dag også monteret dette i bygninger, som man kan drage fordel af hvis uheldet er ude. Selvom det øvrige kun er toledet.
(I noget pcudstyr jeg købte for nogen år siden var der kabel med som havde tre ben. Jeg savede jorden af, ellers kunne den ikke passe i hunstikket. Var det forkert, eller hvad skulle man ellers gøre?

Kommentar
Fra : warrior

Dato : 28-12-14 23:25

Mig-selv: Ja,sikringen er en termosikring der slår fra hvis kablet bliver overbelastet

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-12-14 00:45

>mig-selv: Vaskemaskiner står som regel på steder, hvor gulvet ikke er tørt og isolerende. Hvis de så bliver forbundet til et udtag uden jordforbindelse kan man mærke en snurren, når man rører maskinen - vel at mærke hvis dens indbyggede støjfilter virker som det skal. Hvis den ene af støjfiltrets kondensatorer kortslutter (det kan ske) OG hvis husets HFI-relæ er blevet træt (det kan også ske, jeg har oplevet det), så kan du blive slået ihjel. Det sikreste er at forbinde din vaskemaskine til et jordforbundet vægudtag. Hvis kondensatoren så kortslutter på grund af lynnedslag i nabolaget eller af andre grunde, så ryger der en sikring, men du bliver reddet.
vh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : warrior

Dato : 29-12-14 07:57

Tak for svaret transor.