/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ejerskifte og garanti på tilbygning
Fra : palle22
Vist : 397 gange
50 point
Dato : 23-12-14 14:50

Hej Kandu

Jeg er flyttet i et 10 år gammelt hus for ca et år siden, som der nu viser sig en utæthed i taget på. Utætheden er ved en kvist, som tidligere ejer selv har monteret for 6 år siden. Min forsikringsmand mener, at utætheden skal dækkes på garantien for byggeriet, og det bliver derfor sælger (der er håndværker), der skal udbedre den.

Vi har tegnet ejerskifte, så sælger hæfter jo ikke som sælger, men hæfter han som håndværker på kvistene?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 23-12-14 15:57

Hvis han ikke er selvstændig håndværker, kan det jo ikke komme ind under garantien.
Og skal han drages til ansvar for det som privatperson, skal der sikkert et civilt søgsmål til.

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 23-12-14 16:32

Ok, dvs det ikke kan dækkes af andre end mig selv, hvis han har lavet fejl? Ejerskifteforsikringen måske?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 23-12-14 17:13

Citat
Vi har tegnet ejerskifte, så sælger hæfter jo ikke som sælger, men hæfter han som håndværker på kvistene?

Det er vel sagen uvedkommende på hvilken måde han hæfter, bare taget bliver tætnet på sælgers foranledning...

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 25 point
Dato : 23-12-14 17:21

Hvis en håndværker selv laver arbejde på fx et hus, er der jo ingen garanti. Har den samme håndværker lavet det samme stykke arbejde på et hus, for det firma han er ansat i, er det han firma der har garantien - hvis firmaet har en garantiordning.

Hvis du har fået tilbudt en ejerskifteforsikring, og du siger nej, skal du selv betale. Har du tegnet en ejerskifteforsikring, skal du anmelde skaden til dem - så må du jo efterfølgense se, om du får noget ud af det.

Under alle omstændigheder, så har den tidligere ejer ikke noghet med sagen at gøre!

Godkendelse af svar
Fra : palle22

Dato : 23-12-14 18:04

Tak for svaret alka.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 24-12-14 13:57

Selv tak palle22.