Det er ikke et spørgsmål om vinter eller sommer type dæk i gummiblandingen ved aqua planing.
Derimod er det alene mønsterdybde og egnethed til at lede vandet væk fra dækkets kontaktflade.
Her er det almindelig kendt, at jo mere mønsterdybde man har, jo bedre slipper man fra en aquaplaning.
Det er et spørgsmål om, hvor meget kapacitet mønstrets kanaler har, når det sammenpressede vand under tryk på kontaktfladen, skal ledes væk.
Derfor har mønstrets udformning også betydning.
Mange har sikkert prøvet, at bilen pludselig bliver meget let i styretøjet under kørsel i en kraftig regnbyge, når man kører på slidte dæk (ikke nødvendigvis NEDslidte).
Hvis mønstret ikke kan lede vandet væk, opbygges et lag vand under tryk på dækkets kontaktflade, og så planer bilen, fuldstændigt som på vandski.
Afhængig af nedslidning og vandmængde, kan fænomenet opstå fra meget lave hastigheder selv ved bykørsel 50km/t.