/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
dæktype ved aquaplaning
Fra : denevigeuheldige
Vist : 325 gange
50 point
Dato : 23-12-14 13:05

Vi er nogen der har diskuteret om vinterdæk er mere sikre at køre på (udskridning) i forhold til sommerdæk når vi snakker om meget våde veje som det er i øjeblikket. Altså rent testmæssigt - hvilke er bedst?

Kommentar
Fra : a_h

Dato : 23-12-14 13:17

vinterdæk

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-12-14 13:47

Uden at kunne vise nogle tests så er vinterdæk at foretrække på denne årstid, det skyldes blandt andet at gummiblandingen er blødere ved lave temperaturer i vinterdæk, sommerdæk kan være lidt stivere i koldt vejr og har dermed lidt sværere ved at få kontakt med vejbanen.
Både vinterdæk og sommerdæk har drænriller i mønsteret til at lede vand væk så dækket får kontakt med vejbanen, så forskellen er måske mere om hvilken dækfabrik der har lavet dækket mere end om det er sommer- eller vinterdæk, gode (og dyre) dæk klarer sig som regel bedst i diverse tests som også omfatter våd vej både om sommeren og om vinteren

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-12-14 13:56

Hvis du meget gerne vil aquaplane.................................sommerdæk.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 23-12-14 14:18

Hvis du vil ind i testen:

http://www.daekonline.dk/start.html?pk_campaign=google_pkw&wt_ref=http%3A%2F%2Fwww%2Egoogle%2Edk%2Faclk%3Fsa%3Dl%26ai%3DC-JxTWGuZVLavD6m_7QbQloDQB6il0ZQGwNS31rIB9cPLz9oBCAAQASCZqNkeYNHZxoL0B6ABzIP37gPIAQGpAkQAgoZ2hrQ-qgQkT9DygM1IlfRyiPxa6F-wSS2ciG3KZ6KqWWCuQ--_2t4jA6FZgAWQToAH-MftLpAHAagHpr4b%26sig%3DAOD64_21HgnaK5O690DtXjt8Sx-RGRjFiw%26rct%3Dj%26q%3D%26ved%3D0CB8Q0Qw%26adurl%3Dhttp%3A%2F%2Ftracker%2Emarinsm%2Ecom%2Frd%253Fcid%253Ddy4wb5in00%2526mkwid%253DspVmb73SF_dc%2526pcrid%253D48052314496%2526pkw%253D%25252Bd%2525C3%2525A6ktest%2526pmt%253Db%2526lp%253Dhttp%25253A%25252F%25252Fwww%2Edaekonline%2Edk%25252Fcgi-bin%25252Fdetails%2Epl%25253FID%25253Dgoogle_pkw%252526Country%25253DDK%252526URL%25253Dwww%2Edaekonline%2Edk%25252Fstart%2Ehtml%26cad%3Drjt&ID=google_pkw&wt_t=1419340643000&wt_ga=&wt_kw=&wt_mc=google_pkw

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 23-12-14 14:19
Kommentar
Fra : marken84

Dato : 23-12-14 14:20
Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 23-12-14 14:41

Det er ikke et spørgsmål om vinter eller sommer type dæk i gummiblandingen ved aqua planing.
Derimod er det alene mønsterdybde og egnethed til at lede vandet væk fra dækkets kontaktflade.

Her er det almindelig kendt, at jo mere mønsterdybde man har, jo bedre slipper man fra en aquaplaning.
Det er et spørgsmål om, hvor meget kapacitet mønstrets kanaler har, når det sammenpressede vand under tryk på kontaktfladen, skal ledes væk.
Derfor har mønstrets udformning også betydning.

Mange har sikkert prøvet, at bilen pludselig bliver meget let i styretøjet under kørsel i en kraftig regnbyge, når man kører på slidte dæk (ikke nødvendigvis NEDslidte).
Hvis mønstret ikke kan lede vandet væk, opbygges et lag vand under tryk på dækkets kontaktflade, og så planer bilen, fuldstændigt som på vandski.

Afhængig af nedslidning og vandmængde, kan fænomenet opstå fra meget lave hastigheder selv ved bykørsel 50km/t.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 23-12-14 15:36

FDM anbefaler vinterdækkene, når vi taler om årstiden nu, og der taler vi om den bløde gummiblanding, fremfor sommerdæk som sikkert bliver stivere i gummiet. Gode vinterdæk har også en dræbende effekt.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 23-12-14 17:17

Citat
Gode vinterdæk har også en dræbende effekt.

Uha, det lyder da noget drabeligt på hvad eller hvem har de den effekt?

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 24-12-14 09:52

Ovn og beestone har begge ret

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-12-14 12:54

Citat
Mange har sikkert prøvet, at bilen pludselig bliver meget let i styretøjet under kørsel i en kraftig regnbyge, når man kører på slidte dæk (ikke nødvendigvis NEDslidte).
Hvis mønstret ikke kan lede vandet væk, opbygges et lag vand under tryk på dækkets kontaktflade, og så planer bilen, fuldstændigt som på vandski.

Skie sjovt på 4 hjul, prøv det på 2.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 24-12-14 22:49

Jeg er enig med Beestone og o.v.n. det er alene evnen til at dræne vandet der minimerer risikoen for aquaplaning. Selvom man kører på vinterdæk og har 6 mm mønster at gi' af, kan man sagtens have nogle lor..dæk, der spinner på våd asfalt. Jeg fik skiftet vores på forhjulene i midten af oktober. Nye sutter og de skulle være ih så gode. Det er de ikke! Hvis man skal i gang over en stoplinje i vådt føre mister de grebet totalt, uanset hvor forsigtigt man sætter i gang.
Det er et af de køb jeg fortryder. Jeg ville have større lid til et sæt slidte sommerdæk.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-12-14 19:16

Citat
Mange har sikkert prøvet, at bilen pludselig bliver meget let i styretøjet under kørsel i en kraftig regnbyge, når man kører på slidte dæk (ikke nødvendigvis NEDslidte).

Vi er da heldigvis mange som aldrig har udsat os for sådan noget.

Generelt er vinterdæk dårligere end sommerdæk, på meget våd vej.

Men derfor er det alligevel klogt at køre med vinterdæk ved lave temperaturer.