/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
CO2
Fra : mig-selv
Vist : 657 gange
50 point
Dato : 05-12-14 20:21

Kan man gemme dét i en plast pose.... uden at det bliver til andet énd CO2

Ved fra gamle dage, at = luften røg ud af ballonen, den var slatten dagen efter den var fyldt -
om det var den ene eller anden form for GAS ved jeg ikke..men holde sig oppe kunne den IKKE

Og så var det ALTSÅ CO2 = i en plast pose

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-12-14 20:24

Hvis plastposen er tilstrækkelig tæt, kan du gemme hvadsomhelst i den,
vh
pbp

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-12-14 20:30

SIKKER? de kan i hver tilfæde holde vand - ude og inde.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 60 point
Dato : 05-12-14 20:31

Din barndoms ballonproblemer, som jeg udmærket genkender, var forårsaget af, at brint (hydrogen) har så lille en molekylestørrelse, at den nemt fiser ud af en latexballon. Allerede helium, som er næste nummer i systemet, har så stor molekylestørrelse, at barnebarnet har glæde af sin Tivoliballon i 3-4 dage, før den begynder at lægge sig hen ad gulvet.
vh
pbp

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-12-14 20:32

Men kan gassen ikke ´forvandle sig´ til noget den ikke skulle.
Under eventuel opbevaring i posen = et par dage eller 2.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-12-14 20:33

Citat
Tivoliballon i 3-4 dage, før den begynder at lægge sig hen ad gulvet.

Lige DER problemet er/ ligger.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-12-14 20:37

Kan så nævne at det er til mit akvarie = den berømte sukker/ gær/ vand = co2, som jeg tænker på at gemme, i tilfælde af at det gør en forskel.
Planterne har ikke gavn af det om natten, og det giver ikke rigtig nok om dagen osv.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-12-14 20:37

Allerede helium har så stor molekylestørrelse, at en tivoliballon holder faconen i flere dage. CO2 har en voldsomt stor størrelse molekyle, så der burde ikke være problemer de første få uger med at gemme det i plastposer.
Men som Grundtvig skrev: Virkeligheden er altings prøve.
Prøv altså at blæse poser op med kuldioxyd og se hvor længe de holder faconen.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 06-12-14 08:20

CO2 burde ikke reagerer med en pose lavet af polyethylen (gennemsigtig pose til opbevaring af mad - typisk en frysepose). CO2 er et polært molekyle og burde nærmest ikke kunne blive blandet med plastmaterialet som består af upolært polyethylen.
Derudover vil CO2 ikke kunne laves om til noget andet uden at tilføre energi - f.eks. sollys - så derfor bør CO2 forblive intakt.

Hvis du snakker om en ballon, så er det et andet materiale - gummi/neopren - som er mere polært og dermed bedre kan adsorbere CO2 - og derudover så er gummi/materialet mere porrøst som samlet set gør at CO2 godt kunne forventes a sive ud ad ballonen.
Det er også årsagen til at Tivoli-balloner typisk er lavet af et materiale hvor der er en tynd metalfilm på - som mindsker diffusionshastigheden - som gør at de holder Heliumet inde i længere tid.

Tænk i øvrigt på at hvis du har en 5 liter frysepose - så kan du kun gemme/opbevare ca. 10 gram CO2.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 06-12-14 09:01

Citat
Kan så nævne at det er til mit akvarie = den berømte sukker/ gær/ vand = co2, som jeg tænker på at gemme, i tilfælde af at det gør en forskel.
Planterne har ikke gavn af det om natten, og det giver ikke rigtig nok om dagen osv.

Det er i hvert fald VIGTIGT ikke at tilføre CO2 om natten, du risikerer at (de fleste af) fiskene ligger med bugen i vejret næste morgen, det har jeg prøvet

Men, bortset fra bøvlet med at opbevare beskedne mængder CO2 i plastposer, er der vel det endnu større bøvl med at få CO2'en ned i vandet bagefter?

Da CO2 er tungere end atmosfærisk luft, kunne du lægge slangen ned i en spand med låg, sætte en luftpumpe ned i spanden som startes om morgenen samtidig med akvarielyset, men det virker nu som stor ståhej for (næsten) ingenting!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-12-14 09:35

Hvis du har planter og dyr(fisk) i balancerede mængder i akvariet, burde der hverken være over- eller underskud af O2 (ilt) eller CO2 (kultveilte)

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-12-14 20:38

Tak for svar..

Har lavet noget i denne stil, bare med en flaske:
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=NQiV2fVmi2U
men syntes det er for dyrt at købe og bruge, ville derfor prøve at samle lidt co2 i poser.
Men om der så kan danne sig ´gas´ nok til at det kan bruges, må komme an på en prøve.

Har rimelig med planter og fisk, men kan se efter en uges tid med ´kunstig´ co2 at planterne kommer sig, de fleste var blege og tabte blade eller de smeltede - sådan er det i alle mine baljer

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 08-12-14 20:29

Tak for svaret pbp_et.
kender kun en ´molokyle´ og det er her inde fra.

MEN - det er da ikke noget der vil noget, altså de ´fise´ bobler, det tager jo flere år at fylde en lille frost pose, så idén er røget i ....