/ Forside/ Teknologi / Administrative / Andre administrative / Spørgsmål
10  Teil 559
Kan teksten "lægges ned" i Open Office?
Fra : cristian2
Vist : 1481 gange
40 point
Dato : 29-11-14 21:15

Hvordan får man teksten i en fil i Open Office til at fremstå, så den "ligger ned". Altså, så man læser oppefra og nedefter på skærmen. (Jeg skal projicere skærmen over på en tv-fladskærm, som er sat på højkant så min mor, der er synshæmmet, kan læse en tekstside, der er maksimalt forstørret - ved at læse en tekst på en skærm, der er sat på højkant, udnytter man netop skærmes højde og bredde mest muligt når der er tale om at læse en normalt opstillet tekstside).

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 29-11-14 21:56

Citat
Jeg skal projicere skærmen over på en tv-fladskærm, som er sat på højkant

Du skal ikke vende noget tekst.

Du skal derimod vende hele skærmbilledet 90 grader, så passer det hele.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 29-11-14 21:58
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-11-14 23:23

Med Libre Office som ligner Open Office er ved at klikke på Formater og så klikke på Side at man får mulighed for at skrive på den lange side

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 40 point
Dato : 30-11-14 00:21

Naaahhh o.v.n. det giver jo samme problem når billedet bliver lagt ned.

Hvis i vil dreje teksten i stedet for at dreje hele billedet så er det:
Formater --> tegn --> fanen placering --> roter 90 eller roter 270 alt efter hvad vej i har drejet fjernsynet.

Men det er nu stadig en bedre ide bare at dreje hele billedet i stedet for kun at dreje teksten.
Hvis i drejer hele billedet så er i ikke begrænset til et dokument men kan også vise internet sider på samme måde

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-11-14 10:06

Det er vist selve teksten som skal vende nedad - som de seddel snipper med telefonnumre der skal bruges ..............ikke.
Og det kan man godt i open office.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 30-11-14 10:27

Citat
Se skærmbillederne her: http://www.wikihow.com/Rotate-Your-Computer-Screen

Jeg har netop fundet ud af at hun arbejder i "Win7 Home Premium" og "Office Word Starter 2010". Men her sker der ingenting, når jeg trykker ctrl + alt + pil. Kan det have noget med programmet at gøre? Jeg har prøvet det på en anden pc med "Win7" og Office 2000 - her er det intet problem at vende skærmsiden.
Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 30-11-14 11:22

Det virker også i Win 7 home premium, men det er ikke en windows funktion men derimod en funktion i grafikkortet.
Så hvis genvejen ikke virker så er det fordi funktionen ikke findes i grafikkort-driveren eller også er genvejen slået fra.

Nu sider jeg på en Linux computer så jeg kan ikke lige skrive den nøjagtige sti men prøv at højreklikke på skrivebordet og vælg skærmopløsning so så under avanceret et eller andet sted kan du finde skærmrotation.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 30-11-14 11:26

sorry, fandt lige nogle skærmbilleder, det er ikke under avanceret men direkte på selve skærmopløsnings siden.

Se her: http://www.pcadvisor.co.uk/how-to/windows/3497224/how-rotate-your-laptop-or-pc-screen-90-in-windows-7-8/

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 28-01-15 15:33

Tak for svaret EXTERMINATOR.