/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Julekalender i PowerPoint
Fra : zakia1964
Vist : 401 gange
300 point
Dato : 26-11-14 22:46

Håber der er nogen der kan hjælpe mig
Jeg vil lave en julekalender i PowerPoint. Den skal have 24 låger, der linker til hver sit dias.
Men det er jo lidt snyd at kunne åbne lågen til den 24. december, hvis det kun er den 1. december.
Jeg forestiller mig at man kan lave en makro eller VBA-kode, der kan sørge for at en låge kun kan åbnes på den pågældende dato eller efterfølgende dage.
Kan det lade sig gøre?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 27-11-14 04:19

Så kan man jo bare snyde ved at stille på ur og dato - det skal nok nærmere laves ved at du laver en kode som er aktiv i 24 timer fra den første ´låge´ blev åbnet.

Kommentar
Fra : zakia1964

Dato : 27-11-14 07:07

Det gør ikke noget at man kan indstille på ur og dato på PC'en. Spørgsmålet er om det kan lade sig gøre og om der er nogen der kan hjælpe mig med at lave en makro/VBA-kode?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 02-12-14 09:50

Måske du kan konvertere lidt javscript til vba kode?

Jeg har en julekalender i javascript!

Koden er her
Kode
<script>

function dooropen(door)
{

today=new Date();
daynow=today.getDate();
monthnow=today.getMonth();

// ###############################################
// I've de-activated the date controls for testing purposes
// Before launching, you should remove the // from the start of the next three lines that start with 'if'
// That will ensure that people can't use the calendar before December or after January
// And that they can't open doors early
// ###############################################

if (monthnow!=11 && monthnow!=0) {alert("Det er ikke December endnu. Kom venligst tilbage senere."); return false;}
if (daynow==door-1) {alert("Kom igen imorgen for at se hvad der gemmer sig bag denne låge!");return false;}
if (door>daynow) {alert("Du bliver nødt til at vente "+(door-daynow)+" dage endnu før du kan åbne denne låge!"); return false;}

// you don't need to edit this bit
oNewWindow=window.open(urlsarray[door], '_blank','directories=no,height='+heightarray[door]+',width='+widtharray[door]+',location=0,menubar=0,resizable=yes,scrollbars='+scrollbarsarray[door]+',status=no,titlebar=0,toolbar=0');
}

urlsarray = new Array();
widtharray = new Array();
heightarray = new Array();
scrollbarsarray= new Array();

// ###############################################
// edit variables here
// ###############################################

var x=30; // offset from left where doors begin in px
var y=30; // offset from top where doors begin in px
var rows=4; // number of rows of doors
var cols=6; // number of columns of doors
var spacinghoriz=135; // spacing between doors horizontal in px
var spacingvert=135; // spacing between doors vertical in px

// ###############################################
// put your URLs, width and height in here. the scrollbarsarray[] is optional and should be set to 1 to enable scrollbars
// ###############################################

urlsarray[1]="1.html"; widtharray[1]="200"; heightarray[1]="350";
urlsarray[2]="2.html"; widtharray[2]="150"; heightarray[2]="350";
urlsarray[3]="3.html"; widtharray[3]="250"; heightarray[3]="450";
urlsarray[4]="4.html"; widtharray[4]="200"; heightarray[4]="150"; scrollbarsarray[4]=1;

// ###############################################
// The first four doors work - I've provided sample doors for you to test with
// Try opening the rest of the doors and you'll get an error message until you've added your doors in below
// ###############################################

urlsarray[5]="5.html"; widtharray[5]="520"; heightarray[5]="550";
urlsarray[6]="6.html"; widtharray[6]="520"; heightarray[6]="550";
urlsarray[7]="7.html"; widtharray[7]="520"; heightarray[7]="550";
urlsarray[8]="8.html"; widtharray[8]="520"; heightarray[8]="550";
urlsarray[9]="9.html"; widtharray[9]="520"; heightarray[9]="550";
urlsarray[10]="10.html"; widtharray[10]="520"; heightarray[10]="550";

urlsarray[11]="11.html"; widtharray[11]="520"; heightarray[11]="550";
urlsarray[12]="12.html"; widtharray[12]="520"; heightarray[12]="550";
urlsarray[13]="13.html"; widtharray[13]="520"; heightarray[13]="550";
urlsarray[14]="14.html"; widtharray[14]="520"; heightarray[14]="550";
urlsarray[15]="15.html"; widtharray[15]="520"; heightarray[15]="550";
urlsarray[16]="16.html"; widtharray[16]="520"; heightarray[16]="550";
urlsarray[17]="17.html"; widtharray[17]="520"; heightarray[17]="550";
urlsarray[18]="18.html"; widtharray[18]="520"; heightarray[18]="550";
urlsarray[19]="19.html"; widtharray[19]="520"; heightarray[19]="550";
urlsarray[20]="20.html"; widtharray[20]="520"; heightarray[20]="550";

urlsarray[21]="21.html"; widtharray[21]="520"; heightarray[21]="550";
urlsarray[22]="22.html"; widtharray[22]="520"; heightarray[22]="550";
urlsarray[23]="23.html"; widtharray[23]="520"; heightarray[23]="550";
urlsarray[24]="24.html"; widtharray[24]="520"; heightarray[24]="550";

// you don't need anything below this line
var doorno=1;
for (h=0;h<rows;++h)
{
for(g=0; g<cols; ++g, ++doorno)
{
document.write('<a class="button" onClick="dooropen('+doorno+');" href="#" style="position: absolute; left:'+(x+(g*spacinghoriz))+'px; top:'+(y+(h*spacingvert))+'px;">'+doorno+'</a>');}
}
</script>

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 18-12-14 11:21

Kommentar
Fra : zakia1964

Dato : 18-12-14 11:27

Jeg prøver lige at læse dit java-script igennem Klaudi. Måske kan jeg få noget brugbart ud af det. I så fald lægger jeg VBA-koden op i tråden og giver dig point