/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Styresystem, sikkerhedskopi
Fra : Troldepige
Vist : 408 gange
200 point
Dato : 21-11-14 07:49

Min datter har købt en ny bærbar pc, og jeg har prædiket for hende, at der skal laves en sikkerhedskopi af styresystemet når hun starter den op.

Men, ingen af os har prøvet dette før, jeg har altid haft hjælp fra en anden når en ny pc skulle sættes op.

Så jeg håber at i vil hjælpe mig med en let forståelig forklaring, så jeg også kan klare denne opgave.

Og så håber jeg, at i vil bære over med mine, måske, dumme spørgsmål.

Der skal vel bruges nogle "skiver" til, at lave sikkerhedskopien på.
Jeg har 5 nye skiver (Verbatim) hvorpå der står "CD-R", 700MB, 52xspeed vitesse, 80 min.
Kan de bruges i denne sammenhæng?

På æsken står der "Windows 8.1 64-bit".
Kan man på forhånd vide hvor mange skiver der skal bruges?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-11-14 10:52

Når den er installeret med nyt password og alm. indstillinger og internet og opdateringer som den sikkert går i gang med. (opdateringer altid på lysnet tilslutning da det kan tage lang tid)

Så kan du se hvad dit C: drev fylder og vi kan så vurdere hvor en backup skal ligge.

Min personlige mening, som ikke alle er enige i, er at lave en backup af C: drevet.
Men det fylder nok mere end de 5 X 700 MB
Ekstern harddisk er nærmere det du skal bruge.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-11-14 12:02

Det er jo Windows der skal være en kopi af, sikkerhedskopier af egne filer må man lægge andet sted.

Gå ind på producentens hjemmeside og download en manual, gem den på en stick eller CD så den bliver tilgængelig på en anden computer...........lidt surt ikke at kunne finde den på den maskine der er gået ned

Efter geninstallation vil der så være diverse crap såsom et udgået antivirusprogram der skal fjernes samt at Windows skal opdateres, men det kommer man også over.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 21-11-14 14:07

Citat
Når den er installeret med nyt password og alm. indstillinger og internet og opdateringer som den sikkert går i gang med. (opdateringer altid på lysnet tilslutning da det kan tage lang tid)

Så kan du se hvad dit C: drev fylder og vi kan så vurdere hvor en backup skal ligge.

Hmmm, de gange jeg har været i nærheden når det er blevet gjort har jeg fået indtryk af, at man bliver spurgt, om man vil sikkerhedskopiere nu, eller om man vil vente (og det er så her, at nogen har så travlt med, at få gang i det nye "legetøj", så de vælger, at vente til senere, og aldrig får det gjort).

Så jeg forstår ikke helt din fremgangsmåde.

Citat
Det er jo Windows der skal være en kopi af, sikkerhedskopier af egne filer må man lægge andet sted.

Lige præcis. Det er til hvis man bliver nødt til, at "lægge pc'en ned" og starte forfra, så kan man hive de her skiver frem. Har man dem ikke, så er man lost.

Citat
Gå ind på producentens hjemmeside og download en manual, gem den på en stick eller CD så den bliver tilgængelig på en anden computer...........lidt surt ikke at kunne finde den på den maskine der er gået ned

Hmmm, først troede jeg du mente, at jeg, på producentens hjemmeside, skulle finde sikkerhedskopien.
Men du mener vist nærmere, at jeg skal finde en vejledning til, at lave sikkerhedskopien. Og det giver jo mere mening.

Citat
Efter geninstallation vil der så være diverse crap såsom et udgået antivirusprogram der skal fjernes samt at Windows skal opdateres, men det kommer man også over.

Åååh jo, det har jeg prøvet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-11-14 14:19

Citat
Men du mener vist nærmere, at jeg skal finde en vejledning til, at lave sikkerhedskopien. Og det giver jo mere mening.

Hele manualen, der står meget i, også om geninstallation, men min fylder 70 sider i pdf så jeg gider ikke skrive den ud da man vel kun har brug for 1/10.

Jeg har ikke fået sikkerhedskopieret min 4 måneder gamle endnu

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-11-14 14:33

Ekstra programmer er unødvendige det var de tidligere versioner hvor det var nødvendig med ekstra værktøjer, Windows 7 og 8 har det nødvendige værktøj indbygget, åben Kontropanel > System og sikkerhed > Filhistorik og klik på Sikkerhedskopi af systemafbildning, efter nogle sekunders søgning åbner et lille vindue hvor du kan vælge hvor du vil gemme afbildningen, hvis du har en ekstern harddisk tilsluttet så finder Windows den og den er forvalgt, der er også mulighed for at vælge En eller flere DVDer (læg mærke til at det er DVD og ikke CD kopien kan fylde op til 65 GB) eller som tredje mulighed kan du vælge at gemme på netværket.
Der er lige et par ting som skal ordnes først, afinstaller uønskede programmer som for eksempel en forudinstalleret antivirus og alle drivere skal være installeret, det kan for eksempel være til printer og andet tilsluttet hardware, når det er på plads kan du sikkerhedskopiere C drevet og gemme en kopi af Windows som du gerne vil have den.
Hvis noget går galt så startes computeren med en startCD eller fra den indbyggede gendannelses partion, med en Start CD kan i rulle sikkerhedskopien ind direkte.
De tidligste Windows 8 havde mulighed for at oprette en start CD nu er den mulighed kun i Windows 7 men en start CD oprettet med Windows 7 kan sagtens starte en Windows 8 computer

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 21-11-14 14:33

Citat
Jeg har ikke fået sikkerhedskopieret min 4 måneder gamle endnu

Iiikkke godt,slet ikke godt.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-11-14 14:40

Citat
Iiikkke godt,slet ikke godt.

Jeg ved det..........er der fabriksfejl på en harddisk viser den sig den første tid, derefter kan der gå år.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-11-14 14:57
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-11-14 17:08

Her kan du se hvordan du gør med det indbyggede værktøj:
https://www.youtube.com/watch?v=nHHdCVG-zKg

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 21-11-14 22:05

Rigtig mange tak.

Jeg får nok ikke tid til, at kigge nærmere på det før mandag, men jeg sætter meget stor pris på jeres hjælp.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-11-14 10:20

I gør det da også mere besværligt en det er nødvendigt.

1 stk Live CD/DVD med backup kørsel
1 stk ekstern USB harddisk
1 kop kaffe eller 2
½ - 1 time senere - fuld backup som kan installeres på en anden harddisk hvis den oprindelige er brudt helt sammen
Denne USB harddisk kan så også håndtere backup for andre computere.

Hvis man så senere har installeret en del programmer evt. fra nettet, kan der igen tages en backup, og på denne måde har man en backup fra maskinen var ny og en med alle de "uerstattelige" programmer.
Samtidig kan "løse" filer også gemmes på denne harddisk.

Sådan gør jeg med alle mine og venners computere.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 24-11-14 12:11

Citat
1 stk Live CD/DVD med backup kørsel

Hmm, forstår ikke helt.

Er det noget i stil med det jeg nævnte i start-spørgsmålet?

Citat
Der skal vel bruges nogle "skiver" til, at lave sikkerhedskopien på.
Jeg har 5 nye skiver (Verbatim) hvorpå der står "CD-R", 700MB, 52xspeed vitesse, 80 min.
Kan de bruges i denne sammenhæng?

Citat
1 stk ekstern USB harddisk

Hvor meget plads skal der være?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-11-14 17:16

hvis du går i stifinder (vindowstasten+e)
og højreklikker på C: og vælger egenskaber, så kan du se hvad den brugte del af Windows fylder.