/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Tv vil ikke tænde eller starte op.
Fra : EiHaBr
Vist : 330 gange
100 point
Dato : 15-11-14 14:49

Jeg har en gammel Sony Tv stående 9 år gl. fladskærm.
Den vil ikke starte op når jeg prøver at tænde den, det lyder som om den forsøger og klikker engang men slår fra igen.
Ved nogen hvad der er galt kan det nemt laves.
Er den værd at arbejde med eller skal den bare ud.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 15-11-14 15:10

Tjae... den har sikkert gjort sit det bedste...

Citat
Ved nogen hvad der er galt kan det nemt laves.

Du kunne jo også spørge: "Er der nogen der ved hvor gammel jeg er til efternavn?"

Så spørgsmålet er vist klar til annullering ligesom alle de andre

Spørgsmål
- Ubesvarede   1
- Besvarede   71
- Annullerede   53
- Slettede   1
Ialt   126

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 15-11-14 15:33

9 år er tæt på den forventede levetid for elektronik, herunder fladskærme. Om det kan betale sig at få det fixet, afhænger bl.a. om hvor godt og stort det er. Medmindre du kender nogen der ved noget om de dele, der vil gøre det billigt for dig, tror jeg det bedste er at købe et nyt.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-11-14 15:59

Citat
klikker engang men slår fra igen.

Kunne være et defekt relæ der bruges til at starte tv op, og kan du selv finde fejlen koster det ikke mange kroner.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 15-11-14 16:40

Du er ikke gode venner med din tegnebog hvis du begynder at reparere på en faldskærm der er 9 år gammel.
Du kan sikkert få et nyt og væsentlig bedre for samme pris som en reparation koster

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 15-11-14 19:28

Jo mange ting kan jeg da selv regne ud, men det kunne da være lidt for sjov at få den til at virke selv. Det er ikke fordi jeg mangler den jeg har en ny.
Sidst jeg spurgte ang. en 46 tommer samsung, fik jeg den til at virker, med hjælp fra en i kandu, 2 nye kondensatorer til 100 kr. og så kørte den. Den har jeg så foræret nogen der havde en mindre tv. En gang imellem er det jo sjovt at være "julemand".

Tak for svarret, mig selv, - tror du det sansynligste er en relæ. det kunne godt lyde sådan.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-11-14 20:21

Skal ikke kunne sige dét, men som du beskriver det = klikker det - men måske det ikke sender strøm videre til dit tv (transformer eller hvad ved jeg), og er det bare dét dit tv fejler, så koster et relæ ikke mange kroner og ører.
Men ikke noget jeg roder med til daglig, så brænder du det af, må det stå for din regning.
Men skal det alligevel på skrotpladsen er det trods alt et forsøg værd.
og der er vel ikke gamle batterier i tv´et der bruges som en eller anden form for backup

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 18-11-14 15:40

Hvis alternativet er at smide det ud, så prøv at skille det ad og se om der er synlige tegn på fejl. Ofte har de der fladskærme to print, et strømforsyningsprint og et print til resten. Strømforsyningen er det print med de største komponenter, det andet har mange "dimser" med mange ben. Fejlen er sandsynligvis i strømforsyningen. Der kan være afbrændte komponenter.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 19-11-14 18:58

Jo Fun -jeg har haft den skilt ad og har det endnu, ligger på hobby bordet, der er ingen synlige tegn, de runde kondensatorer ser ikke rund bulet ud på bunden.
Så det er muligt det er en relæ, det lyde som om den forsøger at starter og klikker så en gang og der sker ikke noget på skærmen. Det er nok ikke noget jeg kan finde ud at, så det er nok bare ud til højre.

Tak for jeres interesse.