/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Spejæg
Fra : johnnyBP
Vist : 735 gange
50 point
Dato : 06-11-14 15:57

Hvordan laver man spejlæg på en pande uden tefal belægning (blank rustfrit stål). De hænger altid fast for mig selv om jeg bruger rigeligt margarine. Det må være noget med at finde den rette temperatur på panden, men hvordan gør man det?
Jeg har samme problem med æggekage og omelet.
Min mor havde aldrig problemer, så det må være et let spørgsmål.
MVH
Johnny

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 06-11-14 16:05

Klart nok spørgsmålet er nemt, det er svaret der er det svære...

Det må vel klart være noget med temperatur på panden.

Lad margarinen bruse af og skru ned til moderat varme inden æggene kommes på, steg så på mellem varme til de er færdige.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 06-11-14 16:10

Det kunne meget nemt være, at du trænger til en ny stegepande.
Et kvalificeret gæt er, at det vil løse dit problem

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 06-11-14 16:10

køb en pande i LIDL de er på tilbud til 126,- og problemet er løst
(ikke ment som reklame, det er bare hvad jeg har gjort

Kommentar
Fra : johnnyBP

Dato : 06-11-14 16:18

Det er sådan jeg tror jeg gør, men hvad er mellem varme? Det afhænger vel af komfuret. Når margarinen er bruset af er panden stadig meget varm i lang tid pga eftervarmen i kogepladen og godset i pandet, og for mig er det nok til at æggene hænger fast fra start.
Johnny

Kommentar
Fra : johnnyBP

Dato : 06-11-14 16:23

Jeg ved at det vil løse problemet at skifte panden til en med tefal, men jeg har tre nye rustfri stålpander af god kvalitet og det irriterer mig bare, at jeg ikke lave noget så simpelt som æggeretter på disse pander. Jeg har også en sort af støbejern, den er specielt god til omelet. Når andre kan tilberede æg på deres rustfrie pander må jeg også kunne lære hvordan.
MVH
Johnny

Kommentar
Fra : swarn

Dato : 06-11-14 16:35

Nu er det vel ikke sådan at du vasker din pander af i en opvaskemaskine, for så tror jeg at problemet ligger der,den skal kun vaskes af under varmt vand, det gør jeg og har ikke det problem.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-11-14 16:52

Nu er rustfrit slål ikke egnet til stegepande og slet ikke hvis det er blankt.

Hvis du ser på en støbejernspande med en god lup eller mikroskop vil du se overfladen fyldt med "struktur" som fedtet kan ligge i, selv om panden virker næsten tør. Noget lignende gælder en pande af almindeligt kulstofstål. Men den flotte rustfri og blankpolerede pande er meget sværere at stege på. Den har også dårlig varmeledning og dermed vil alt nemmere brænde fast.

Smid dem ud og anskar en god stegepandeæ Der findes en nubret i Aluminium. Så en god pande behøver ikke at være støbejern eller teflonbelagt.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 06-11-14 17:08

Du skal lade være med at vaske din pande op med opvaskemiddel. Bare vask den af, eller tør den af med køkkenpapir. Så bliver der med tiden dannet en meget fast skorpe, så ting ikke brænder fast. Det gælder f.eks. også for stegegryder og wok.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-11-14 17:31

Smider altid mine æg på, lige før margerinen begynder at bruse/ slukker for varmen og altid gode æg med sprød kant - ved omelet kan det drille, da der altid sidder et par brændte små klatter, men så bare en lille klat ´fedt´ mere og den er reddet.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 06-11-14 18:42

Kom lidt vand på panden.
Når det er varmt kommer du ægget på og laver det.
Intet er brændt på.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 06-11-14 18:48

Jeg bruger scanpan og har aldrig problemer med noget der hænger i og den kan tåle opvaskemiddel. Lad være med at købe Tefal. produktion af Tefal forurener havene. Selv i isbjørnene på Grønland kan man finde stoffer fra produktionen af Tefal.

Accepteret svar
Fra : Troldepige

Modtaget 50 point
Dato : 06-11-14 20:53

Jeg har aldrig selv prøvet, at buge en pande af rustfri stål, men iflg. både min kusine og min svigerinde, så skal disse pander være varme før fedtstoffet kommes på, ellers hænger alt fast.

Igennem flere år har jeg været glad for pander af mærket "Køkkenchef", de er jævnligt billige i Føtex, udfordringen er så bare, at finde en, der ikke er skæv i bunden.
Men når den perfekte pande er fundet, så sidder den til gengæld lige i skabet.

Når jeg laver spejlæg har jeg oftest lavet brasekartofler først, og det foregår ved høj varme.
Når jeg har taget brasekartoflerne af skruer jeg ned for kogepladen, til lidt under middel, så sætter jeg den glohede stegepande på en koldt kogeplade og kommer lidt smør, kærgården ell.l. på (aldrig margarine til spejlæg, men til brasekartoflerne ) og lige så snart smørret er ved at være smeltet kommer jeg æggene på, og så sætter jeg stegepanden tilbage på kogepladen, som efterhånden er kølet noget af.

Til spejlæg skal man ikke vente til fedtstoffet er blevet brunt og er bruset af, fedtstoffet skal kun lige være smeltet.

Spejlæg kan oftest laves på eftervarmen.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 06-11-14 21:50
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-11-14 01:30

Fik en gang en wok i rustfrit stål som gave, sød tanke, men den var ubrugelig, også fordi at den var plan indvendig i bunden.

Meen, jeg har en lille støbejernsgryde og en stegepande med glaslåg fra Copco..........go home, Jamie Oliver

Godkendelse af svar
Fra : johnnyBP

Dato : 08-11-14 15:58

Tak for svaret Troldepige.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 08-11-14 18:39

Velbekomme.