/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Ambulance
Fra : alan57
Vist : 648 gange
200 point
Dato : 05-11-14 12:41

Jeg har et par gange set nogle udsendelser på tv om rednings-folk osv:
Der har jeg lagt mærke til at det tager rigtigt meget tid at stabilisere syge mennesker og jeg forstår ikke den måde de gør det på idag, alt skal ordnes før de begynder at køre mod sygehuset.
Førhen lavede man de ting der skulle gøres mens man kørte for fulde fart mod hospitalet, hvordan kan det være at man bruger kostbart tid med at holde stille, jeg ville jo tro at jo hurtigere den syge kom på sygehuset jo bedre, men hvad sker der lige idag?
Det virker som om at det har mistet sin betydning at skynde sig, kan det være rigtigt?
alan57

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-11-14 12:59

Hurtig hjælp er dobbelt hjælp, det gælder stadig og grunden til at der bruges tid på at stabilisere en patient er at ambulancefolkene er bedre uddannet end de var tidligere og at der tit eller næsten altid er en akutbil med læge tilstede, det er der ude på landet hvor jeg bor.
Det er nemmere at behandle en patient som ligger på fast underlag end i en ambulance i fuld fart

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-11-14 13:13

Sidst jeg var frivillig passager i sådan en vogn tænke jeg også på hvorfor de dog ikke bare kørte, de havde lagt drop/ ilt og givet andet medicin, jeg fik at vide af Lægen der fulgte med i anden bil at det var rimeligt alvorligt, men de havde tid til både det ene og andet, samt en lille snak med diverse naboér der var mødt op af ren nysgerrighed.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-11-14 13:40

Kommer vel an på situationen, er der indre blødninger kan de intet gøre, det er bare afsted.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 05-11-14 18:27

netop mig-selv, jeg forstår heller ikke hvorfor det ser ud til at de har alt den tid, når de nu har lagt drop og givet indsprøjtninger osv, jeg syntes at der mangler en forklaring på disse ting for jeg fatter det ikke.
En anden ting er hvorfor kommer folk løbende når de høre/ ser en ambulance holde ind, jeg kan huske at mine forældre sagde til mig at jeg aldrig måtte gå hen mod den, men altid skulle gå den anden vej så jeg ikke kunne gå i vejen for redderne og hvis ikke jeg kunne hjælpe dvs: at man kun gik hen til dem hvis de bad en om det, for jeg kunne jo komme til at forsinke det hele så personen kunne blive mere syg eller det der var værre, derfor så man aldrig mig gå eller løbe hen mod sådan noget.
alan57

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 200 point
Dato : 05-11-14 20:55

Man ser gang på gang (næsten) at et bil uheld kan få andre billister til at køre galt, da de absolut skal se hvad der er sket - eller måske endda skal filme det til resten af familien = KØR DOG VIDERE.
Alle de uheld jeg er kørt forbi, er der fyldt op med nysgerrige mennesker, det kan også være godt nok INDTIL den rigtige hjælp når frem, men så burde de også SMUTTE igen, med mindre de bliver bedt om at blive = og for mit vedkommende var det ikke særligt behageligt at se mennesker stå udenfor babu-bilen, samt et par stykker stak endda hovedet ind for at se, mens jeg fik klippet tøjet af.
Men som ovn er inde på, gælder det om hjælp på stedet, da det er bevist at hurtig hjælp forhindrer mange eftervirkninger og genoptræning, det kan være for at undgå bla chok/forgiftning/ brandsår/ brækket nak eller ryg, alt andet tror jeg ikke de kan hjælpe meget med på stedet, og det er heller ikke alle ulykker der følger Lægebil med til.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 05-11-14 23:12

Citat
samt en lille snak med diverse naboér der var mødt op af ren nysgerrighed.

Den tror jeg du skal længere ud på den Jyske hede med,mig-selv.
Fik de måske også lige en hygge-bajer,inden de kørte.

Jeg har 175½% tillid til vore redninggsfolk. Er sikker på,det gør hvad der er bedst,i den givne situation. Hvad aner vi lægmænd,om deres arbejde.....rigtigt,ikke en skid.

Falckfolk/redningsfolk,har aldrig været bedre uddannet,end i dag. Så dem er jeg helt tryg ved.

M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-11-14 02:40

Citat
Så dem er jeg helt tryg ved

Denne er vist ikke lovligt:
http://www.tvsyd.dk/artikel/253738:Falck-reddere-brugte-ambulance-til-graensehandel

Godkendelse af svar
Fra : alan57

Dato : 06-11-14 06:36

Tak for svaret mig-selv.