/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Relæ ikke slået fra- men manglende strøm
Fra : morten_m_olsen
Vist : 430 gange
91 point
Dato : 04-11-14 20:46

Hej

Et par gange på det seneste er det sket, at strømmen er røget i halvdelen af vores hus. Nede på HPFI-relæet, er det dog ikke "klikket fra" og det undrer mig? Det ser ud som om der er to HPFI-relæer på vores eltavle, så jeg går ud fra, at det er det ene af dem, der er slået fra, men altså uden at knappen er røget ned i OFF.
Den ene gang strømmen var røget kunne jeg få den igen ved at slukke og tænde for relæet. Den anden gang virkede det først, da jeg benyttede den her testknap på relæet til at slå den fra og så tænde den igen.
Så det lader altså til, at det er slået fra, men uden at knappen er røget i OFF-position, og det forstår jeg ikke lige. Er der nogle der har et bud?

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 101 point
Dato : 04-11-14 21:10

Citat
Den anden gang virkede det først, da jeg benyttede den her testknap på relæet til at slå den fra og så tænde den igen.

Hvis testknappen virkede var der jo strøm til relæet.
Mon ikke det drejer sig om en løs forbindelse, du må få fat i en elektriker der kan kigge tavlen efter og evt lave en termografering af eltavlen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-11-14 21:11

Hvis det er som du siger at den tager halvdelen af huset (Og det kan du jo efterprøve)
Ja så er relæet jo defekt og skal udskiftes,og må kun gøres af en fagmand.
Dog er der den mulighed at forbindelserne ind og ud af HPFI-relæet via klemmerne er løse, og bare skal skrues hårdere i.
VH Palle

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 04-11-14 23:56

HPFI relæer kan også gå i stykker.
Elektrikeren kan måle om det er tilfældet

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 05-11-14 06:42

Det er kun et svar Ring til elektrikeren, det kan være din personsikkerhed der er i fare

Godkendelse af svar
Fra : morten_m_olsen

Dato : 05-11-14 12:57

Tak for svaret EXTERMINATOR.
Jeg ringede til en elektriker, som kommer og kigger. Han mente også, at det kunne være et problem på relæet.