/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Isolering mellem bjælker på loft
Fra : lhg1
Vist : 439 gange
100 point
Dato : 04-11-14 19:40

Hej

Jeg skal isolere et loft, da jeg samtidig gerne vil udnytte loftet, så er tankten at.
Lægge 150mm på gulvet, og 150-200 på de skråvægge

Det er kun 1. etape jeg skal i gang med i år, altså de 150/145mm på gulvet, hvor det er planen at lægge et gulv ovenpå.

og har et par spørgsmål
- Der er 82-83 cm mm mellem spær, og da det er svært at finde bats i den størrelse, så overvejer jeg ruller som skæres til, eller vil bats være bedre.
- Er det bedre at ligge det i 2 lag af 75mm end 1 af 150 (jeg overvejer mindre kuldebro)

Lige nu kigger jeg på disse sider, hvis nogle har bedre ideer er jeg meget åben
http://www.bygmax.dk
http://www.10-4.dk

Mvh
Lhg

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-11-14 20:30

2 gange 75 mm med forskudte fuger er bedst. Men det er et åbent spørgsmål om det er så meget bedre at det er besværet værd i forhold til 1 x 150 mm .

Bats som tilpasses præcis, så de ligger stramt mellem bjælkerne er bedst, men også mest arbejdskræbende. Min erfaring er at rockwoolbatts er nemmest at få til at ligge stramt uden at krølle sammen på midten. .

Accepteret svar
Fra : Thomas_Mygind

Modtaget 100 point
Dato : 04-11-14 21:43

Jeg købte i sin tid også 130 stk rullebatts fra Bygmax. Nogen af dem var lidt for brede - så jeg skar 5 cm af dem med en sav på øjemål - mens de stadig var komprimeret i plastik-emballagen - så de stadig var 2-3 cm for brede. Så passede de ind imellem spærtræet.

Omkring det at der kommer huller imellem isoleringen - så gør der ikke så meget så længe hullerne er mindre end 5 cm, da der vil opstå stillestående luft som isolere bedre end rockwool. Men det kræver at der ikke kan blæse luft ind i hullerne. Her vil jeg anbefale at når du lægge PE-folien, så at du taper den sammen overalt og så tæt som mulig. Brug en god tape !

En tredje ting. Overvej at skrue lægter i på tværs af spærtræet (20 cm isolering i alt) - efter PE-folien er sat på - så kan du få fjerne kuldebroerne fra de 15 cm spærtræ - og du kan få et sted at trække ledninger uden at bryde PE folien.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-11-14 22:51

Thomas' forslag lyder udmærket, dog skal det siges, at det er smartere at isolere tagfladerne. Så er isolering (men ikke trinstøjdæmpnig) overflødig i etagedækket.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 05-11-14 10:25

Jeg ville også vælge at isolere taget i stedet for gulvet. Men der kan jo være flere forhold der gør, at det ikke er en mulighed.
Men ellers er det bedst kun at bruge et lag isolering, da du får færrest samlinger. Så rullemåtter er helt sikkert løsningen for dig.
Sørg nu for, at du får skåret isoleringen præcist så det passer.
Når du engang skal igang med at isolere taget, skal du fore på spærene så du kan have minimum 250 mm isolering og hvis du skal opfylde kravene i bygningsreglementet, skal der være 375 mm.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 05-11-14 10:27

Og kig lidt i rockwool den lille lune. Den er rigtig god at tage med på råd.

Godkendelse af svar
Fra : lhg1

Dato : 06-11-14 15:19

Tak for svaret Thomas_Mygind.