/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Temp. føler til jordvarmeanlæg
Fra : pejath
Vist : 411 gange
100 point
Dato : 02-11-14 22:36

Hej, jeg har en nilan jordvarmeinstallation, geo6 monteret i compact p.

Temperaturføler, T4 i tilløbet/indgangen til brinen er stået af. Har en mistanke om det koster en bondegård at ringe til nilan, Den kan ikke undværes meget længere, da den styrer anlægget når det er koldt, kan jeg bare udskifte den med denne her:

Temperatur føler PTC -30+80 °C
120 kr

Her fra dette firma f.eks.: http://gastroparts.dk/webshop/termo-foler-ntc-ptc/temperatur-foler-ptc-3080-c-2/

Peter Thuesen

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 100 point
Dato : 03-11-14 00:37

Citat
Har en mistanke om det koster en bondegård at ringe til nilan, Den kan ikke undværes meget længere

Hvor vil du ringe fra i verden? for det koster da kun ca. 50 øre i minuttet her i DK at ringe til et normal forhandlernummer

Men JA hvis du ved at det er en PTC føler der er brugt og den har samme værdi / data som den originale føler? for der er PT100, PT500 mm.
Det kan også være en NTC føler der sidder der?

Så ring til forhandleren og spørg om hvad den koster, køb den der og få den rigtige føler.
http://www.nilan.dk/da-dk/forside/forhandlere/danmark

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-11-14 06:15

Som hejdu58 også skriver ring først til nilan
Et findes et utalt af følere med forskellige modstandsværdier

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-11-14 07:14

Ring til Nilan og få anvist nærmeste servicepartner. Glem al om at begynde at makke uorginale følere ind. I øvrigt skal du alligevel have lavet et eftersyn, ikke? Jf kølebekendtgørelsenog jordvarmebekendtgørelsen.

Du har jo også service på din bil

Kommentar
Fra : pejath

Dato : 03-11-14 10:11

Hej.

Måske du har ret, Hejdu58. Så må vi se om de vil sælge mig en føler??? Jeg er ikke imponeret over deres service mht. brugervejledning.

I mine øjne mangler anlægget at blive koordineret med ventilationsanlægget. Der kan være varme tilførsel på gulvvarmen og ventilation kan køre bypass (koldes muligt luft ind), og omvendt, kan ventilationen puste varme ind når gulvvarmen registrerer at der intet behov er.

Jeg er lidt bange for de der modstands tingenoter, derfor spørger jeg her. Jeg har været selvstændig landmand gennem 29,5 år og lavet næsten alt selv, alt undtagen det som kræver autorisation. Vedr. serviceeftersyn, måtte jeg slippe 1500 kr for et årlig service tjek. Rense filter udtage et par dråber på refraktormeteret kigge lidt i det. 1500kr, jeg skal have en indtægt på 3000kr for at betale hans 1/2 time. Jeg har kørt med en mejetærsker fra 12 år til 29. år aldrig haft montør eller lign. Skiftet motor i en traktor, bygget nogle huse, maskinhus og svinehus. Det vil tage mig under 1 time at skifte føleren incl. kaffe imens. Laver selv service på bilen, selvom det tog 1,5 time at lave et værktøj til at aftage oliefilteret på en 2,0D Avensis.

Peter Thuesen

Godkendelse af svar
Fra : pejath

Dato : 03-11-14 10:11

Tak for svaret Hejdu58.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 03-11-14 12:10

Selv tak pejath

PS. står der noget på den føler du mener der er defekt, tal og bokstaver.