/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Betacord videobåndoptager
Fra : anne39
Vist : 351 gange
50 point
Dato : 02-11-14 17:58

Jeg har fået overdraget en Sanyo videorecorder 9300 P med tilhørende brugsanvisning og 7 stk. indspillede bånd, hvor der hævdes at skulle være flere "værdifulde" optagelser. Min opgave består i at skulle undersøge båndene, om de er bevaringsværdige eller de p.g.a. alder er gået til. Det er mindst 20 år siden, de er blevet afspillet. Har tilsluttet optageren til et nyere Tv ved hjælp af en antennekabel fra optageren til fjernsynet og har fulgt instruktionerne fra brugsanvisningen. Dog ved jeg ikke hvordan jeg skal forholde mig til følgende: "Videomaskinen er justeret til kanal 36 (UHF). Såfremt denne kanal benyttes i forvejen, kan De justere udgangen til en anden kanal". (På maskinen sidder en HF-Converter??? som kan indstilles med en stilleskrue fra kanal 34-38). Det korte og det lange er, at jeg ikke kan få billeder frem på skærmen. Det er min hensigt at få båndene overspillet til DVD - hvis det er muligt - men jeg kunne da godt tænke mig at se indholdet på båndene, før jeg investerer i en overspilning til DVD. Mon jeg kan være så heldig, at der findes en gammel gut, der kan hjælpe mig?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 02-11-14 18:01

Prøv at sætte et bånd i, sæt det til at afspille og start kanalsøgningen, så har den et signal at søge efter.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-11-14 19:12

Brug et scart-stik i stedet, i stedet for at bøvle med uhf signaler.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 02-11-14 20:07

RF udgangen på vidioen er et analog signal, så tuneren på TV skal andres til analog tuner i stedet for digitaltuner. Men brug et scart kabel og instil TV til det så går du uden om tuneren

Kommentar
Fra : lham

Dato : 03-11-14 07:09

maskinen er fra 1978, og da var scart stik ikke mig bekendt opfundet, men du kan bruge phonokabel til et scart med phone indgang og han ud ( se bagsiden af maskinen her: http://www.radiomuseum.org/r/sanyo_video_cassette_recorder_vtc_9300p.html
)

men før du går igang så spol båndet frem og tilbage et par gange og se om maskinen kan trække det igennem en hel afspilning-hvis ikke så opgiv projektet

Kommentar
Fra : anne39

Dato : 03-11-14 15:19

Maskinen er så gammel, at den ikke er forsynet med scartstik. "Iham" skriver følgende, som jeg ikke forstår et ord af: du kan bruge phonokabel til et scart med phone indgang og han ud. Kan det pensles ud, så jeg, der ikke har indsigt i elektroniksprog, kan forstå det? Kan kablet købes i de fleste radio/tv forretninger?

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 03-11-14 16:34

Med en Audio / Video Grabber skulle du kunne løse din opgave med den gamle Beta-afspillermaskine og over føre gl.bånd til PC/DVD

Et par fore slag, men der er flere typer.

http://www.techhaus.dk/USB-VIDEO-GRABBER-KONVERTER-S-VIDEO-COMPOSITE-AUDIO-CAPTURE-IN-PERP-STARTECH/cat-p/c/p4068572.html

Kommentar
Fra : lham

Dato : 03-11-14 17:31

Citat
"Iham" skriver følgende, som jeg ikke forstår et ord af: du kan bruge phonokabel til et scart med phone indgang og han ud. Kan det pensles ud, så jeg, der ikke har indsigt i elektroniksprog, kan forstå det? Kan kablet købes i de fleste radio/tv forretninger?

https://www.avxperten.dk/scart-til-phono-kabel/scart-til-phono-kabel-1-5-m.asp

udfra billedet af masinen burde et sådant kabel klare prpblemerne med at se båndende på dit tv forudsat betacorden virker og di har et scart indgangsstik i på dit tv.

ang kopiering til DVD er "garpper løsningen " sikkert en mulighed.