/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Ekstremt dårligt lys
Fra : mig-selv
Vist : 633 gange
200 point
Dato : 31-10-14 22:47

Har for tiden meget dårligt lys på min mc.
Hvilket vil sige? at jeg dårligt kan lyse en vej-tavle op, i halvmørke/ skumringstid.

Kan det være at batteriet ikke kan klare dét? at lyse en almindelig pære op = efter start, virker nærlys ikke de første par km.
Det kan kun holde til MAX 4-5 start forsøg - 2-5 sekunder af gangen og DØDT batteri.
Alt EL er målt efter på værksted og fejler intet = batteriet blev ikke testet...og fik i den forbindelse at vide? at et GEL batteri/ syrefrit ville hjælpe - da der skulle være mere ´power´ på det, uden egenligt at tabe effekt - til lys og andet.

Har set billige GEL batterier i Biltema - er de bedre end syre batterie fra ? T hansen? de = GEL koster
kun ½ delen af dem fra TH

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 31-10-14 23:13

Du behøver såmænd bare er nyt batteri, men du skal ikke købe de billigste - de falder for hurtigt sammen.
Hvad gør det, at de er 30% dyrere, når de holder mere end dobbelt så længe?
Jeg selv har gode erfaringer med Exide og Varta, men du må selv på nettet for at finde en anstændig leverandør, fordi samme batteri nogen steder koster det dobbelte af andre steder, og jeg kun har styr på Københavnsområdet.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 01-11-14 07:49

Citat
Har for tiden meget dårligt lys på min mc.
Hvilket vil sige? at jeg dårligt kan lyse en vej-tavle op, i halvmørke/ skumringstid.

Kan det være at batteriet ikke kan klare dét? at lyse en almindelig pære op = efter start, virker nærlys ikke de første par km.
Det kan kun holde til MAX 4-5 start forsøg - 2-5 sekunder af gangen og DØDT batteri.
Alt EL er målt efter på værksted og fejler intet = batteriet blev ikke testet...

Et nyt batteri vil nok løse dit problem her og nu, men der er noget galt med dit EL system / generator, selv om du skriver at det er testet?. For når du køre på MC skulle generatoren da kunne yde så meget strøm at der er normal lys på den? Hvis generatoren ikke kan give strøm = Amp. og spænding = Volt nok, vil batteriet aldrig blive ladet fuldt op igen efter start, hvis generatoren ikke kan lade nok, vil det især give problemer hvis det kun er korte ture der bliver kørt og mange start forsøg.
Så mål lige spændingen/volt på batteriet, skal være min.. 12 volt og start så MC med ca. 3000 omd. nærlys tændt og mål så spændingen/Volt på batteriet igen, så skulle der gerne være ca. 13,5 Volt, hvis ikke kan generatoren ikke lade nok.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 02-11-14 04:03

Citat
Kan det være at batteriet ikke kan klare dét? at lyse en almindelig pære op = efter start, virker nærlys ikke de første par km.

"efter start, virker nærlys ikke de første par km."
Når lyset trods alt kommer efter et par km, må der være noget liv i generatoren, altså kan det dårligt være andet end batteriet.

Kan i øvrigt fortælle at batteriet i konens bil gik fra velfungerende til svagt på ca en uge, og fra svagt til helt dødt og uopladeligt på ca 20 sek. (startede, havde glemt noget og standsede motoren, hentede det glemte, drejede nøglen: Klik klik, så snuppede hun min bil)
Vi købte et nyt batteri - nul problemer, foreløbig i 3/4 år.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-11-14 08:08

Den lader med 13-14 volt, som jo også lige er testet OK, hvilket også kan sés på blinklyset langsomme blink i tomgang og hurtigere ved gas.
Det kan dog undre mig at der ikke er mere ´blus´ på pæren - trods alt.
Det bliver er nyt batteri en af dagene, inden frosten dræner det sidste ud af det.
Citat
(startede, havde glemt noget og standsede motoren, hentede det glemte, drejede nøglen: Klik klik, så snuppede hun min bil)

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 02-11-14 08:19

Hvis generatoren ikke kan leve nok til det daglige forbrug = Watt, bliver batteriet aldrig ladet helt op og tappes derfor langsomt.

Eks. på forståelig dansk:
1000 kr. i banken. = Nyt fuld opladet batteri.
Indtægt 800 kr. pr.md. = Det generatoren kan give ud af Watt.
UDGIFT 900 kr. pr.md. = Det forbrug der er til lys mm. Ved mange starter bliver det større.
Underskud på 100 kr. pr.md. = Er det batteriet skal levere til lys mm. og til sidst er det tomt og skal lades helt op igen.
Et batteri regenererer / oplader sig selv lidt efter hver brug = Renter så der går lidt længer en 10 md. før festen er slut

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-11-14 08:49

Da den blev målt på strømmen, blev der målt masser af overskud ved start, ladestrømmen gik ned til omkring 12volt i tomgang og steg ved gas - som jo lyder fornuftigt nok.

MEN jeg kunne jo prøve at smide en lader på batteriet og se om det bliver bedre, selv tror jeg at batteriet synger på sidste vers.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 02-11-14 09:22

Citat
Da den blev målt på strømmen, blev der målt masser af overskud ved start, ladestrømmen gik ned til omkring 12volt i tomgang og steg ved gas - som jo lyder fornuftigt nok

Det er målt forkert:
De 12 volt er spændingen, og her skulle den gerne give 13 - 14 volt ud ved gas.

Så er der hvad den skal levere af strøm = Amp. for at kunne levere til alt lys mm./ forbrug = Watt
her skulle den gerne kunne levere 6 Amp ved 13,5 volt = 81 Watt med belastning.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-11-14 21:27

Citat
Det er målt forkert:
De 12 volt er spændingen, og her skulle den gerne give 13 - 14 volt ud ved gas.

Også hvad jeg skriver = 12volt i tomgang og steg ved gas - samt man se at den lyser ´ekstra´ op, men om al den ekstra strøm så går på batteriet? ved jeg ikke

Et par billeder - motor ikke startet.
Lys ind på en mur 5m fremme:
https://www.dropbox.com/s/4hq5qlxmbau7v2v/SAM_0402%20%28FILEminimizer%29.JPG?dl=0
Positionlys:
https://www.dropbox.com/s/no1rwbu2xsa4p4w/SAM_0403%20%28FILEminimizer%29.JPG?dl=0
Nærlys
https://www.dropbox.com/s/myzu77jx3uyd6r6/SAM_0404%20%28FILEminimizer%29.JPG?dl=0

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-11-14 22:00

Citat
Nærlys
https://www.dropbox.com/s/myzu77jx3uyd6r6/SAM_0404%20%28FILEminimizer%29.JPG?dl=0

Tror ikke at der er strøm nok, til at tænde pæren?

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 02-11-14 23:03

Citat
Tror ikke at der er strøm nok, til at tænde pæren?

Nej der er ikke meget blus på de billeder du henviser til. Men pærerne lever da op til deres navn> GLØDE pære

Prøv lige at slukke lyset på MC og tage en pære på 12 volt 55 Watt og sæt over batteriet og se hvor meget den lyser, hvis den lyser svag er der ikke strøm nok på batteriet / er afladt / defekt og skal skiftes,> start så MC og lad den køre med ca. 3000 omd. så skal pæren gerne lyse med max blus/lys, hvis ikke, kan generatoren/lade-relæ ikke levere nok strøm med belastning på.
Hvis den lyser med fuld blus/lys er generator og lade-relæ ok, fjern pæren fra batteriet og tænd lyset på MC, hvis der ikke er fuld blys/lys på nu er der dårlig forbindelser i ledningsnet som er årsag til dårlig lys.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-11-14 23:18

Citat
start så MC og lad den køre med ca. 3000 omd. så skal pæren gerne lyse med max blus/lys

Jeg er slet ikke i tvivl om at den lader som den skal - batteriet vil bare ikke beholde det.
Glemte at nævne at i dag ville blinklysene heller ikke - som de skulle, samt kontrolpærerne blinker i takt med lysene (kraftigt).
Så det bliver et nyt batteri, før den går helt død.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 02-11-14 23:47

Citat
Så det bliver et nyt batteri, før den går helt død.

Citat
tage en pære på 12 volt 55 Watt og sæt over batteriet og se hvor meget den lyser, hvis den lyser svag er der ikke strøm nok på batteriet / er afladt / defekt og skal skiftes

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-11-14 19:20

Citat
tage en pære på 12 volt 55 Watt og sæt over batteriet og se hvor meget den lyser, hvis den lyser svag er der ikke strøm nok på batteriet / er afladt / defekt og skal skiftes

Går ud fra at et voltmeter kan klare det samme, og den leverer strøm nok til batteriet.
Har bestilt et batteri hjem fra Polen til hele 298.- med syre, så er spørgsmålet bare om det kan klare en sæson på dyret,.. men jeg går ud fra at der er mere ´power´ på end det der sidder på den nu.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 03-11-14 23:07

Citat
Citat tage en pære på 12 volt 55 Watt og sæt over batteriet og se hvor meget den lyser, hvis den lyser svag er der ikke strøm nok på batteriet / er afladt / defekt og skal skiftes

Citat
Går ud fra at et voltmeter kan klare det samme, og den leverer strøm nok til batteriet.

Nej et voltmeter belaster ikke batteriet, det måler kun spændingen på batteriet, det kan sagtens være at batteriet kan holde 12 volt uden belastning, men når det belastet med ca. 1 - 2 Amp. falder det med det samme ned til? 9 volt, så er det ikke maget bevendt og skal skiftes.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-11-14 11:01

Fik nyt batteri på dyret, og det blev ikke bedre - lyset altså.
Det var der imod en dårlig forbindelse til pæren, som jeg skal have lavet engang ved lejlighed.
Citat
Nej et voltmeter belaster ikke batteriet, det måler kun spændingen på batteriet, det kan sagtens være at batteriet kan holde 12 volt uden belastning, men når det belastet med ca. 1 - 2 Amp. falder det med det samme ned til? 9 volt, så er det ikke maget bevendt og skal skiftes.

Det er selvfølgeligt rigtigt, men når den lader som den skal, kan det kun være batteriet (og en dårlig forbindelse) der kan fejle noget.
Og batteriet jeg har sat på har en større ? start kapacitet i AMP end det gamle og andre fra Biltema osv, og så kostede det kun 300.- med syre og fragt, så bare det kan holde 1 år er jeg godt tilfreds.

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 200 point
Dato : 13-11-14 17:14

Citat
Fik nyt batteri på dyret, og det blev ikke bedre - lyset altså.
Det var der imod en dårlig forbindelse til pæren, som jeg skal have lavet engang ved lejlighed.

Citat
Kan det være at batteriet ikke kan klare dét? at lyse en almindelig pære op = efter start, virker nærlys ikke de første par km.
Det kan kun holde til MAX 4-5 start forsøg - 2-5 sekunder af gangen og DØDT batteri.
Alt EL er målt efter på værksted og fejler intet = batteriet blev ikke testet...

Citat
Glemte at nævne at i dag ville blinklysene heller ikke - som de skulle, samt kontrolpærerne blinker i takt med lysene (kraftigt).

Som jeg tidligere har skrevet Citat: Et nyt batteri vil nok løse dit problem her og nu, men der er noget galt med dit EL system / generator, selv om du skriver at det er testet?. For når du køre på MC skulle generatoren da kunne yde så meget strøm at der er normal lys på den?osv. citat slut.

Det er ikke kun en løs forbindelse ved / til forlyspæren, det er jo alt lys der ikke virker ordentlig!
Dårlig stel forbindelse er det første jeg vil kontrollere, så +/plus forbindelsen fra batteriet, tændingskontakt osv. for der er ikke kun en dårlig forbindelse til forlyspæren.

Stelforbindelsen til forlygten tjekker du let ved at trække en ledning fra -/minus pol på batteriet op til -/stel på pæren og hvis den så lyser kraftig er det en dårlig stelforbindelse du skal lede efter, hvis det ikke hjælper er det en dårlig +/plus forbindelse du skal lede efter, men husk at når du måle spænding/volt skal der også være belastning på det målte sted, så sæt en pære på ca. 21 Watt over instrumentet så belaster du med ca. 1,8. Amp. og kan let se om der er en dårlig forbindelse et sted.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 15-11-14 20:00

Tror jeg må konstatere at der er noget ´hamrende´ galt med ledningerne, da jeg nu også har problemer med baglygten...
Bare det at jeg skifter mellem kort og langt, tager en evighed før pæren reagerer.
Tror/ har på fornemmelsen at lyset er taget eller lavet over en??? modstand der ikke kan levere 12 volt, (mit andet spørgsmål om baglys) og jag kan sikkert godt måle mig frem og tilbage på det ene og andet - men jeg smider den til en mekaniker der har forstand på det problem, gider ikke stå på en mørk landevej uden det ene eller andet - ikke fordi jeg kører om natten, men mere et spørgsmål om sikkerhed.

Takker for alle indlæg.