/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
USB 3 stik
Fra : Nul7
Vist : 536 gange
50 point
Dato : 29-10-14 14:08

Hej jeg har købt mig et USB 3 - stick. 64 gb.
Skal en sådan formateres ?
Med Fat eller NTFS ?

Jeg køre win 7 64 bit.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 29-10-14 14:10

Normalt skal de ikke formatteres, men prøv at stik den ind i din ´puter og se, hvad den siger.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 29-10-14 15:44

Bille1948 har ret i at de normalt ikke skal formateres. Hvis den skal så ville jeg vælge NTFS. Så vidt jeg husker er 64 GB tæt på det maksimale man kan formatere en FAT-partition/disk til. De USB-nøgler som jeg har og som er større end 8 GB er alle formateret med NTFS fra fabrikken.

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 29-10-14 16:03

Hej igen - denne usb nøgle startede med at indkøre en driver, for derefter en Fat formatering.
Spørgsmålet er om det sådan set er ligegyldigt med hensyn til hastighed, eller fungtion.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-10-14 19:45

Den har sandsynligvis installeret FAT 32 som kan indeholde mange filer men den enkelte fil/mappe må ikke være større end 4 GB

Du kan se hvad den indeholder af formatering ved at højreklike på din USB DIMS når du har åbnet stifinder (Ctrl+e)

Skal du bruge den til meget store filer bør den formateres til NTFS
( de gamle styresystemer win95 98 2000 kan ikke altid læse NTFS)

Mine memory sticks over 8 GB bliver også formateret til NTFS.

Accepteret svar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Modtaget 50 point
Dato : 30-10-14 00:40

Det er meget normalt at Windows automatisk indlæser drivere til en USB-enhed når man sætter den i stikket, Uanset hvad det er. Somregel sker det dog kun når man sætter den i første gang i den pågældende maskine. Dog kan det ske igen når man sætter den i et andet USB-port.

NTFS [U]er[/U] bedre end FAT både fordi at man kan have større filer som Eyvind er inde på, og fordi at det er et mere stabilt og fejlsikkert filsystem. Skal du bruge nøglen til filer som er større en 4 GB er der ingen tvivl, så skal din nøgle være formateret med NTFS. FAT er ganske enkelt ikke istand til at gemme filer som er større end netop 4 GB.

Men jeg undrer mig stadig over at den ikke er blevet formateret fra fabrikken.

Godkendelse af svar
Fra : Nul7

Dato : 30-10-14 10:14

Tak for svaret Soren_Steen_Nielsen.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 31-10-14 02:19

De er normalt FAT32 formateret fra fabrikken, fordi de så kan anvendes på både mac og pc.
Til PC brug bør alle enheder over 32GB formateres i NTFS.