/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
varmepumpe eller hvad
Fra : mig-selv
Vist : 734 gange
50 point
Dato : 28-10-14 20:46

Hvor god er denne, i forhold til en VARMEBLÆSER på 2000W - altså i forhold til hvad man smider ind i den af Watt.
Kan ikke rigtig finde data på den, men den får trods alt et A?:
http://www.leasy.dk/hvidevarer-og-elartikler/elartikler/electrolux-exp12hn1wi.aspx

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 28-10-14 21:57

En varmepumpe henter varmen ud af luften udenfor, derfor virker det underligt med en "transportabel" varmepumpe.

Og hvor gør den af den kondens, den henter ud af luften?

Jeg ville holde nallerne væk, og der er jo heller ingen specifikationer på produktet.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 29-10-14 00:35

Der står intet om strømforbrug men hvis det er 3kw pr time giver det et forbrug ved fuld power pr. måned ca. 3120 kr. pr måned lad os så sige at der bruges halvdelen i stedet er det 1560 kr.
Tallene skriver de selv 3kw ved varme og 3,37 ved køling det er bare skjult godt.
Jeg vil tro at det er en dårlig forretning!
MV2

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 29-10-14 00:55

Det er vidst lidt overdrevet, at kalde den "bandit" en varmepumpe.
En rigtig varmepumpe er ikke transportabel, men består af en yderdel og inderdel, som begge er fastmonteret.
I annoncen står ejheller noget om KOP-værdien.
Som "Bille1948" skriver: Hold nallerne væk!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-10-14 08:57

Der står den yder 3 kiloWatt, altså 1½ gange din varmeblæser. Dens forbrug er formentlig 1 kilowatt, siden den er A+ mærket.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 29-10-14 10:16

Ikke engang inde på Electrolux hjemmeside, vil de opgive effektforbrug - hold nallerne væk. Køb kun produkt, hvor alle informationerne er til stede.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-10-14 10:32

Den ser da ellers spændende ud. Næsten ærgerligt, jeg har fjernvarme det ene sted og brændeovne det andet! Og affugter i kælderen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-10-14 10:47

Tag telefonen og ring til en leverandør og spørg, hvor stor effekt den bruger. Lad dig ikke feje af med de 3 kW, det er hvad den kan levere. Den er forsynet med almindelig europæisk netledning og bruger således et stykke under 3 kW. Mit gæt er stadig cirka 1 kW, når den nu er A+ mærket. og så kan den både varme, køle og affugte samt fjerne partikler fra luften. Skidesmart apparat! Bare ærgerligt, der ikke er nogen brochuremagere, der kan lægge tekst til.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 29-10-14 12:53

Hvis du skal have elvarme der er til at betale, skal du have en fastmonterede varmepude som henter varmen ud af luften ude, og blæser den varme luft ind.
De har et væsentligt lavere strømforbrug og giver en meget mere behagelig varme.
Den er også dyrere i anskaffelse, men er tjent ind på få år

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-10-14 15:32

Den viste varmepumpe har skam en tyk slange til udeluften og virker formodentlig helt efter hensugten. Den vil bare støje minimum 3 dB mere end en VELMONTERET klassisk luft-luft varmepumpe på grund af at der må være to blæsere i den og begge inden døre.
Men tag og ring til en eventuel leverandør, få elforbruget og effektfaktoren verificeret og find ud af hvor du vil have gennembrudt din ydervæg eller ombygget et vindue til montering af udeslangen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-10-14 15:43

Af hensyn til virkningsgrad/effektfaktor skal du have den stående tæt på ydervæg eller vindue, fra 38 til højst 140 centimeter væk. Det sætter jo en alvorlig dæmper på hvor transportabel den er. Det gør vægten i 40 kilosklassen også.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-10-14 19:56

Oh - er ikke bare en affugter.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-10-14 20:55

Der skulle stå

Øh - er det ikke bare en affugter.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 29-10-14 21:04

Nej, den varmer, køler eller affugter afhængig af indstilling.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 29-10-14 21:40

Citat
Tag telefonen og ring til en leverandør og spørg, hvor stor effekt den bruger. Lad dig ikke feje af med de 3 kW, det er hvad den kan levere. Den er forsynet med almindelig europæisk netledning og bruger således et stykke under 3 kW. Mit gæt er stadig cirka 1 kW, når den nu er A+ mærket. og så kan den både varme, køle og affugte samt fjerne partikler fra luften. Skidesmart apparat! Bare ærgerligt, der ikke er nogen brochuremagere, der kan lægge tekst til.

Syntes også den er smart, og billigere i brug end en varmeblæser - har skrevet til firmaet og venter på svar - skal nok smide det herind.

Jeg har en varmepumpe, men den virker ikke særligt godt mere, den vil ikke engang varme på en dag som denne, yderdelen står og kører men ingen varme af betydning - den er 10 år gammel

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-10-14 21:47

mig-selv er du sikker på at der er kølemiddel på din varmepumpe.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 29-10-14 22:13

mig-selv: Har du renset filtrene i den? De tage jo støv ind, og skal renses - jævnligt.

I princippet kan kølemiddel IKKE forsvinde har min montør fortalt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-10-14 22:22

Ja bille1948, det kan kølemidlet heller ikke i de lukkede systemer ( á la køleskab)
De køleanlæg / varmepumper som ikke har integreret pumpe og motor, kan anlæget godt blive utæt i pakdåsen mellem pumpe og motor.
Nogle små anlæg kobler den ydre og den indre del sammen med specielle lynkoblinger og der kan opstå en utæthed.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-10-14 04:50

Har haft en tekniker ude - han fandt ingen fejl på den - samt den er sat op af en pro.
Den står som skrevet og kører i yder-delen KONSTANT, men afgiver kun varme max 10sek 2-3 gange i minuttet.
Og filteret et taget ud.

Data på pumpen jeg linker til kan findes her:
http://www.windtrap.co.uk/electrolux-portable-air-conditioning-exp12hn1wi-12000btu--33kw-heat-pump-423-p.asp

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 30-10-14 13:05

Hvad var teknikerens forklaring på, at udedelen kører konstant, men at den kun afgiver varme kortvarigt?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-10-14 13:22

Citat
Hvad var teknikerens forklaring på, at udedelen kører konstant, men at den kun afgiver varme kortvarigt?

Det vidste han ikke, han havde ikke oplevet det før.
Der var masser af kølemiddel på og rørerne var varme/ kolde som de skulle være, men stadig ingen varme af betydning i indedelen.
Og den køler fint om sommeren.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 50 point
Dato : 30-10-14 14:07

Der er noget grundlæggende forkert i, at den ikke har TO slanger, til hhv. ny og brugt udeluft.
Så må den jo virke ved at enten blæse eller suge luft igennem husets utætheder, og det virker måske fint i Kina, men jeg ville ikke bruge den i et sommerhus, hvor man risikerer at suge fugtig luft op fra en krybekælder eller blæse fugtig luft ned i samme.
Med hensyn til tab af kølemiddel: Det sker jo også i frysere og køleskabe, som ellers burde være hermetisk tætte, men hvor man kan se en afklemning af fyldestudsen, som burde være en tillodning.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-10-14 20:59

Citat
at den ikke har TO slanger

Det har jeg så ikke set? og har den kun én slange risikerer man jo en masse fugtskader og dårligt indeklima - men jeg er ikke ekspert i den slags.

Har været på Elektrolux side, og de har ikke manualen til den (venter at de sender en til mig)
Så et eller andet mystik er der ved apperatet - men ellers er det lokkende at få fingre i den.
Vender tilbage når/ hvis jeg hører fra dem.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 31-10-14 10:04

Find ud af om den er testet og godkendt af TÜv i Tyskland.
Manualen finder du på engelsk på Elektrolux' engelsksprogede hjemmeside. Brug typebetegnelsen som søgemål på google.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 31-10-14 10:20

Har søgt som en vanvittig, men kan intet finde på den - har haft kontakt til Leasy, men de ved slet ikke noget.
Og som du er inde på, så genbruger dén den eksisterende luft der er i stuen og det kan ikke være særligt godt eller sundt?
Har set på tuben, at de også fraråder de maskiner der kun har en ´slange´.
Så det bliver ikke i denne omgang jeg vil bruge penge på sådan én.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 31-10-14 10:26

NB jeg ved at Bauhaus engang havde den ´rigtigt´ men til næsten 10,000-

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 31-10-14 10:34

Du fik mig på rette spor, angående slangerne til apperatet.
Samt den skal være så svær at finde på nettet.
At den måske stadig kan varme godt, er en anden sag, men bryder mig ikke om måden den gør det på.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 31-10-14 17:47
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 31-10-14 19:10

Citat
http://www.electrolux.co.uk/Support/Manuals/?product=950+003+017&modeld=EXP12HN1WI

Har selv linket til siden længere oppe.
Citat
Data på pumpen jeg linker til kan findes her:
http://www.windtrap.co.uk/electrolux-portable-air-conditioning-exp12hn1wi-12000btu--33kw-heat-pump-423-p.asp

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 31-10-14 19:10

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 10-11-14 07:47

Manualen kan hentes her:
http://gupl.dk/716026/