/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Linux på Windows XP
Fra : toffer
Vist : 397 gange
200 point
Dato : 27-10-14 21:22

Jeg har på en ældre maskine med Windows XP lagt Linux Mint 16 Cinnamon. Intentionen var at have en maskine med 2 styresystemer som man kunne vælge imellem. Imidlertid kan jeg nu kun få fat i Linux ! Er der nogen måde hvormed jeg kan undersøge om Windows-installationen stadig findes på maskinen - og i givet fald: er der nogen måde at få fat i den igen - og evt. slette Linus installationen? Det skal siges at jeg ikke har installations CD til Windows!!!

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 27-10-14 21:39

Menu --> Indstillinger --> Diske
Der kan du se hvilke diske du har og hvilke partitioner de er inddelt i.

Lad os høre hvad du kan se der så kan vi bedre svare på de andre spørgsmål.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-10-14 23:28

Jeg vil også gerne vide hvilken metode du brugte til at lægge Mint ind.

Jeg har selv windows og Linux Mint 17 på denne harddisk, og bruger en 3. part boot manager til at vælge i opstarten.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-10-14 06:54

Normalt installerer man et 'alternativt' operativsystem til XP i dualboot konfiguration:

http://support2.microsoft.com/kb/306559/da

Her et eksempel på en dualboot installation mellem XP og Ubuntu (LINUX):

http://www.wikihow.com/Dual-Boot-Windows-XP-and-Ubuntu

I dit tilfælde lader det desværre til, at du har overskrevet væsentlige dele af XP

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-10-14 10:02

Tja - det kan også gøres mere svært end nødvendigt.
Min enkle metode med 3. parts boot manager og så lægge to eller flere styresystemer i hver sin uafhængige partition med Linux opstarteren i samme partition som styresystemet gør, at det er nemt at udskifte / slette det ekstra styresystem.
Fordelen er at windows ligger med bootvælgeren og den skal bare afbrydes for at ændre/slette de andre styresystemer.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 28-10-14 21:03

Citat
Det skal siges at jeg ikke har installations CD til Windows!!!

Har et par stykker du gerne må få = du skal selv have licens og? tror den skal aktiveres - også videre med tlf til MS.

Ellers var det vel én god ide at lave en backup før man roder med noget der muligvis ikke virker, det koster et par minutter..
http://www.kandu.dk/spg172269.aspx

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 28-10-14 22:20

lidt svært hvorfor du ikke har fået en boot manager lagt på. jeg følger lige med hilsen Steen

Kommentar
Fra : toffer

Dato : 29-10-14 20:26

Well, Ved opslag på Menu-> Indstillinger-> Diske får jeg flg.:
60 GB Hard Disk
Toshiba MK6025GAS
Partitinering: Master Boot Record
/dev/sda
og
59 GB Block Device
/dev/mapper/mint--vg-root
og
1,1 GB Block Device
/dev/mapper/mint--vg-swap_1

I øvrigt: kan nogen fortælle hvordan jeg eksekverer en .exe-fil?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 29-10-14 20:48

Nu du er i gang med at se på din harddisk, så vil det give et overblik at bruge programmet gparted.

Gparted er til rådighed når der køres live via USB eller CD/DVD
Menu > administration > gparted ligger til højre i ruden (evt. rul op og ned)

Er mint installeret kan gparted hentes sådan:
Menu > program håndtering > password til mint ) > oppe ved den lille lup > skriv gparted > enter >
dobbeltklik på programmet > installer > og vent til den er indstalleret.

Nu kan den hentes her:
Menu > administration > gparted ligger til højre i ruden (evt. rul op og ned)

Og så kan du se hvad der er af partitioner og hvade indeholder.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-10-14 04:17

Citat
hvordan jeg eksekverer en .exe-fil?

du klikker på den.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 30-10-14 08:07

Ingen grund til GParted, den anden giver et fint billede af hvad du har.
Og desværre har du jo slettet din windows da du installerede Linux.

Så hvis du vil tilbage til windows XP så skal du have fat i en skive.

Men hvorfor ikke give linux en chance, jeg er godt tilfreds og alle dem jeg har installeret den hos er også tilfreds.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-10-14 08:09

mig-selv mener: DOBBELT klikker med venstre museknap

...eller enkelt klikker med højre museknap og i menuen vælger: Åbn ..eller; Kør som..
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-10-14 10:36

Citat
DOBBELT klikker med venstre museknap

Næ, jeg mener klikke på den - Windows 7

Kommentar
Fra : toffer

Dato : 30-10-14 11:31

Well well, jeg indser,at WinXP er tabt. Heldigvis har jeg jo en backup af data. Så jeg må i gang i gang med Linux, som - indrømmet - ikke ser så meget anderledes ud end Windoes. Men hvad med sikkerhed (Antivirus og Firewall). Fås sådan noget - og helst gratis!!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-10-14 13:42

Tjaeh.. der er jo altid Avast!

http://www.avast.com/da-dk/linux-server-antivirus

...på Mint?

Se lyt og lær : http://www.youtube.com/watch?v=you6d9jKIO4

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : peque

Dato : 02-11-14 13:35

Tja så længe du kører en almindelig opsætning af Linux og ikke roder rundt som root har du reelt ikke brug for antivirus eller lig n på en Linxdåse!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-11-14 16:45

Hmmm... http://www.linux.com/learn/tutorials/284124-myth-busting-is-linux-immune-to-viruses
Citat
So, what do you think? Is Linux immune to viruses? I hope your answer is "no."

Der er nok at ta' a' : http://www.unixmen.com/meet-linux-viruses/
..men si' det ik' til no'en
<MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : toffer

Dato : 09-11-14 17:31

Hej igen ! Er nu i gang på Linux. Er der nogen nem måde at foretage setup af trådløst netværk eller skal man finde frem til alle værdier mm. elv??