/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
Oversættelse af engelske plantenavne
Fra : zyberchief
Vist : 1112 gange
200 point
Dato : 23-10-14 19:50

Hej derude

Jeg håber nogen har lidt indsigt i det her, og det er vigtigt, I ikke bare gætter eller kommer med hurtige husråd.

Jeg i gang med at finde de danske navne på en række urter, jeg kun har de engelske plantenavne for. Vi har i tekompagniet http://tekompagniet.dk fået forhandlingen af nogle enestående, kinesiske urteprodukter; men inden vi kan sælge dem, skal vi lige have oversat ingredienserne til dansk.

Kan nogen hjælpe mig med disse 3 urter?

Membranous Milkvetch Root
Palmleaf Rasberry Leaf
Dogbane Leaf

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-10-14 20:43

Citat
Vi har i tekompagniet http://tekompagniet.dk fået forhandlingen af nogle enestående, kinesiske urteprodukter; men inden vi kan sælge dem, skal vi lige have oversat ingredienserne til dansk.

Hvis dé ikke kender det Danske navn - burde de ikke sælge rettighederne til andre.. som bare kan oversætte efter behov.
Men sådan er der så meget nu omdage.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-10-14 20:44

Ellers er Google sikkert det nærmeste du kommer et Dansk navn.
Kan du ikke få oplyst plantens ? Latinske navn?

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 24-10-14 13:15

Hvis I er professionelle og driver en seriøs forretning, virker det mystisk, at I er nødt til at gå på kandu for at få hjælp til jeres produktnavne. Alle planter i verden har som bekendt latinske navne, der er internationalt kendt, og de navne kan plante- og urtekyndige personer oversætte korrekt. Hvis det er nye urter, der ikke er kendt i DK i forvejen, vil man bede en botaniker om at finde en rammende oversættelse.
Men jeg tænker også på, om i er "selfmade" folk uden faglig viden, eller om I har fagfolk i jeres firma? Hvis ikke, bør I snarest få et samarbejde i stand med nogen, der har kendskab til urter, fx. en biopat eller heilpraktiker - begge gruppers foreninger kan findes på nettet. I vil jo få brug for at kunne besvare spørgsmål fra kunder og fra myndigheder, f. eks. fødevare - og sundhedsmyndigheder - om produkternes sammensætning, oprindelse, virkning, bivirkninger etc. Hvis I intet ved om det, vil I løbe ind i vanskeligheder. Har I forresten en produktansvarsforsikring, hvis nogen bliver syge af urterne? Jeg håber for jer, at I er mere professionelle end spørgsmålet her på kandu giver indtryk af. Held og lykke med projektet, men husk at alting lykkes bedst, hvis man har fagkyndige personer i sin organisation.

Kommentar
Fra : zyberchief

Dato : 24-10-14 14:43

... jeg var ved at skrive noget meget negativt, men det får ingen jo noget ud af. I stedet vil jeg sige, at Oldbostom har ret i, at det ville være en god idé at alliere sig med nogle biopater og heilpraktikere.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 200 point
Dato : 27-10-14 01:19

Membranous Milkvetch Root : Astragel-rod , den tilhører en plantefamilie der hedder "ærteblomstrede", og de fleste af dem er giftige

Palmleaf Rasberry Leaf : Det er så enkelt som vildtvoksende hindbær, altså bladene fra planten
http://www.tcmwiki.com/wiki/leaf-of-palmleaf-raspberry

Dogbane Leaf , kaldes også Indian Hemp, har ikke lige umiddelbart et dansk navn, vokser ikke i Danmark, og fibre fra planten bruges til at lave tovværk af.
I familie med bomuldsplanter, kaldes også vild bomuld
Alle dele af planten er giftige og kan forårsage hjertestop ved indtagelse, I gamle dage eksperimenterede man med at forsøge at kurere syfilis med ekstrakt af planten, hvorunder mange mennesker blev forgiftede eller døde.

http://www.primitiveways.com/hemp_dogbane.html

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 27-10-14 20:33

Når I læser dovas svar...kommer I forhåbentlig så meget til fornuft, at I allierer jeg med sagkyndige folk. HVorfor nu det? Jo, for dovas svar oplyser, at nogle at planterne er decideret giftge. Behøver I tage hensyn til det? Ja, for i den nøgterne verden, vi lever i, betyder det, at i vil være i høj grad i ond tro, hvis en af jeres kunder får ubehag eller farlige bivirkninger af jeres produkter. I er i gang med noget, der måske kan bringe stor gavn og glæde til jeres kunder, hvis produkterne har en positiv virkning, men i værste fald kan bringe skade til kunderne og ødelægge jeres forretning...og jeres personlige økonomi. Vi er måske vant til i DK; at erstatningsbeløb aldrig er særlig store, sammenlignet med udland. Men tingene ændrer sig hastigt i retning af de forhold, man er vant til i USA, hvor også psykiske skader og ubehag kan føre til voldsomme erstatningsbeløb. Et godt råd til jer er, at hvis I vil have orden i jeres ting, allierer I jer med en bioat, heilpraktiker eller anden sagkyndig person, der kan stå inde...både for navne og for virkning.
Hvad mener I selv?

Godkendelse af svar
Fra : zyberchief

Dato : 27-10-14 21:14

Tak for svaret dova. Du har brugt tid på at finde svaret og givet uddybende feedback, tak for det.

Kommentar
Fra : zyberchief

Dato : 27-10-14 21:17

Citat
Hvad mener I selv?

Du har helt ret, og jeg er selvfølgelig gået i gang med at finde den rette fagperson.

Alle produkterne er allerede godkendt af UK's NHS (National Health Service), og jeg skulle mene, det dækker inden for EU. Er jeg helt gal på den med det?

Kommentar
Fra : zyberchief

Dato : 02-11-14 20:21

Vil gerne lige følge op på denne tråd, da jeg har fundet noget mere info om Dogbane Leaf:
http://www.activeherb.com/extract/luobuma.shtml

Urten bruges i kinesisk medicin i forbindelse med leveronde.