/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Ejerlejlighedsorden - vandproblemer
Fra : rudik
Vist : 382 gange
25 point
Dato : 22-10-14 20:00

Hej Folkens.
Jeg står med et dilemma. Vi er en lille ejerforening på ganske få lejligheder i en opgang.
Den ene lejlighed ejes af en mand der lejer hans lejlighed ud, der er lavet noget fusk på badeværelset, der gør at det drypper igennem og ned i kælderen.

- Hvis manden her intet fortager sig men bare ser på, hvilke skridt kan jeg så tage som formand?

- Den nemme løsning vil være at vi hyre en håndværker ind, til at fixe problemet. Men problemet er jo at han ikke fortager sig noget, og hvis han ikke betaler denne regning, ja så hænger vi jo nok på den, uden at kunne stille noget op.

- Har i nogle gode bud`?

Mvh. Rudi

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-10-14 21:17

Hvis i ikke gør noget NU, så ser det da endnu værre ud, da det så er jer der står med ansvar/ regning = da i ved at den er ravende gal.
Få det lavet og bed håndværkeren sende regningen til den ´umulige´ ejer.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-10-14 21:19

Ellers få en VVS mand ud og luk for vandet - få fjernet måleren.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-10-14 21:37

Hvis der skal foretages noget, vil det være en god ide at samle resten af bestyrelsen, og så evt tage kontakt til advokaten som administrerer ejendommen for jer.
Skal indehaveren af lejligheden kontaktes bør det være skriftligt og anbefalet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-10-14 21:49

Hvis Advokater og anbefalede breve skal til først, så er kælder loftet sikkert ødelagt flere gange.
Men hvad med vandværket ? har de ikke pligt til at lukke en ´utæt/ulovlig´ installation, hvis ikke andre gør det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-10-14 21:52

Har du ikke allerede talt med vandværket og fortalt om vandskader.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-10-14 21:58

Har i ikke en bestyrelse.

Kommentar
Fra : rudik

Dato : 22-10-14 22:46

Vi er fem ejerlejeligheder, vi styrer selv regnskaber for fællesudgifter og er selv bestyrelsen.
Ejeren af den ene lejlighed har valgt at leje den ud, der er så sket det at fugerne i det gamle badeværelse ikke er tætnet korrekt, så det løber langs fald rørene og ned i kælderen og lægger som fugt og pytter der nede når der tages bad oppe i lejligheden.

Det er derfor ikke selve vandrøret det er galt med, mener vi.

Jeg var egentlig bare interesseret i, om man på en måde kunne påtvinge ham at betale en regning, selvom han måske ville nægte. om man evt. kan stifte et pantebrev på ejerlejligheden eller lign.

- Det kunne være at der var nogle her inde med en erfaring omkring dette emne. :)

Ps. Det kan godt være at han er til at tale med her anden tredje gang vi griber fat i ham, det er mere bare for at få styr på dette område. Jeg er ikke nervøs for vandet i kælderen, da det er beton loft og vandet ikke går ud til det ydre fundament men blot ned af de eksisterende rør såvidt vi kan se. :)

//Rudi

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 22-10-14 23:04

Hvis det kun er en utæthed rundt et rør, så trenger det ikke blive så dyrt at få lavet,hvis ikke gulvet må skiftes.
alimak

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 22-10-14 23:05

Hvis arbejdet ikke er udført korrekt i henhold til bygningsreglementet, kan ejeren pålægges at få det bragt iorden.
Men det kan jo tage umådelig lang tid og koste rigtig mange penge, og det er jo ikke sikkert i kan få ejeren til at betale, og så bliver det vel i andre der må betale.
Og der er sikkert stadig ingen garanti for, at tingene bliver bragt iorden.
Hvis der ikke står noget i jeres vedtægter om den slags, er det sgu op ad bakke for jer.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-10-14 23:43

1 du er nød til at tage fat i en advokat han vil givet vis også fortæller er der i loven er mulighed for at tiltvinge sig adgang til boligen med henvisning til at der er skade på ejendommen og til gene for andre, ligeledes har i vel nogle vedtægter så det er muligt for jer at tvinge ham til salg?

Men igen advokat

Kommentar
Fra : rudik

Dato : 23-10-14 07:09

Tak for alle svarene, jeg kan godt se at hvis det epper ud, ja så må vi jo få en advokat hen over sagen, hvis det kommer så vidt. - Heldigvis er det en lejlighed i stuen så vandet ike går igennem en anden lejlighed på sin vej, men blot igennem et gulv og så lægger som pytter nede i kælderen.
- Vi kan lukke den her, tak for alle jeres svar :)

//Rudi

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 23-10-14 08:46

Du mangler at give point.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-10-14 09:01

Tja - så må vi håbe, at i ikke får ødelagt betondækket.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 23-10-14 10:44

I skal bestemt se at få arbejde udført snarest muligt. Så vidt det er muligt, skal det selvfølgelig også være ham, der har ansvaret, der betaler for reparationen.
Sørg for at formaliiteterne og papirerne er i orden. Så kan I tvinge ham til at betale. Højst sandsynligt er der hjemmel til det i vedtægterne. Men selv om vedtægterne intet nævner, påhviler ansvaret ham. Men kun hvis I gør opmærksom på det klart og tydeligt og har papirerne i orden. Ellers bliverd et for kompliceret.

Skriv til ham:"
"Bestyrelsen har konstateret, at der fra din lejlighed løber vand langs faldrørerne og videre ned i kælderen. Vi har grund til at tro, at det sjkyldes mangelfuld fugning eller tætning af badeværelset i din lejlighed. Vi har gjort dig opmærksom på dette ved personlig kontakt til dig, men der er ikke foretaget udbedring. Der kan derved ske større skader på ejendommen, som foreningen vil være nødt til at holde dig ansvarlig for med henblik på dækning af udgifterne.
Bestyrelsen har nu besluttet at give dig en frist indtil mandag i næste uge kl. 16.00 til at få skaden udbedret. Hvis der efter dette tidspunkt stadig trænger vand ned i kælderen, vil vi uden yderligere varsel engageren en håndværker, der udbedrer skaden for din regning. Der er i loven hjemmel til, at vi skaffer håndværkeren adgang til din lejlighed. Alle udgifter i forbindelse hermed vil blive opkrævet hos dig, og vi gør opmærksom på, at du som ejer af ejerlejligheden hæfter med din lejlighed for ethvert tilgodehavend, foreningen får.
Vi opfordrer dig endnu engang til straks at få forholdet bargt i orden.
Med venlig hilsen"

Sådan skriver I, så har I retten på jeres side, selve opgaven med at få pengfene hjem efterfølgende vil være ti gange lettere, når I følger denne fremgangsmåde, selv om det også kan tage tid og besvær. Men I sparer dyre advokatkroner og kan handle straks.

...........(kort beskrivelse af forholdet)
Vi er nødt til at forhindre, at der sker skader for

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-10-14 18:06

Det kan da godt være der ingen underbo er men kommer der skader i stue og i kælderen så kommer det på et tidspunk til at gå ud over resten og kommer det der til bliver det ikke billigere

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 24-10-14 12:48

rotw har fuldstændig ret...også i sin første kommentar om, at loven giver ejeren, dvs. ejerforeningen v. dens bestyrelse, ret tlo at tilotvinge sig adgang til lejligheden. Og loven gør det også klart, at den forsømmelige ejer skal betale. Men når jeg skrev det lange tekstforslag til jer, er det fordi al erfaring i den juridiske verden viser, at hvis papirerne og dokumentationen ikke er i orden, så flagrer beviserne i luften.