/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
hvilken type halogenlampe til udendørs?
Fra : denevigeuheldige
Vist : 632 gange
100 point
Dato : 19-10-14 21:21

Jeg har en del af disse her typer rundt omkring bygningerne http://peecee.dk/upload/view/443618, men oplever ret ofte at de ikke virker, typisk pga. sprængte pærer (hurtig forbrug!) eller af andre årsager.
Kunne derfor godt tænke mig at høre om I evt. har supergod erfaring med andre typer der bare virker hver gang man passerer området som lampen er sat op til at dække.

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 110 point
Dato : 19-10-14 21:41

Hvad med en der er LED i

PROJEKTØR 30W LED COB M/SENSOR
http://www.harald-nyborg.dk/p7077/projektoer-30w-led-cob-m-sensor

PROJEKTØR 50W LED COB M/SENSOR
http://www.harald-nyborg.dk/p9841/projektoer-50w-led-cob-m-sensor

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 19-10-14 21:53

Eller almindelige sparepærer? De virker fint her - i flere år uden de sprænger.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 19-10-14 22:48

Dem du har springer på grund af deres store varmeudvikling.
Klaudis råd er nok det bedste du får

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 19-10-14 23:25
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 20-10-14 01:16
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-10-14 08:52

Citat
PROJEKTØR 30W LED COB M/SENSOR
http://www.harald-nyborg.dk/p7077/projektoer-30w-led-cob-m-sensor

Der er virkelig blow i de nyeste typer LED hvor de jo var ret svage for blot 5 år siden, ovennævnte lampe skulle i givet fald forsynes med mindst 5 LED-elementer for at give det samme lys, og priserne er faldende.

Jeg købte fornylig en USB-lampe til min bærbare,, det er en meget lille pære og den er forsynet med samme gule lysgiver som projektøren og blænder når man kigger direkte i den.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 20-10-14 11:15

jeg har en tilsvarende 500 watt halogen, også med snesor. Jeg monterede den nok for 12 år siden og for et par år siden skiftede jeg det aflange rør. Ingen problemer her.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-10-14 15:51

Der kan være flere grunde til at lampen går for hurtigt.

1) du har rørt ved halogenrøret med bare fingre. fingeraftrykket brænder fast og giver en mørk plet, som varmes op så røret springer i utide.

2) Der er højere spænding på stedet end røret er beregnet til. netspænding varierer og kan være op til 245 V uden at der er fejl. Hvis røret så er til 220 V holder det dårligt.

3) Lampen sidder ikke ordentligt på en fast bygningsdel. Hvis den ryster lidt med vinden, holder røret ikke længe.

4) du har købt nogle dårlige kinesiske skodrør for 5 for en hund. De duer ikke.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 20-10-14 18:34

Den største årsag til at halogenrør springer er påvirkning af rystelser/slag i varm tilstand, det kan de ikke tåle så springer de.

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 22-10-14 12:52

Takker for svarene. Jeg skifter dem ud med en LED udgave og håber de holder meget længere.

Godkendelse af svar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 22-10-14 12:52

Tak for svaret alle.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 22-10-14 18:20

velbekomme