/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
hestemøg som jordforbedrer?
Fra : DBG1
Vist : 437 gange
100 point
Dato : 17-10-14 19:45

jeg har en mark på 1,4 hektar som primært er silt dog med lidt sand i og jeg skal så vinterrug snarest, men jeg er bange for at jorden er for iltfattig så jeg vil prøve at sprede noget hestemøg ud over marken og bagefter pløje og harve og så vinterrug..

ville i foreslå hestemøg til dette formål?

jeg er ikke særlig interesseret i at bruge ikke-økologisk møg på min mark, men det er svært at finde noget økologisk møg i nærheden..
men hvis det er hestemøg er der vel lavere risiko for at de er blevet fodret med genmodificeret mad, og sprøjtet mod alle mulige sygdomme ligesom f.eks. mælkekøer har?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 17-10-14 22:01

Vent til foråret, så kan du så havre, som giver masser af strå, du kan snitte, pløje eller fræse ned.
Du er 1 måned for sent på den.

Kommentar
Fra : JensChrJensen

Dato : 17-10-14 22:04

I hestemøg er der ikke den store gødningsværdi da den normalt indeholder en masse halm men du vil få tilført jorden en masse struktur som er god for din jord, når jeg har brugt hestemøg har jeg kørt så meget ud som jeg mener er muligt at nedpløje og jorden har fået noget kultur.
Jeg tror ikke du skal være så bange for kogødning heller men det er svært at skaffe da næsten alt er gylle og her får du ikke tilført samme kultur til jorden jeg vil dog gerne tilføre lidt gylle til foråret men alt den hestemøg som kan nedpløjes her i efteråret.
Næsten alle har fjernet alt halm fra deres marker de seneste 30 år, og nu igen er begyndt at snitte deres ham på marken for at få en bedre kultur i jorden, noget jeg er meget stor tilhænger af.

Kommentar
Fra : JensChrJensen

Dato : 17-10-14 22:12

Jeg ville nok også vente til foråret med at så, men stadig køre hestemøg ud nu og nedpløje den straks din jord vil sætte sig i vinterens løb og den holder bedre på vandet i foråret når kornet skal spire.

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 18-10-14 11:01

jeg vil gerne prøve at så selvom det er meget sent.. sidste år var jeg også sent på den og såede hen i starten af november og der kom da noget, ikke meget men noget..

JensChrJensen:
det med at hestemøg ikke har så meget gødningsværdi gør ikke så meget, for som du selv siger er det for at få struktur i jorden.. og hvis rugen ikke får så meget gødning må den jo bare bore rødderne længere ned i jorden for at finde noget og det er jo kun godt for det er jo formålet med at så grøngødningen..

Kommentar
Fra : JensChrJensen

Dato : 18-10-14 20:52

Holder vejret sig de næste 3 uger skal dit projekt nok lykkes, starten med hestegødning er givet, jeg har selv prøvet med raps for år tilbage, den fik kun lidt gødning i efteråret og blev en fantastisk afgrøde så held og lykke med dit projekt.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 19-10-14 02:15

Også god arbejdslyst herfra.
Der findes et mylder af måder at gøre alting på, og til en vis grad handler en del om videnskab, men husk der er ingen endelige sandheder, og vi har forskellige erfaringer og metoder at gøre tingene på, så derfor:

Gør dine erfaringer, - det er lysten der driver værket!