/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Regler for vigepligt?
Fra : palle22
Vist : 490 gange
100 point
Dato : 16-10-14 08:35

Hej Kandu

Jeg bor i nærheden af dette kryds mellem en række private fællesveje, og jeg er i tvivl om hvordan vigepligten er, særligt mellem NB Alle og Ellehammers Alle.
http://www.spic.dk/index.php?view=3561413441264

Der er ingen skilte, så umiddelbart ville jeg tænke højre vigepligt, men som I måske kan se på billedet, er der en anden belægning i krydset - en belægning som starter på NB Alle. Har kørende fra Ellehammer Alle så vigepligt pga mødet med den anderledes belægning?

Hvem kan mon svare på det?

Accepteret svar
Fra : marken84

Modtaget 110 point
Dato : 16-10-14 08:42

Du har almindelig højrevigepligt.
Læs mere her:

http://koerekort-guiden.dk/hoejre-vigepligt

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 16-10-14 09:08

Dvs man skelner mellem anden belægning på evt cykelsti, og anden belægning på den vej man kører ind på? Det første = ubetinget, det andet = højre vigepligt?

"kører over fortov, cykelsti eller rabat, som tydeligt afgrænser sig i forhold til den vej, du kører ind på – enten i form af en ophævethed over kørebanen på den vej, som du kører ind på, eller pga. anden belægning i overkørslen, f. eks. brosten"

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 16-10-14 11:19

På billedet kan jeg ikke se hajtænder eller anden regulering af trafikken.

Hvis der hverken er hajtænder ell.a.., som regulerer trafikken i det kryds, så er det et ureguleret kryds, og så er der højre vigepligt.

På samme måde forholder det sig, hvis strømmen svigter, så der ikke er lys i et lys-reguleret kryds, fordi krydset så ikke længere er reguleret, og så er der højre vigepligt.

Jeg kopierer fra marken84's link:

Citat
Især i villakvarterer med et vejnet, hvor alle veje synes at have ligeordnet status, er der ofte ingen skiltning eller afmærkning, som indikerer ubetinget vigepligt. I så fald gælder reglen for højrevigepligt.

Citat
[B]Dvs. du har højre vigepligt, når:

Der ved skiltning eller anden afmærkning ikke er bestemt andet[/B]

OG DU SAMTIDIG IKKE

kører ud fra en parkeringsplads
kører ud fra en ejendom eller et grundstykke
kører ud en tankstation eller lign.
kører ud fra en gågade
kører ud fra en markvej, sti eller anden type tydeligt underordnet vej
kører ud fra opholds- og legeområde
kører over fortov, cykelsti eller rabat, som tydeligt afgrænser sig i forhold til den vej, du kører ind på – enten i form af en ophævethed over kørebanen på den vej, som du kører ind på, eller pga. anden belægning i overkørslen, f. eks. brosten

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 16-10-14 11:23

Citat
Dvs man skelner mellem anden belægning på evt cykelsti, og anden belægning på den vej man kører ind på? Det første = ubetinget, det andet = højre vigepligt?

"kører over fortov, cykelsti eller rabat, som tydeligt afgrænser sig i forhold til den vej, du kører ind på – enten i form af en ophævethed over kørebanen på den vej, som du kører ind på, eller pga. anden belægning i overkørslen, f. eks. brosten"

Du skal lige huske at læse dette, i boksen:
Citat
OG DU SAMTIDIG IKKE

Her har du nemlig ubetinget vigepligt:
Citat
kører over fortov, cykelsti eller rabat, som tydeligt afgrænser sig i forhold til den vej, du kører ind på – enten i form af en ophævethed over kørebanen på den vej, som du kører ind på, eller pga. anden belægning i overkørslen, f. eks. brosten

Sådan var reglerne da jeg tog kørekort i 1987, og jeg har ikke indtryk af, at det har ændret sig.

Citat
Desværre viser undersøgelser, at mange danskere med kørekort enten er usikre eller uvidende omkring reglerne for højrevigepligt.

Trist.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-10-14 11:57

Hvor er vi i Danmark, så man lige kan lave et street view.

Godkendelse af svar
Fra : palle22

Dato : 16-10-14 12:42

Tak for svaret marken84.