/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vaskemaskinen...hvad har ødelagt aksel?
Fra : Trotskij
Vist : 455 gange
97 point
Dato : 03-10-14 10:15

Hej
Jeg har haft reparatør ude og kigge på min Gorenje vaskemaskine, og nu er der opstået tvivl om, hvorvidt garantien dækker. Derfor vil jeg høre, om der er nogen kloge hoveder herinde der kan give lidt råd og vejledning, da jeg jo ikke er vaskemaskineekspert.

Maskinen er købt i 2011, men i november 2012 gik der (som jeg forstod det) et leje i den. Derfor blev bagkar og simmering skiftet, og det var dækket af garantien.

Da maskinen så begyndte at larme i tromlen igen, kontaktede jeg Gorenje og fik at vide, at hvis der var det samme i vejen som sidst, så dækkede garantien endnu, da det skal beregnes efter sidste reparation.

Nu har reparatøren så været der, men da han skilte vaskemaskinen af, kunne han se, at akslen bag på tromlen var slidt. I kan se et billede af det her: http://peecee.dk/upload/view/442960

Han blev i tvivl om garantien så stadig dækker, da der nu nok skal skiftes "tromle med kryds" og garantien dækker jo kun bagkar og simmerring...

Men, sådan som jeg kunne forstå det (og det er her jeg gerne vil have jeres kompetente hjælp og forklaringer), så er det vel netop de der ødelagte lejer i bagkarret, der kan slide disse dybe mærker (ligner næsten et gevind), i akslen??

Og hvis det er det der tidligere har været repareret, der nu igen er i stykker og denne gang har ødelagt en anden del af maskinen, så dækker garantien vel endnu.

Mit spørgsmål er altså, om nogen af jer kan forklare, hvad der kan slide disse dybe riller i den aksel, der sidder bagpå tromlen i vaskemaskinen?

Håber I kan hjælpe så jeg har lidt bedre viden, hvis jeg får besked på, at de ikke mener garantien dækker

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 03-10-14 11:42

Hvis en aksel hvor et leje er monteret på bliver defekt er det fordi lejet er gået i stykker/sidder fast så lejet køre rundt på akslen og så bliver den slidt i stykker, og årsagen er som regel at simmeringen ikke er tæt så der kommer vand i lejet, det kan også være dårlig kvalitet af leje.
Hvis det er det samme leje, så skal garantien dække det, for det skyldes enten dårlig montering ved første rep. eller meget dårlig kvalitet af reservedele. Simmerring og lejer findes i forskellige kvaliteter og hvis der bruges de billige udgaver holder de ikke så længe, simmeringen skal især være af god kvalitet så den er tæt og ikke bliver utæt efter ca. ½ år og der siver vand ind i lejet for så går det også i stykker og til sidst kan akslen også blive revet i stykker.
Så garanti rep. hold fast på det.

Kommentar
Fra : Trotskij

Dato : 03-10-14 11:59

Tusind tak. Skønt med et kompetent svar

Jeg tænkte jo netop også, at selvom hele tromlen nu skal skiftes, så må det jo være dækket af garantien, da det (sådan som mit utrænede øje kan se), må være den del der sidst blev repareret, som er skyld i den nye fejl (rillerne i akslen).

Jeg afventer lige om der kommer flere svar og gode råd, inden jeg accepterer svar.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-10-14 14:13

Jeg er af samme mening, den aksel og tilhørende kryds, burde være skiftet ved første rep.
Den garanti reparation som laves nu har også garanti.
Hvis ikke reparatøren skriver det som garanti vil du gerne beholde de udskiftede dele til en evt. Sag. Husk en kopi.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-10-14 20:54

Hvis en simmerring har været utæt, så vil der sive sæbe og kalk ud som sættersig på akslen.
Det gør det til et ret møjsommeligt arbejde med timers iblødsætning med eddikesyre før akselen er pæn glat igen.
Sætter man bare tætning på den ru aksel, holder det ikke ret længe.