/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Kællingtand - igen
Fra : gywerd
Vist : 700 gange
300 point
Dato : 17-09-14 17:50

Jeg prøver at få styr ejerne af/beboerne på gården
Kjerlingtand/Kjellingtand/Kællingtand
på Brekkenholm i Gislum s. Gislum h. Aalborg amt

Selvejergård
Tingsvidner Gislum h.
19/5-1442 & 23/4-1467
Gywerd/Gyurd/Geffword Ma(tti)ssøn

Hullet ligger her fra ca. 1467 - 1600. Mine primære kilder er:
*Tingsvidner
*G. Rebstrup. 'Kællingtand' i 'Fra Himmerland og Kjær Herred'. Årg. 1974
*Rinds Herreds Knaber
*Danske Magazin

Idet gården formentlig blev fæstegård ca. 1544 - efter grevens fejde - burde den være indskrevet i en af de Kongelige Godsers jordebog. Ligeledes burde der være et skøde på salget til Støvringgård. Og endelig præsternes indberetning af tiende fra Gislum s.

Mads Sørensen ~ Birthe Pedersdatter
Født i Kællingtand
1544-77 præst i Gislum-Testrup s.
1555 & 1566 frakendt embedet pga. forsømmelse
1577 død i Gislum s.

Under Støvringgård
(Kjeld Vognsen. Guldager. Simested s. Rinds h.)
(Vogn Kjeldsen. Guldager. Simested s. Rinds h.)
(Niels Vognsen. Guldager. Simested s. Rinds h.)
(Christen Nielsen Blick Guldager. Simested s. Rinds h.)
(1570 Michel Christensen Blick - Skriver på Aalborghus)
1: 1634 & 1647 Anders Michelsen
2: 1647 & 1655 Anders Winther
2: Mette Andersdatter ~ Thomas Christensen

Mariager kloster/Hr. Klingenberg
2: 1671 Søren Tommesen Bregnholm ~ Johanne Svendsdatter
1: 1677 Niels Mortensen ~ Bendit Eskesdatter
2: Hans Sørensen Bregnholm ~ Maren Christensdatter
1: 1688 Jens Andersen Skov

Ligger en af jer inde med oplysninger, vil jeg blive meget glad - men de kan selvfølgelig være bortkommet med tiden.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 17-09-14 19:05
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-09-14 21:32

Ja fætter langt ude Giversen, spørg min Mogensen fætter Niels Henrik

http://www.kandu.dk/Spg36841.aspx

Både hans og vor familie var hoveri bønder på Lerchenfeldt gods, måske indavl?

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 18-09-14 12:24

@Katekismus: Ja. Og jeg har også forsøgt at kæmpe mig igennem 'Kronens Skøder' (dårlig ocr-version).

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 18-09-14 14:43

@Grand grand grandonkel Svend: Ja. Sad og gennemtrævlede spørgsmålet igår; men det handler mest om tiden efter 1600. Mit spørgsmål handler om tiden frem til 1600, særligt frem til 1544, hvor Kjellingtand formentlig gik fra selveje til kronen efter grevens fejde: Bonden skulle frikøbe sit forbrudte liv i 1532 og gården blev skrevet ind en af kongens jordebøger ca. 1544 - kun hvis man kunne bevise sin uskyld fik man gården tilbage - ellers måtte man købe den tilbage. Ovennævnte Pastor Mads Sørensen til Kællingtand omtalte beboerne som 'de fattige folk i Kællingtand' - hvilket tyder på, at man måske har kunne betale frikøbet i 1532, men pga. armod ikke har kunnet tilbagekøbe den.

Mit håb er at finde en evt. forbindelse til
*Raadmand Marthen Gywerdsøn (o. 1494-1592) i Aalborg [måske søn]
*Mattis Gywrssøn (Adk.Reg. 1535-026) i Ettrup, Fjeldsø s. Rinds h.
*V.- & Ø.-Bølle Giversønnerne, hvoraf Mogens Gyversen endte sine dage i Farsø s.

Forbindelserne på tværs af amterne er ikke urimelige, da der bl.a. er Simested-folk i Kællingtand - og Vesterbølle hørte til Aalborghus len, før det gik til Viborg amt. Og ja - sognene ligger lige på grænsen.

I det hele taget gennemgår jeg systematisk alle Gyrd(sen), Gyurd(sen), Gjord(sen), Gywerd(sen) m.fl. I Himmerland, Kær Herred, Han Herredderne og Vendsyssel, i håb om at påvise forbindelsen til os Skals Giversønner. I perioden synes brugen af fornavnet Giwer (med varianter) mest udbredt her, samt i Schleswigske og Skånske (med Bornholm) adelslægter (Görtz, Drefeld og Oxenstierna).

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 18-09-14 16:38

- flot arbejde gywerd, held og lykke med det. Angående din statistik:

Spørgsmål
- Ubesvarede   2
- Besvarede   12
- Annullerede   14
- Slettede   0
Ialt   28

- ser det sgu ik' så imponerende ud...

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 18-09-14 17:05

Jeg kender kun ejere på Støvringgård Gods som ligger ved Støvring, så jeg er på blindspor

Men prøv se her http://nygaards-sedler.dk/viewpage.php?page_id=63&navn=St%F8&ret=62

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 19-09-14 01:35

@Stouenberg: Statistik er taknemmelig. Det kan udlægges som man vil. Men det fortæller ikke noget om indholdet af mine spørgsmål. Jeg spørger sjældent om noget, jeg umiddelbart kunne finde på internettet - med mindre jeg ganske enkelt har overset det. Ovenstående spørgsmål har jeg arbejdet med i årevis - og før mig bl.a. min grandonkels ekskone, et slægtsforskerfirma og flere af mine grand grand grandonkler i over 50 år. Indimellem griber jeg det an fra en ny vinkel i håb om at få nye svar. Nogen er måske faldet over det jeg søger, og kan hjælpe mig videre. Jeg har måske overset en type arkivalier. Eller dokumentationen eksisterer ikke længere pga. alderen. Selvom jeg ikke får et svar der hjælper mig videre, giver jeg gerne point til den der hjælper mig bedst muligt. Nogle spørgsmål er der bare ikke svar på - og der kommer ingen relevante svar - og så finder jeg det rimeligt at annullere.

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 19-09-14 01:40

@Katekismus: Har lige gennemgået Nygårds sedler angående gårde - jeg kendte kun dem med personalia på http://ddd.dda.dk - desværre uden nye oplysninger - undtagen fæsteren på Kællingtand Mølle 1688. Tak for tippet.

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 19-09-14 01:53

Alle: For en ordens skyld - jeg har tjekket mormonernes kirkebogssøgemaskine, regester, Diplomatarium Danorum, Trap Danmark og bogen med gamle personnavne (med fabelagtige, men desværreikke fuldstændige lister med personerne i kilder frem til ca. 1700). Jeg er p.t. i gang med Godsarkiverne på mormonernes side - (ligesom de gamle kirkebøger skrevet 'mæ æn frøjtli' skræft!'
Og i næste uge skal jeg hygge mig med en håndskriftssamling på Landsarkivet i Aabenraa. Og der vil jeg også lige tjekke bogen med gamle segl igen.

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 19-09-14 02:04

Kællingtandmølle ejes frem til nedlæggelsen ca. 1810 af Bonderup/Lerchenfeld Gods
Fæstere:
1688 Jens Mortensen
1724 Morten Jensen

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 19-09-14 12:15

Nu spørger jeg dumt, -er der viden at hente her?

En anden teori er, at Giversen-navnet et patonymikon (efternvn baseret på faderens fornavn). Der ses dog en et par mulige forfædre i Farsø i midten af 1500-tallet: Gywrd Mattissen og Mattis Gywrdsen, hhv. far og søn. Tilbage i 1200-tallet boede finder vi en Peter Gyurdsen, og hvis vi ellers kunne finde beviserne kunne slægten måske spores tilbage til Kong Gyrd, der sammen med sin bror Gnupa herskede i Danmark før Gorm den Gamle kom til landet; Gnupas søn Sigtrygg tabte krigen til Gorm. Den er sandsynligt , at en af Jens Andersens forfædre hed Giversen, fordi dennes far hed Giver/Gywer/Gywerd/Gyurd/Gyrþ. Jens Anderssøn blev så kaldt Giversøn for at skelne ham fra de andre Jens Anderssøn'er på egnen.
Kro Anders' efterkommere.

http://familytreemaker.genealogy.com/users/c/h/r/Mona-M-Christensen/WEBSITE-0001/UHP-0093.html

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 19-09-14 13:04

@Katekismus: Du har fundet min gamle tekst, som her er "lånt" uden kildeangivelse. Som det ses er der et par fejlagtige påstande:
•Gywrd Mattissøns Kjellingtand ligger i Gislum sogn, ikke i Farsø sogn.
•Mattis Gywrssøn (hypotetisk oldebarn, ikke søn) boede i Ettrup pr. Fjeldsø, ikke Ebdrob pr. Farsø

1200-tallets Peter Givrtsen ser jeg p.t. bortfra, da han er fra Svenstrup Sjælland, ikke Svenstrup pr. Aalborg. Desuden havde præster i 1200-tallet ikke legitime børn.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 21-09-14 13:56

Godt nok det du ved, men du får det alligevel!

Om Hr. Mads Sorensen, der altsaa var kaldet af Hospitalsforstanderen i Viborg, har man hidtil ikke vidst andet, end at han var fodt i »K jaell ingtan d«, der for Skipper Elements Fejde var en Servejergaard i Gislum Sogn, — at hans Hustru hed Birgitte Pedersdatter, og at han var den den forste Praest, som residerede i Gislum efter Reformationen. — Men nu lader jeg altsaa det fundne Dokument fortaelle videre om ham; dog finder jeg det rigtigst at anvende vaesentlig Nutidens Ortografi:

https://tidsskrift.dk/index.php/historiejyskesamling/article/view/13651/26047

http://hammerum-herred.dk/viewpage.php?page_id=165&type=sk&amt=Randers