/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Husarsteg
Fra : food_life
Vist : 2558 gange
200 point
Dato : 15-09-14 15:18

Hej - er der nogen som ved hvorfra navnet "Husarsteg" stammer - nogen der kender historien?

På forhånd tak

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-09-14 17:42

Ja, mongolerne red flere hundrede kilometer med tartar bøffen under sadlen,
så var den næsten mør, uden at have fået ild.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-09-14 18:15

Undskyld, jeg forvekslede vist Husar steg med Tartar steg,
men også ryttere, måske samme oprindelse?

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 15-09-14 19:05

husar har ofte i tidligere tider, været brugt med i forbindelse med noget der er billigt, da husarerne fik en ringe løn. Stege er som regel i den dyre ende, men da husarsteg er af nakkefilet der ikke det dyreste kød og der er fyld i, så den bliver en forholdsvis billig steg

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 15-09-14 19:44

Nemlig, skytten49

Som pedant til "Husarstege" fandtes der "Husmandskoteletter" til pøblen, der ude på landet.
Er der nogen som ikke ved hvad "Husmandskoteletter" er, kommer jeg gerne med forklaringen.

Citat
men også ryttere, måske samme oprindelse?
Giversen, bland nu ikke kosakker og mongoler sammen i en pærevælling.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 15-09-14 20:10

jeg har fået mange husmandskotteletter i min barndom i fattigkvarteret. det smager faktisk rigtig godt. jeg tror jeg skal lave det igen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-09-14 21:30

Måske er det derfor min kone ikke kan lide paneret flæsk?

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 16-09-14 00:39

Svend - måske I har brugt forkert flæsk. Husmandskotteletter skal laves af magert kogeflæsk - ikke stegeflæsk

Kommentar
Fra : alka

Dato : 17-09-14 10:39

Jeg troede, at "Husarsteg", havde noget med kvinder at gøre

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 18-09-14 17:41

Husmandskoteletter i fattigkvarteret, ja hvorfor ikke! Her kaldes de fattigmandskoteletter!

Fed humor, Svend

Men det er jo også en herreret, så hun er undskyldt.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 18-09-14 23:13

katekismus - du har ret, det hed fattigmandskotteletter i mit barndomskvarter, men da det oftest bliver kaldt husmandskotteletter, og er det samme, brugte jeg ordet husmandskotteletter som kommentar til Kaptajn-Tommy

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 18-09-14 23:16

kært barn har mange navne