/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
korrepondance med to lampesteder
Fra : anetteogjesper
Vist : 682 gange
50 point
Dato : 14-09-14 14:19

Hej

Jeg har et problem med el'en i min gang og jeg håber der er en venlig sjæl der måske kan hjælpe

Jeg har tegnet et diagram over ledningerne som kan ses her:
http://www.anettefrandsen.dk/images/korrespondance.jpg

Der er to lampesteder og det er korrespondance afbrydere der er tilsluttet. Problemet er at kun afbryder nr. 1 og 4 fungerer sammen og ligeledes 2 og 3.
Hvis jeg slukker for feks. 3 kan jeg ikke tænde på nr. 1 igen og omvendt, men jeg kan sagtens tænde for 1 og slukke for 4 og vise versa.

Jeg har så to spørgsmål.
1. Kan jeg få dem til at fungere sammen alle fire afbrydere og hvordan?
2. Er det muligt at sætte en dobbelt afbryder på en af afbryderne i stedet, så begge lampesteder ikke behøver være tændt samtidig?

Mange venlige hilsner
Jesper

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 14-09-14 14:56

http://www.axencrone.net/el-mappen/2/Taendingssystemer/Korrespondance%20B%20med%20krydsning.htm
Du skal og så bruge en krydsning afb. for at få det til at virke.

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 14-09-14 17:02

Må indrømme, at jeg ikke kan sige det bedre end "Hejdu58"

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 14-09-14 18:53

Tak. Hvor ville i placere krydsningsafbyderen? Er det evt. muligt at se et tegnet diagram?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 14-09-14 20:15

Det kan du finde her http://cubus-adsl.dk/elteknik/installationer/korrespondance.php

Jeg ville dog anbefale dig at vælge en kip-tænding løsning det er billigere og kraver ikke så mange ledninger

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 14-09-14 20:38

Citat
Tak. Hvor ville i placere krydsningsafbyderen? Er det evt. muligt at se et tegnet diagram?

Det skal være en korrespondance afbryder i start og stop = 2 tændinger. og så skal der bruges en krydsnings afbryder for hver ekstre tænding du vil have, dvs. ved 4 tændinger skal der også bruges 2 stk. krydsnings afbryder og de skal monteres imellem korrespondance afbryderne.

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 15-09-14 09:24

Tak, det hjalp lidt

Er det muligt at sætte en dobbelt afbryder på en af afbryderne i stedet, så begge lampesteder ikke behøver være tændt samtidig?

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 15-09-14 10:50

Citat
Tak, det hjalp lidt

Er det muligt at sætte en dobbelt afbryder på en af afbryderne i stedet, så begge lampesteder ikke behøver være tændt samtidig?

Der kan godt fås dobbelte korrespondance og krydsnings afbryder så der kan laves korrespondance på de 2 lampesteder, men så skal alle være dobbelte og så kræver det en del flere ledninger, og så er det letter at lave med 230v kiprelæ og dobbelte afbryder der monteres fjeder i = kiptryk.