/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Speedometer 2
Fra : mig-selv
Vist : 687 gange
50 point
Dato : 13-09-14 19:17

Angående:
http://www.kandu.dk/spg171941.aspx
og dette.
http://www.ebay.com/itm/271526440251?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2648#ht_6032wt_1265
Lader andre om at afgøre om jeg kører for ?? har opgivet så simpelt en udregning, men alligevel. Radius er 33cm ? hvor meget vil det vise forkert.

Accepteret svar
Fra : hjkofoed

Modtaget 50 point
Dato : 14-09-14 00:38

Det hele kommer an på connectoren, altså dimsen, der omdanner hjulomdrejninger til kabelomdrejninger.
Med en ydre hjulradius på 33cm, vil din diameter være 66cm.
Når diam. på 66cm ganges med pi(3,14159) får du omkredsen 207,345cm
Det kan du så dele med resultatet fra http://www.kandu.dk/spg171941.aspx (71,428571cm)
Hvilket giver, at kablet skal rotere 2,9 (eller ca 3) omgange pr hjulomdrejning.

DU SLIPPER IKKE FOR "SELVMÅLING", men den er lidt nemmere:

Altså: En viser på kablet og en kridtstreg på dækket.
Tril cyklen nøjagtig én hjulomdrejning frem, mens en anden holder øje med viseren på kablet.
Hvis viseren har kørt nøjagtig 3 hele omgange, vil det viste speedometer vise helt korrekt på spritnye dæk, og lidt for meget på slidte, hvilket må siges at være ret godt.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-09-14 23:29

ok, det prøver jeg

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 14-09-14 23:29

Tak for svaret hjkofoed.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 15-09-14 03:23

Tak, skriver du om resultatet?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-09-14 10:59

Det kommer senere på dagen, skal lige have købt en kridtpen..

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-09-14 19:28

Ved ikke om dette er til hjæp, men tror der mangler en ½ omdrejning på ´viseren´ for at det skal vise rigtigt = ifølge dine udregninger.
Hjulet kørte en gang frem:
https://www.dropbox.com/s/lwpud4gr22x86x8/Speedodrev.mp4?dl=0

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-09-14 19:38

MEN? så er der faktoren? slidte/ nye dæk, som jeg ikke lige vil ind på...
Det er selve omdrejnings-tælleren på forhjulet der måles på, som jo egentlig også skulle virke efter Loven.
Men stadig tak for tiltale.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 16-09-14 00:42

Tænkte nok, at du kunne udføre det. Flot ill.
Den vil vise ca 14% for lidt.

Men prøv at måle omkredsen af hjulet med et (stramt) målebånd, og se om det ikke er mindre end mine udregnede 207,345cm.
Jo tættere du kommer på 178,7cm, jo tættere kommer du på korrekt visning.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-09-14 00:23

Tvivler på at jeg kan skrumpe hjulet så meget, så må nok se mig om efter et andet speedometer.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 17-09-14 04:26

surt

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-09-14 10:27

Sådan er livet til tider.

Jeg kunne dog skille det af, og flytte nålen.
Det kan jeg selvfølgelig også på det jeg har i forvejen, (det viser for meget) men er bange for at knække akslen der holder viseren, det gjorde den nemlig på min omdrejningstæller, samt nålen går amok når den kommer over 90km.

Men alt i alt var det for at kunne købe speedo og rpm tæller der lignende hinanden.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 17-09-14 20:45

"amok-viser" kan skyldes manglende smøring.

Hæld olie i kablet, der hvor du satte rawlpluggen og fyld efter tre-fire gange.
Spray wd40 op i kabelindgangen på "uret"