/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Fra halogen til LED spots
Fra : Lfelby
Vist : 311 gange
100 point
Dato : 13-09-14 08:25

Hej
Jeg har 5 halogen-lamper i underskabe i køkken og vil gerne udskifte hele systemet til LED. Det ser ud til, at man nærmest køber LED spots enkeltvis, hører der så en omformer med til hver?

Kan nogle anbefale en god fabrikant? (jeg har prøvet at købe nogle af Harald Nyborgs LED pærer til udskiftning af alm. el. halogen lys, og de er hurtigt gået i stykker).

Samtidig skal belysningen også være nogenlunde kraftig, så man kan se, hvad man arbejder med i køkkenet.

Håber der er hjælpe at hente hos el-kyndige.
Hilsen Lone

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-09-14 08:57

Nok derfor det hedder Harald Skrald.
Prøv at besøg Bauhaus som kun har mærkevarerne.

Man skal også lægge mærke til markedet for LED, der er en rivende udvikling og priserne falder.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 13-09-14 10:16

Vi udskifter i disse dage alle vores lysstofrør under køkkenskabene med
Greenline.dk LED armatur nr. 290057 som er på 8W og svarer ca. til et sted mellem 15/18W lysstofrør.
De koster 199 kr. pr. stk. og har en god farve lige en streg lysere end rørets lidt gullige skær = mere behageligt.
Der medfølger ca. 10 cm ledning, så de kan monteres lige efter hinanden - f.eks. hvor vi før havde et 30 W rør.
Kan kun anbefale både LED'erne og firmaet (får ingen provision ), som leverer meget hurtigt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-09-14 15:43

Jeg tror gerne at LED er den mest effektive og billige form for belysning,
men jeg synes det giver et for koldt, hvidt lys.

>og har en god farve lige en streg lysere end rørets lidt gullige skær

Så dette undrer mig, hvis den anbefale LED pære ikke helt skrigende hvid,
vil jeg også overveje at bruge den i stedet for halogen lamper?

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 13-09-14 18:17

Hvilken spænding skal systemet kører på ????
er det 12V eller 230 V spot du har i øjeblikket ???

MVH

Kommentar
Fra : Lfelby

Dato : 13-09-14 18:47

Hej Viskinge, så tror jeg det er 12 V, for der ligger en stor transformator ovenpå skabene. Vil være meget taknemmelig, hvis du vil kunne anvise, hvad jeg præcis skal købe for at få et godt lys og dække hullerne til de 5 halogener.
Lone

Kommentar
Fra : myg

Dato : 13-09-14 19:02

=> svendgiversen
Du kan roligt købe det armatur, det har den helt rigtige farve
Som jeg skriver .... lige en streg lysere end de lysstofrør, der hedder warm white , men ikke tilnærmelsesvis i nærheden af den kolde/hvide cool white, som jeg bruger på værkstedet.
Lyset er bare perfekt arbejdslys i køkkenet - bedre end rørene

=> Lone: Hvis ikke du er 112% sikker på, hvad du gør, skal du lade en fagmand - eller i hvert fald en der ved hvad der skal gøres - ordne det. Alt andet er for risikabelt :-/