/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
BilstrupV: Bil-syn; sanktioner
Fra : BilstrupV
Vist : 531 gange
500 point
Dato : 25-08-14 11:39

Hej til dem, som forstår mit spørgsmål (nu kan man jo ikke forlange mere, end hovedet magter, så "Marken 84) du må gerne springe over)

Hvad kan man være sikker på af bøde, hvis man ikke overholder tidspunktet for indkaldelse til syn.

Der er vel 2 senarier:
Man møder op for sent på synshallen og får bilen undersøgt. (Får man en bøde?)
Man bliver stoppet af politiet efter tidspunktet og har ikke haft bilen fremstillet (Så klipper politiet og giver bøde).
Den sidste med at have fået bilen kasseret og ikke kommer til omsyn inden 4 uger, giver vel sig selv overført til de 2 første senarier.

Kunne man måske endda blive udsat for andre ubehagelige senarier?

For den som VED noget, er der point...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-08-14 11:45

Citat
Man møder op for sent på synshallen og får bilen undersøgt. (Får man en bøde?)
Hvis der er plader på den, vil jeg tro at de piller dem af, da de jo er er ´efterlyste´ og så tager systemet fat med at udskrive bøde, dog forstætter selve synet - og du skal have nye plader.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-08-14 11:47

Citat
da de jo er er ´efterlyste´

Altså hvis du ignoreret alle indkaldelser

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-08-14 12:08

At komme for sent, får ikke andre konsekvenser end at du risikerer ikke at få bilen synet. det kan også være at man vil have penge for den tid, du havde reserveret, men ikke benyttede.

Hvis du ikke får synet i tide. skal bilen afmeldes og pladerne indleveres.

Når du så har fået synet kan du købe nye plader.

Bøde er kun,hvis du beholder pladerne uden syn i tide.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 25-08-14 12:19

Her er noget nedskrevet

http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Syn-og-Køretøjer/Syn-af-køretøjer/Periodisk-syn.aspx

Bødeforlæg
Hvis du ikke får dit køretøj synet og godkendt eller afmeldt inden for den lovpligtige synsfrist, vil du få et bødeforlæg på 2.000 kr.
http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Syn-og-Køretøjer/Syn-af-køretøjer/Periodisk-syn/Bodeforlag.aspx

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 25-08-14 12:20

Det er dato-kravet fra Centralregisteret om fremstilling af bilen til syn, der kan give problemer ved ikke at blive overholdt. Det er ikke min dato-aftale med synshallen.

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 25-08-14 12:26

Tak katekismus. Du er god til at finde....

Er det bare givet, at den bøde, som der er lovbelæg for at udskrive, nu også bliver udskrevet?

(Iøvrigt har CRM voldsomt rod i deres systemer, men det er en anden sag)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-08-14 12:33

Til februar er det 2 år siden min bil blev synet, dengang jeg bestilte tid kunne jeg ikke bruge de tider der var ledige inden fristen udløb, jeg bestilte en tid og fik bilen synet cirka 2 uger efter tidsfristen.
Jeg fik ikke nogen bødeforlæg men om der er strengere praksis nu ved jeg ikke

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 25-08-14 12:43

Tak til o.v.n.

MÅSKE ligger du i grænseområdet.
Der er blevet strammet, men lige hvornår??
Og så var du plottet ind med en tid - måske det også "frikender" dig?

???

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 25-08-14 12:51

Nej, du kan skynde dig at bestille tid, ellers tag en snak med synshallen

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 25-08-14 12:57

Er din synsfrist overskredet?
Reglen er der, men jeg har aldrig fået den. Bilen har stået ved mekanikeren og ventes på en dims .
Men man skal ikke lege med ilden.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 25-08-14 12:57
Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 25-08-14 13:16

Bilen skal synes senest 9. sept., men jeg skal også væk en uges ferietid, så hvor meget skal jeg stramme ballerne/ hvor vigtigt er det at overholde indkaldelsestiden.
Det er mest for at VIDE, at jeg spørger.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-08-14 14:44

Kør ned i synshallen og bestil tid gennem dem, nemmere kan det ikke være (hvis man altså kan det, nu om dage).

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 25-08-14 14:49

Ifølge nettet skal du se at få den synet
http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/article4006193.ece

http://www.gribskovavisen.dk/index.php/nyheder/gribskov/synsmand-slar-alarm-der-er-noget-galt/

Uge 1: Du modtager en indkaldelse til syn.

- Uge 5: Skat kontrollerer, om bilen er blevet synet. Er den ikke det, får du besked ugen efter om at gøre det straks, da du ellers vil få en bøde på 2.000 kr.

- Uge 10: Er din bil endnu ikke synet, får du en bøde på 2.000 kr. Samtidig skal du aflevere nummerpladerne til Skat.

- Uge 14: Hvis nummerpladerne ikke er afleveret, får du en bøde mere på 2.000 kr. Sagen overgives til politiet, der inddrager pladerne.

- Uge 15: Er din bøde ikke betalt, overtager retten og Skat sagen.
Bødefrister, hvis din bil ikke er godkendt på rettidigt syn
- Uge 10: Du får besked om omgående at aflevere nummerpladerne til Skat.

- Uge 14: Hvis nummerpladerne ikke er afleveret til Skat, får du yderligere 2.000 kr. i bøde. Politiet kontakter dig for at hente pladerne.

- Uge 15: Er din bøde ikke betalt, er din sag nu et anliggende for retten og Skat.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 500 point
Dato : 25-08-14 14:51
Godkendelse af svar
Fra : BilstrupV

Dato : 25-08-14 15:17

Tak for svaret katekismus.

Grundigt og brugbart!

Kommentar
Fra : alka

Dato : 25-08-14 15:28

Ja vi andre kan køre til syn uden tidsbestilling til blot 248 kr. - rettidigt - så alt andet lige, så bare slip slanterne. Dem der har råd til det skal da betale