/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Vindpap bagved gavlbeklædning
Fra : HomeAlone
Vist : 1002 gange
100 point
Dato : 25-08-14 10:35

Skal have skiftet gavlbeklædningen som består at profileret krydsfiner. Den nye beklædning bliver samme type. Ved den ene gavl er der opsat vindpap bagved krydsfineren. Ved den anden er der ikke.

Spørgmålet er, skal/bør man opsætte vindpap, og hvad er grunden til at det skal være der? Jeg synes næsten dette måtte være bedre hvis pladerne kunne ånde på bagsiden.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-08-14 10:57

Nu er træet i pladerne for længst afgået ved døden og har ikke noget ånddræt.

Vindpap bruges under yderbeklædning, som ikke er absolut vindtæt. det sættes for at vinden ikke skal blæse gennem isoleringen, og dervet modvirke isolationsevnen, som baserer sig på at luften holdes stillestående.

Krydsfineren er tæt, så vindpap,skal kun bruges ,hvis du har et luftmellemrum mellem plader og isolering.

Et udluftet mellemrum er det optimale for at slippe af med fugt indefra.
Vindpap skal være diffusionsåbent, så fugt, kan trænge igennem, og det skal ikke ligge op ad pladerne, men dække isoleringen. .

Kommentar
Fra : HomeAlone

Dato : 25-08-14 13:59

Hej

Der er ingen isolering da der er tale om et loft/tagrum. Så der må gerne blæse lidt igennem, hvilket dog bliver minimal da der er lægter bag alle pladernes samlinger.

Er vindpappet vandspærende? Det er vel den eneste grund til at benytte det i min situation hvis der skulle trække lidt vand igennem ved samlingerne.