/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Bygning af mobil strømforsyning?
Fra : Szandor
Vist : 429 gange
55 point
Dato : 23-08-14 05:18

Hej,

Jeg skal have lavet en mobil strømforsyning, der skal kunne operere en kogeplade. Udstyret er specificeret til 230V - 1112 W.

Er det muligt at bruge et bilbatteri (eller er der bedre alternativer)?
Skal jeg kontakte en elektriker, eller kan jeg lave det selv?
I hvor mange timer vil kogepladen kunne operere?

Min elektriske viden kan ligge på et meget lille sted, men håber, at I bærer over med mig :)

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 23-08-14 05:33

Du kan købe færdige invertere fra 12v til 230v. Jeg tror ikke det kan betale sig at lave den selv.
Her er et par firmaer. Harald Skrald er nok den billigste. Da det kun er til en kogeplade behøver den ikke at kunne leverer 230v i en flot sinuskurve.

http://www.batteribyen.dk/catalogsearch/result/?q=12%20220v&utm_source=AdWords&utm_medium=PPC&utm_term=12%20220v&utm_content=8056663701&utm_campaign=AdGroup&Network=Search&SiteTarget=&src=google

http://www.harald-nyborg.dk/p6656/inverter-omformer-300w-12-220v

vic200

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-08-14 06:26
Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-08-14 07:54

Et gasblus vil nok være bedre i situationen. Det andet er at gå over åen efter vand. Et 75 Amperetimers batteri vil kun give dig varme i tre kvarter. Men ellers er Harald Nyborg nok stedet!

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 23-08-14 08:16

Gasblus eller nødstrømsanlæget vil helt sikkert være den bedste løsning.

Den foreslået inverter fra Harald Nyborg kan ikke bruges, da den "kun" kan trække 300W, eller Ca. en fjerdedel af dit behov.

pbp_et's udregning med et 75 Ah batteri, er rent teoretisk, og kan ikke trække 75 Amp. i tre kvarter. Med så høj en belastning, kan batteriet ikke holde spændningen i så lang tid. Et slag på tasken vil være Ca. et kvarter højest.
Grunden til dette, er at et batteri på 75 Ah, er opgivet ud fra en belastnig på 7,5 A i 10 timer, eller 15 A i 5 timer. En højere belastning, end dette = en betydelig lavere kapacitet.

MVH

Kommentar
Fra : poul1erik

Dato : 23-08-14 11:32

Køb en motorgenerator.
Der er intet alternativ.

Kommentar
Fra : Szandor

Dato : 23-08-14 12:16

Tak for svarene, det var dog ikke lige som jeg havde håbet på. Dumt spørgsmål: Kan man drive et elektrisk apparat med gasflaske på en eller anden måde? Årsagen er, at jeg har fundet et perfekt produkt, men det kører altså på strøm, og mit koncept bliver lidt anderledes hvis jeg skal til at lede efter gasblus i stedet..

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 23-08-14 12:57

Så skal du ha fat i et brændselscelle apparat. De er ikke billige.
/Janus

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-08-14 13:30

Da det åbenbart er varme, du skal bruge, vil drift med flaskegas, petroleum eller benzin så afgjort være at foretrække.
ellers kan masser af elektronik køre på andre spændinger end sinusformet vekselspænding ved 230 Volt effektiv.
Fortæl om dit projekt, vi sladrer ikke!
vh
pbp

>viskinge: Hvis det er et batteri af den slags, der sidder i gaffeltrucks, kan det sagtens klare høje belastninger. Ellers har du ret: Bilbatterier er beregnet til at afgive op til typisk 120 Ampere i få sekunder eller et par Ampere nogle timer ad gangen. Fritidsbatterier er til jævn belastning med op til 1/5 af kapaciteten brændt af pr. time og koster en del mere end bilbatterier.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-08-14 16:54

Hvis det du kalder et bilbatteri er batteriet i en elktrisk bil, så vil det kunne lade siggøre, selv om den omformer( vekselrettet) som skal til ikke er hyldevare.

Hvis du mener startbatteriet ien almindelig lille personbil, kan du godt glemme det. Det klarer kun den belastning i ganske kort tid. Formentlig under 1 minut.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-08-14 17:09

Harald Nyborg har et par invertere større end de omtalte 300 Watt; jeg mener han har op til 1200 VA men er ikke 100% sikker. Undrer bare på, hvor de skal få deres 12 V input fra.

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 23-08-14 18:06

Denne vil teoretisk kunne bruges, den er dyr, og der skal nok anvendes mere end en akku foran.

Og så er den dyr.

http://www.victron.dk/product.asp?product=21

Falcham

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-08-14 20:01

Er det must, at den skal levere strøm til en kogeplade.
Er det en teoretisk opgave, eller skal du bare varme noget op.

Citat
Kan man drive et elektrisk apparat med gasflaske på en eller anden måde?

Ja hvis du varmer noget vand til damp og bruger dampen til at drive en generator som laver strøm.......................dog noget omstændeligt, hvis der bare skal laves en kop kaffe.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-08-14 19:13

Nu er det jo ikke den dyppe tallerken vi skal opfinde igen
Du kan enten vælge en generator eller et ups anlæg ( batteri anlæg med konverter)

Ved 1200w skal du bruge et batteri på ca 130A 12V så ville du kunne bruge kogepladen ca 1 time

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-08-14 22:46

Harald Nyborg sælger en inverter med 2kW/2kVA udgangseffekt. Et frækt spørgsmål: Hvordan vil du få ladning på batteriet?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 27-08-14 16:08

Et ups anlæg er der indbygget lader

Men vælger man selv at "bygge dette" skal man bruge en lade, et batteri, inverter, ledning, kabelsko, værktøj, sikringsholder, sikring 40A,