/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Antenne til 4 g mobilt bredbånd
Fra : alka
Vist : 531 gange
200 point
Dato : 18-08-14 09:28

Konkret erfaring efterlyses for, hvilken antenne til 4 G mobilt bredbånd der kan anbefales. Jeg har læst om de forskellige 4G antenner. På camping kører vi med fuld 4G styrke 20/20, men hjemme kun med 3/0,4 og det er her jeg evt. kan opsætte antenne - hvis det virker, så derfro er der kandu'er, der har opsat 4 G antenne, er det dem jeg gerne vil høre fra om deres erfaringer.

Telia og Telenor har fælles sendemaster, ikke desto mindre sender Telenor det bedste signal.

Routeren er en Huawei B593

Jeg har kikket på disse antenner:

http://www.dustinhome.dk/product/5010622865/poynting-directional-antenna-11dbi-sma-m-cable-700-2900-mhz/
og
https://www.komplett.dk/poynting-xpol-a002-8-dbi-panelantenne/776064

Kommentar
Fra : dk

Dato : 18-08-14 11:44

har selv Huawei B593s-22 købt hos 3.dk

opsat med antennen som du linker til https://www.komplett.dk/poynting-xpol-a002-8-dbi-panelantenne/776064

låst til 4G samt static ip

med intern antenne ligger hastighed på ca 30/6 også selvom den ikke er låst til 4G

med den externe antenne låst til 4G 65/20
udbyder 3.dk 500 meter til mast

samme senarie et andet sted hvor der er 1,8 km til mast her ligger hastidhed dog noget lavere
25-30/6 også hos 3.dk

du skal bare huske når du drejer antennen går der optil 15 min, før du kan måle/check signal

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-08-14 13:22

Man kan ikke få både i pose og sæk.
Enhver ordentlig antenne er tilpasset specielle krav. Med begge de to du linker til er de lavet så de dækker bredt på hele frekvendsprektret fra det oprindelige gsm til de ny højer frekvenser. det betyder desværre at de så kun er halvgode på den enkelte frekvenser. Søg hellere en antenne skåret specielt til G4 båndet.
Selv om dk kan bruge den logaritmiske bredbåndsantenne , er det usikkert om den er god nok til dig. Han havde jo også uden speciel antenne en rimelig hastighed.

Du kan også maile til udbyderen og spørge om der er en speciel antanne de kan anbefale til formålet.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 18-08-14 13:28

På camp har jeg som skrevet oven for ca. 20/20 med den interne antenne og hjemme kun 3/0,4. Vores camp-nabo har også 3.dk, men kan ikke modtage 4G, som jeg kan hos Telenor på camp.

Hjemme har jeg ca. to km til TT-Netværk/mast (TT= Telenor & Telia). Jeg kan se, at der er en væsentlig forskel på dine to afstande i signalet, så det kan være, at det skal være en retningsbestemt antenne, der nok vil være bedre end en rundstråleantenne.

Jeg har netop læst, at TT er ved at opdater signaler i Østjylland og vi skulle blive opdatere i uge 37/2014, så det kan være, at jeg lige skal vente og se, om ikke det kan lade sig gøre, at få gode modtagerforhold til den tid. Jeg vil så også få ca. 500 m til masten.

Vi har pt. 20/20 hos waoo, men de har mange problemer med vores mail. Du skal have tak for dit svar dk.