/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
opstart af computer
Fra : anuarak
Vist : 775 gange
200 point
Dato : 14-08-14 21:22

Jeg har en computer der når man tænder for den starter op i et program (skript) hvor man kan vælge linus eller win xp
jeg vil gerne have denne opstart af pcén til at starte op i win xp
ønsker at fjerne linux helt fra computer
jeg mener at have set her på kandu at en havde en forklaring på opstart af pc, men kan ikke finde det.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-08-14 22:34

Du skal op i ´system´ og vælge hvad der skal starte op først og så videre.
https://www.dropbox.com/s/bubigrsoamndzhw/snap00065.jpg

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-08-14 22:38

PÅ min, har jeg ´kun´ Win7, men ruller du ned i menúen, dukker din Linux sikkert op, du kan vælge at slette/ REDIGER den eller VENTE til du har slettet den, der kan så let gå ´ged´ i opstarten - og bagefter kan du så slette det.
Samt du kan sætte tid på hvor lang tid der skal gå før den starter op med dit ´favorit´system.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-08-14 22:41

Citat
Samt du kan sætte tid på hvor lang tid der skal gå før den starter op med dit ´favorit´system.

Det ville jeg gøre (sætte den til 5 sekunder), når du så har slettet Linux - og den ellers starter op med Windows - så kan du slette det gennem ´system´ = bare for at være sikker på at den vil Boote op.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 15-08-14 10:10

sjovt jeg overvejer at få lagt linux ind, pga af java, sikkerhed mv. Hvorfor ønsker du den slettet ?

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 15-08-14 16:09

Den øvelse er ikke så let. Der ligger en bootloader der giver dig denne menu. Den er lagt ind af linux.
du kan med grundig forberedelse rette i denne og bytte om på linierne, så XP starter først.
Jeg har også før taget et værktøj og lagt en ny masterbootrecord på disken, så er du også tilbage hvor det er win xp der starter først.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-08-14 22:39

Hvordan installerede du Xp og Linux altså rækkefølgen
Har du installeret en opstartsvælger på Xp
Hvor er linux lagt på harddisken og det kan ses i Linux programmet gparted

Med lidt held kan man bare fjerne Linuxpartitionen og bagefter med en værktøj-cd rette master boot til normal.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-08-14 08:22

Citat
Med lidt held kan man bare fjerne Linuxpartitionen og bagefter med en værktøj-cd rette master boot til normal.

Det plejer man at kunne gøre i Start og genoprettelse, altså fjerne det system man ikke ønsker under REDIGER - hvis den dukker frem, selvfølgelig.
Men det nemmeste og sikreste er at vælge det system der skal starte op og så sætte tiden til NUL ud for Vis liste over
Men fjern først Linux før du roder for meget med dét.
Hvis du har en Windows installations cd, kan du også rette opstarts fejl med den, du vælger at gå ind i hjælp eller help (repair/reparer) og starter Kommandopromt op - der skriver du så bare FIXBOOT eller FIXMBR og klikker enter, så skulle opstaren gerne være normal igen.
Men igen, så ville jeg fjerne Linux først.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-08-14 13:04

Mon ikke spørger har en computer med en indbygget letvægts Linux,
det er noget som computer producenten har lagt på computeren for at gøre det nemt for brugeren som på få sekunder kan få adgang til mail og nogle få andre muligheder, uden at starte hele styresystemet op
I computerens BIOS kan den sandsynligvis slås fra, et gæt jeg har aldrig set BIOS opsætning i en sådan computer
Jeg vil ikke anbefale at fjerne den der lille Linux den fylder næsten intet, slå den fra i BIOS i stedet for så du ikke ser noget til den

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-08-14 19:47

Den letvægts Linux kender jeg ikke - så jeg hopper fra her.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-08-14 20:28

Citat
Den letvægts Linux kender jeg ikke - så jeg hopper fra her.

Heller ikke her? men det kunne jo være de ´nye´ håndholdte computere/ PC

Citat
Ved du forresten? om man kan hente mail´s og andet tilbage fra en ny? xp install - VIA import af diverse.

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 17-08-14 10:34

Nu har jeg afprøvet de forskellige tiltag i har henvist til, men uden de store resultater
problemet er at denne pc her jeg brugt til at teste nogle specielle teststande -- det er fortrinsvis styret af testprogrammer med microsoft office exel 2003 makroer -- vedkommende der har lånt pcén har installeret office 2010 og mine makroer er ikke kompatible med dette program.
nu har jeg installeret exel 2003 og skal afprøve om det virker -- MBR opstart og linus (UBUNTO) har jeg ikke kunne finde og fjerne, men jeg kan muligvis leve med det-- ellers er det en reformatering--
jeg lader spørgsmålet stå ånent lidt endnu og så må jeg se hvem der skal have point

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-08-14 12:56

Så er det mig som har misforstået
Du skal fixe MBR og bagefter slette partionen som Ubuntu ligger på
1 Læg din Windows installations CD/DVD i drevet og genstart computeren
2 Tryk på en tast når du bliver bedt om det
3 Vælg sprog dato klokkeslæt og så videre og klik så på Næste
4 Klik på Reparer computeren
5 Klik på det operativsystem du vil reparere og klik på Næste
6 Klik på Kommandopromt i dialogboksen Indstillinger for systemgenoprettelse
7 Skriv
Kode
bootrec.exe /rebuildbcd
og tryk på Enter, der skal være et mellemrum før skråstregen
Det var det, genstart computeren og tag installationsmediet ud, og se at Windows starter som før der kom en Linux på
Nu kan du i Diskhåndtering slette den "ukendte" partion som Linux ligger på og enten lægge den til Windows partionen eller oprette en ny partion

Den beskrevne metode er afprøvet så jeg ved at den virker

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-08-14 13:56

OK - så vil jeg prøve igen.
Så her er lige et par spørgsmål

1. Har du selv installeret ubuntu.
2. Hvordan installerede du ubuntu.
3. Lavede du virtual partition
4. Oprettede ubuntu selv en partition
5. Har du installeret boot valg inde i XP (eks. boot-us)

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 17-08-14 15:54

Hej OVN
Godt forsøgt, men det virker ikke på win xp
bootrec er vist en win 7 komando og når jeg forsøger at genoprette system fra cd får jeg ikke mulighed for at komme igennem til genoprettelse (mangler en kode - prøver at finde den)
EYVIND
hvad angår linux er det ikke mig der har installeret den, men den er kommet i pc efter installationen af win xp -- det er ikke mulig at se andre pationer end windows
Jeg stopper og prøver at finde at program der finde mbr og rette i den ellers må jeg "leve" med det rod og håbe på at mine teststande kan aflæses --

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-08-14 16:06

ok

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-08-14 19:43

Øv jeg havde helt glemt at du bruger et oldnordisk styresystem
men det burde være nemt at reparere mbr, se herunder du skal starte computeren med din Windows XP CD i drevet og så følge den nemme vejledning her:
http://www.tech-recipes.com/rx/483/xp_repair_fix_master_boot_record_recovery_console/

det kræver at du har Genoprettelseskonsol installeret, eller du kan installere den nu fra din Windows XP skive:
https://support.microsoft.com/kb/307654

men husk nu at få det ældgamle styresystem smidt ud, eller i det midste lad være at bruge den på internettet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-08-14 21:07

XP er nu ikke så farligt som computer og styresystem sælgerne og råber op om.

Med Vista, Win7 og Win8 kan man komme galt afsted med et enkelt klik.

Styresystemerne er endnu ikke gjort sikre, og derfor skal de hele tiden opdateres.

Og der er faktisk programmer som kun kan køre på XP og der er ikke lavet erstatnings prorammer.

Selvfølgelig skal man holde sig fra de "grimme" sider, men det bør man også med de nyere styresystemer.

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 200 point
Dato : 18-08-14 11:44

Tag et ´IMAGE´ af XP med dette program
http://www.backup-utility.com/download.html
Formater disken og smid IMAGE tilbage på PC = husk at lav en rednings CD/ USB

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-08-14 11:45

Mærkeligt at du ikke kan se den Linux, den må ligge i dine RAM/ hukommelse?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 18-08-14 11:53
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-08-14 11:54

Linux ubuntu kan ligge:
Som program i XP (en slags Ubuntu virtual box )
I en Virtual box
Ved siden af XP i sin egen partition

Godkendelse af svar
Fra : anuarak

Dato : 18-08-14 16:30

Tak for svaret mig-selv.
jeg har reformateret pc og geninstalleret win xp -- jeg skal bruge win xp da nogle af testprogrammerne ikke kan køre på andet styresystem system
Jeg vil sige MANGE tak for alle de forslag-- det er rart at kunne få "ekspert" hjælp, når vores egne EDB folk giver op