/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
HJÆLP-støbning/polering af betonklods
Fra : fultidsamatør
Vist : 469 gange
20 point
Dato : 02-08-14 23:37

Hej

Først og femmest vil jeg sige at jeg er total amatør i dette fag, men hænderne vender rigtigt men viden mangler

Et meget afholdt famillie medlem har lige fået lavet ny indkørsel til deres lille hus på landet osv, osv.. i daglige tale hedder det "Hytten". Så jeg tænkte at jeg ville støbe en betonklods ca. B=60x H=40x D=12 og få skrevet Hytten på den, og giv den som en gave til dem.
Jeg har dog aldrig rørt beton før, men har da søgt meget på nettet omkring støbning men støder altid på : bordplader, gulve, osv... ikke noget om at støbe en klods

jeg vil gerne have at klodsen er hvid...HELT hvid... indtil nu har jeg købt aalborg portlands hvide cement.. knust marmor 4mm .. og noge sand der minder om strandsand. jeg har lavet et par prøve støbninger med 1 del cement, 2 del sand 3 del marmor... men syntes at det ser noget mørkt ud stadigvæk... så her er mine spørgsmål:

1= kan man putte noget andet i der farver det helt hvid ?? og er min blanding "stærk nok" til at kunne stå ude i alt slags vejr ??

2=Hvordan sliber/pudser jeg overfladen helt blank som jeg har et beton gulve blve i forskellige videoer ??

3= hvad skal jeg bruge til at smøre/sprøjte stenen ind i for at beskytte den imod at suge fugt og snavs osv..

ja undskyld de mange ting, men jeg ved de vil blive glad for at få sådan en, ogat jeg selv har lavet den... jeg er lidt lige glad med hvor dyre matrialerne er hvis bare det holder og ser godt ud.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-08-14 00:34

1. Farve, ved ikke, men til sokler mm kan bruges feks. 1:4:7
til 1 del cement skal der mindst 2,5 del sand, eller "bliver det for stærkt"
Marmor behøves ikke, kun for farves skyld, men jeg tror aldrig du får den hvid uden maling.
2. Du kan leje en lille betonfræser, men kan sagtens glitte klodsen med en murerske indenfor 10 timer efter støbning. Eller køre hen til en murer og slibe med betonfræseren, når klodsen har hærdet mindst et par dage.
Når der støbes kræves: God blanding, og kun så meget vand i at blandingen kan så op som "jordklumper"
Formen skal stå kølig, uden sol, og skal være dækket over med plast/folie, for at undgå udtørring, gerne så der dannes em under plasten.
3. Behøves ikke, men eller noget usynligt, som vandglas, eller silikoneolie på spray som WD40.
VH Palle

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 03-08-14 06:17

Nu er det jo ikke et fundament der er beskrevet så 1:2:3 passer nu meget fint til en udendørs konstruktion.
Hvis det er strandsand du har så er det ikke hvidt men som du også har opdaget: gråt
Du skulle få fat i noget af dette her: http://www.dansand.dk/produkter/industri/whitecastr-0-2-mm-kl-e/

Går ud fra at klodsen bliver fritstående, i så fald bør du lave din støbeform af en rigtig støbeplade: http://www.dlh.dk/Produkter/Construction/Stoebeplader/BetonForce.aspx
Når du støber i en form lavet af rigtig støbeplade bliver resultatet en spejlblank, glat beton overflade.
Hvis det ikke gør noget at for og bagside ikke er helt ens kan du støbe klodsen liggende, altså sådan at 60x40 vender op.
Når formen er fyldt og du har vibreret så er det tid til at glitte den side der vender op.

Hvis du derimod ønsker at for og bagside skal være helt ens så laver du formen sådan at bunden vender op, altså 60x12 vender op.
Fyld formen og vibrer.

Citat
Formen skal stå kølig, uden sol, og skal være dækket over med plast/folie, for at undgå udtørring, gerne så der dannes em under plasten.

Eller bedre endnu, sænk det hele ned i en balje vand nogle timer efter der er støbt og lad det blive der i et par uger. Skil forsigtigt formen efter de første par dage i vandet.

Citat
og få skrevet Hytten på den

Det kan du jo lave direkte i din støbning.
F.eks. sætte messing bogstaver fast på formen og så støbe dem med i betonen eller du kunne fræse dem ned i pladen hvis de skal stikke lidt ud af betonen.

Hvis du vil have betonbogstaver kan du fræse bogstaverne i pladen så du ender med udstående bogstaver eller du kan lave bogstaver af træ og sætte fast på pladen så det bliver nedsænkede bogstaver. Pas på når du fjerner træbogstaverne så du ikke ødelægger din støbning eller laver mærker.

Lige en vigtig ting mere, pas på at formen er ren, en blyantstreg kan ses i den færdige beton.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-08-14 06:41

Citat
Når formen er fyldt og du har vibreret så er det tid til at glitte den side der vender op.

Man kan såmænd bruge en rystepudser for at vibrere mindre emner, det så jeg på TV da nogen støbte et sofabord, betonen faldt virkelig, og i og med det er en klods ville jeg vibrere ad flere gange under opfyldning så luften ikke skal kravle ret langt op for at komme ud, når man støber større ting har man jo hele tiden stangvibratorer i gang nede i massen.

Blot min egen teori, en slagboremaskine kan også anvendes, blot der er spændt et eller andet i borepatronen så den ikke ødelægges.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 03-08-14 12:08

Citat
Man kan såmænd bruge en rystepudser for at vibrere mindre emner

Yes, eller noget så simpelt som en hammer til at slå på formen med

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-08-14 04:53

Jeg tror ikke marmor er et godt tilslag til beton. Farven er også ligegyldig hvis stenene ikke ligger i overfladen.
Brug hvidt sand og hvid cement. Hvis det ikke bliver hvidt nok efter hærdningen kan dt mvære en idet at dyppe den færdige en en ren cement7 vand opslemning, så der kommer e tyndt lag rent cement yderst. Alternativt en hvid cementbaseret maling.

Helt glat støbeform og vibrering er nødvendigt.
endelig ikke for meget vand i betonblandingen, det er en almindelig amatørfejl, som giver en porøs beton med små revner.