/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Litteratur / Spørgsmål
10  dova 560
Palæstinakonflikten
Fra : gywerd
Vist : 416 gange
200 point
Dato : 01-08-14 12:39

Jeg søger idéer til tilnærmelsesvis objektiv (næsten umulig), dansksproget litteratur om Palæstinaspørgsmålet/-problemet/-konflikten.

Her er, hvad jeg foreløbig har fundet:
Hugo Valentin. Problemet Palæstina. Gyldendal 1947.
Svend H. Nielsen. Palæstinaproblemet. 1948.
Per Birkebæk. Israel og Araberne. Gyldendal 1971.
Aage F. Blomberg. Palæstinaspørgsmålet 1914-1921. Gyldendal 1971.
Aage F. Blomberg. Palæstinaspørgsmålet 1922-1955.
Gyldendal 1971.
Johan Bender. Palæstinaproblemet 1955-1974. Gyldendal 1974.
Johan Bender. Palæstinaproblemer 1973-1983. Gyldendal 1984.
Johan Bender. Palæstinaproblemet i fortid & nutid. Gyldendal 1986.
N.H. Svendsen m.fl. Israel eller Palæstina. Gyldendal 1989.
Peter P. Rohde. Israel og Mellemøsten. C.A. Reitzel 1991
A. Jerichow m.fl. Mellemøstens Hvem, Hvad, Hvor. Politiken 1992.
Johan Bender. Palæstinaproblemet - fra krig mod fred. Gyldendal 1994.
Johan Bender. Mellemøsten - Tro, Mennesker, Magt. Gyldendal 1994
Birthe Hansen. Fredsprocessen i Mellemøsten. Gyldendal 1994.
Johan Bender. Palæstinaproblemet - krig - krise - fredsproces. Gyldendal 1999.
Fredsprocessen i Mellemøsten. UM Tema; Udenrigsministeriet, 2000
Birgitte Rahbek. En stat for enhver pris. Gyldendal 2000.
John Warcelmann. Kilder til belysning af den israelsk-arabiske konflikts historie i det 20.århundrede. Nørresundby Gymnasium 2002
L.E. Andersen m.fl. Mellemøsthåndbogen. SDU-forlag 2005.
J. Böhme m.fl. Den Israelsk-Palæstinensiske konflikts historie. Ellekær 2007.
Ilan Pappe. Det moderne Palæstinas historie. Klim 2009.
Henrik W. Mortensen. Israel - en stat i Mellemøsten. Systime 2011.
J.G. Rasmussen m.fl. Mellemøsten under forandring. Columbus 2012.
Anders Jerichow. Mellemøstkonflikter. Gyldendal 2009.

Har I kommentarer til listen (jeg har ikke læst alle bøgerne), eller forslag til anden litteratur, sætter jeg stor pris på det. Mit problem er, at det kan være svært at skelne pro-israelsk & pro-palæstinensisk fra det mere objektive. Pro-litteraturen kan være dybdegående og informativ, men kræver en mere kritisk tilgang.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 01-08-14 13:02

Carlo Hansen, "Kaktussens land. En rejse i selvbedrag. 100 års kamp om Palæstina". Klim. 2002

http://www.palaestina-info.dk/index.php/links

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 01-08-14 15:55

Jeg har noteret Ilan Pappe og Carsten Skovgaard Jensen som "politisk farvede" forfattere. Desuden har jeg tilføjet Bernard Lewis, Benny Morris og Carlo Hansen under "lødige" forfattere.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 01-08-14 19:38

Jeg vil anbefale Wikipedea:
http://da.wikipedia.org/wiki/Pal%C3%A6stinas_historie

Specielt den engelse udgave er meget udførlig.
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Palestine

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 01-08-14 20:46

@Thomas_Mygind: Wikipedia er ganske informativ - men svagheden er, at det er af brugerne, for brugerne, så det trods wikipedias hensigt ikke altid er objektivt eller af høj nok kvalitet.

Og så jeg er bare - ud over at være ITnørd - sådan en bognørd, der godt kan lide at fordybe mig i tykke, dybdegående værker med masser af kildetekster - helst i papirform. Derfor sætter jeg også stor pris på Aage Fasmer Blomberg og Johan Bender. Men samtidig prøver jeg at undgå, at blive for ensporet ved at holde mig til for få autoriteter. Og emnet er jo netop så komplekst, fordi der er mange meninger om spørgsmålet: Israels regerings, zionisternes (en blandet flok med et bredt spektrum af holdninger fra moderate fredssøgende til militante højreradikale), almindelige jøders, almindelige palæstinenseres, Hamas', Fatah/PLO's, nabolandenes, FNs, Verdenssamfundets, USAs, Ruslands, venstrefløjens, pro-israelskes, pro-palæstinensiskes osv.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 02-08-14 10:16

Uha, for et svært emne.

Bliver bogen for tung, er der fire film

Håbet

Rejsen ind

Min terrorist

Mit land Zion

http://www.fjernenaboer.dk/index.php?PID=126