/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvor længe skal lerjord sætte sig
Fra : pbastrup
Vist : 387 gange
20 point
Dato : 30-07-14 13:04

Har i forbindelse med reperation af stikledning været nødt til at grave et hul på ca 1x1x1,20 (bxlxd). Nu skal det fyldes igen, men da der efterfølgende skal lægges fliser ovenpå, har jeg brug for at vide, hvor længe man skal lade jorden sætte sig, inden fliserne lægges?

Vi taler lerjord af den helt tunge slags (nærmest dekorationslerskvalitet)

Håber, nogen ligger inde med svaret.

Mvh
Poul

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 30 point
Dato : 30-07-14 13:27

Det kan der ikke gives et helt nøjagtig svar på, tung lerjord kan sætte sig flere år efter den har været gravet op, hvis du vander og stamper jorden så kan du fremskynde processen,
men lad være at lægge fliser på før til næste sommer så er der en lille chance for at fliserne ikke kommer til at ligge alt for skæve,
os som har den slags tung lerjord kører jorden væk og fylder op med sand hvis der har været gravet i haven eller indkørslen, så bliver jorden(sandet) stabilt hurtigt

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-07-14 14:29

Det tager mere end en krig!. Kør et læs op til mit sted i Småland, så får du et læs groft grus med hjem i stedet, og jeg behøver ikke vande hver eller hver anden dag (pokkers besværligt fra København!).
Spøg til side; det tager nemt tre-fire år medmindre du spæder leret op med groft grus. Jeg købte en gang et hus med koteletgrund og nylagt kloakledning. Det er derfra jeg har de op mod fire år.
vh
pbp

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-07-14 15:14

Har gennemgravet veje flere gange. Og sætninger kan undgås ved at dække "i rigtig rækkefølge", og lægge ud i tynde lag og så køre en jordloppe henover pr 10/20 cm. Så er sætningen efterfølgende enten ingenting eller lidt. Læsser man bare bevidstløst ned og undlader lopper vil jeg sige et par år eller tre.

Godkendelse af svar
Fra : pbastrup

Dato : 30-07-14 15:39

Tak for svaret - ikke lyse udsigter, da jeg skal have lagt fliserne denne sommer (noget med banken, omlægning af lån og vurderinger...) Alternativt må jeg acceptere, at denne firkant på 1m x 1 m skal rettes op næste år...

Kommentar
Fra : pbastrup

Dato : 30-07-14 15:41

Tænker, jeg må prøve at lægge ud i tynde lag og stampe det godt. Selvo jeg nok ikek får en jordloppe ned i et hul på 1,20 meters dybde og ca 1x1 meter Men måske en gammeldags brolæggerjomfru kan gøre det...