/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Køleboks med 12 V omformet til 230 V
Fra : ingelein
Vist : 581 gange
100 point
Dato : 20-07-14 18:33

Hej
Vi har en lille køleboks beregnet til bil eller båd med et stik beregnet til 12 V. Kan man få en konverter, således at man kan slutte køleboksen til 230 v?
Ingelein

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-07-14 18:57

Sagtens. Hvis du kender et sted, hvor de smider computere ud og kender en person, der kan skille sådan én eller to ad, så kan computerens power supply (undskyld, sådan hedder det) eller to i parallel sagtens trække en kølebox.

Accepteret svar
Fra : for_lækker

Modtaget 100 point
Dato : 20-07-14 19:42
Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 20-07-14 20:07

Tak for svaret for_lækker.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 21-07-14 03:19

Ja de findes i flere udgaver. Det er jo rart at kunne nedkøle boksen på forhånd, inden man drager af sted med den.
Dog er ikke alle bokse, lige effektive, hvilket fremgår af prisen. De dyreste har en rigtig lille kølekompressor, hvormed nogle af dem, er i stand til at fungere som en fryser.
Jeg har selv lige købt en ekstra i Suppe Berusen, for ca. 250, med indbygger strømforsyning.
Den kan både benytte 12 volt og lysnettet. Ydre mere kan den både køle og varme.
Men den høre ikke til de hurtigste, og køler kun ned til ca. 15 grader under udetemperaturen. Men kan varme op til ca. 65 grader.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 21-07-14 21:56

Hej igen
Vi har faktisk fået sådan en omformer med til vores Kool mate 21 Køleboks. Hm............ vi har nok aldrig brugt den til andet end som almindelig køletaske. Vi afprøvede køleboksen i går herhjemme. Lod den køre hele natten, og temperaturen forandrede sig ikke fra den temperatur der var i boksen før testen. Til gengæld var den så heller ikke blevet varmere. Rent spild af penge må jeg nok sige. Mon ikke vi har betalt omkring 400 kr. for boksen .........for nogle år siden.
I snart 35 år har vi klaret os med at fryse en 5 l eddikedunk ned og lægge den i en af sejlbådens isolerede rum (ligger under vandoverfladen). Her kan vi holde letfordærvelige madvarer kølige i 4-5 dage, hvis vi ikke åbner lugen for tit. Ovenpå herligheden lægger vi et tykt lag aviser.
Så jeg tror at vi klarer os nok en sæson. Rugbrød med fedt - er jo også til at blive mæt af, samt mange slags fisk i dåser (kippers og den slags). Og så er der jo altid mulighed for at gå i havn og få mad.
Ingelein