/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Beskadiget elkabel
Fra : Perlouwlarsen
Vist : 326 gange
20 point
Dato : 20-07-14 13:44

Hej allesammen
Jeg er i gang med at sætte en skillevæg op hvor der er trukket elkabler. Nu har jeg kommet til at skrue ind i et kabel med en gipsskrue. Jeg kan se hvor jeg har ramt, og kan komme til kablet.
Skal jeg nu skifte hele kablet eller kan man "lappe" det beskadigede sted på samme måde som når man forlænger kabler?
På forhånd tak.
Venlig hilsen
Per

Kommentar
Fra : persens

Dato : 20-07-14 14:55

Der skal monteres et nyt kabel, og det skal en elektriker gøre - punktum!!

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 20-07-14 15:28

Er du ligeglad med forsikringen? så lod det sammen og noget krympeflex på ´såret´.
Sker der kortslutning = dækker forsikringen ikke.

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 20-07-14 15:56

Hvis kablet er meget besværligt at skifte, kan du godt få en elektriker til at reparere kablet med presmuffer og krympeflex, hvilket er helt lovligt.

Det skal dog være en aut. elektriker der ordner det, uanset hvilken løsning du vælger

Falcham

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 20-07-14 16:30

Citat
Skal jeg nu skifte hele kablet eller kan man "lappe" det beskadigede sted på samme måde som når man forlænger kabler?

Det kan godt repareres, hvis du får en aut. elektriker til det for det kræver det rigtige værktøj, så mufferne bliver klemmes med det rigtige moment så der er en ordentlig forbindelse der ikke bliver varn/smelter/sætter ild i kablet ved belastning. Det er ingen at samle kablet så der er spænding igennem, men det skal jo også kunne klare at blive belastet = strømforbrug/Amp.
Så hvis det ikke er alt for besværlig, så skift kablet ud.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 21-07-14 03:26

Du burde nok anskaffe en søger, der kan spore skjulte installationer, før du brænder hele hytten ned. Man kan jo spare for meget, så det går galt.