/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Fjern guld fra glas
Fra : malmin
Vist : 1682 gange
300 point
Dato : 16-07-14 11:18

Jeg har to mørkegrønne glasvaser, hvor der er et guldmønster på den ene side. Der er ikke ridset mønster i glasset, guldet er der bare.

Har nogen af jer erfaring med at fjerne guld fra glas?

Jeg har googlet det, og får mange forskellige resultater, så derfor vil jeg gerne høre om nogen af jer har prøvet det, og hvordan resultatet er blevet.

Mange hilsener
malmin

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 16-07-14 12:06

Det eneste der spiser guld er kongevand, og det er hidsige sager.

1 volumen koncentreret salpetersyre
2-4 volumener koncentreret saltsyre

Start med et blande nogle få dråber (brug pipette) på en gammel glas eller porcelænstallerken, og dyp så kanten i det.

Hvis ikke guldet er brændt ind i glasset, burde det gå i opløsning. (er det inde i glasset, kan du intet gøre andet end korn 12- eller 1800 sandpapir)

Skyl efter med masser af vand, og vær opmærksom på at guldsalte farver helt fantastisk (og det kan ikke betale sig at genindvinde guldet, der er alt for lift).

Vær forsigtig, husk briller, hansker og masser af vand.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 16-07-14 12:09

kongevand, aqua regia, blanding af en del koncentreret salpetersyre og tre dele koncentreret saltsyre. Blandingen danner nitrosylklorid og aktivt klor ved reaktionen:
HNO3 + 3HCl ? NOCl + Cl2 + 2H2O
og kan opløse platin og selv guld ("metallernes konge"), idet der dannes hydrogentetrakloroaurat(III), HAuCl4.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-07-14 17:22
Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-07-14 18:04

Hvis guldet kun er malet på kan du slide det af. med en passende polermasse. den må ikke være så grovkornet at den matterer glasset.
fint pudsekrem eller wienerkalk kan vel gøre det.

Glem alt om kongevand. Du kan ikke skaffe remedierne. Kemikalier er ikke mere til at købe for menigmand.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 16-07-14 20:18

... og efter nogle år i opvaskemaskinen, så er guldet væk

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 16-07-14 23:03

Citat
Glem alt om kongevand. Du kan ikke skaffe remedierne. Kemikalier er ikke mere til at købe for menigmand.

Det er da heller ikke noget man skal pusle med i husholdningen - lad en fagmand kigge på de sager hvis det er så vigtigt at få det guld af...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-07-14 23:50

Er der den mindste urenhed i glasset, hvorpå guldet sidder?
Så vink da pænt farvel til dine glas; hvis du bruger 'kongevand' ..eller f.eks. Flusssyre

http://dan.wikitrans.net/Flussyre

Lyt til transor ..brug en blød filtklud og tandpasta NEJ, det findes andre glimrende slibemidler
Masser af knofedt ...og tålmodighed.
</MOLOKYLE>