/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Et let tag til træhus
Fra : Lillianpigen
Vist : 269 gange
20 point
Dato : 10-07-14 09:39

Jeg har betone tegl på mit 30 m2 træhus, som er 13 år gammelt , nu er gulvet begyndt at bue op på midten af huset ved vægten, så jeg må bide i det sure æble og skifte til noget lettere. Jeg kan ikke lide paptag, hvad er let, og ligner tegl?

Kommentar
Fra : Carner

Dato : 10-07-14 11:22
Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-07-14 14:05

Det er noget mystisk at tagets vægt har med gulvets buler at gøre.

taget bør bæres af søjler( i vægge ) eller af tunge vægge. ingen af de to bør være koblet med gulvet.

Hvis du vælger et lette re tag så husk at det skal være tøjret i jorden . ellers flyver det med den næste storm

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 10-07-14 15:32

Dit problem med gulvet har intet med taget at gøre. At gulvet buer opad kunne tyde på at der et fugtproblem. Få nogle professionelle til at se på det, det bliver i sidste ende det billigste.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-07-14 20:15

Let tag er også bølgeeternit plader.
Men stadig så skal tagkonstruktionen tøjres.
Hvis dit gulv er tilpasset helt ud til kanten kan det bule ved bare en smule fugt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-07-14 10:56

Hvis huset er bygget med træbjælkeramme på stenunderstøtninger og der er sat søjler til taget ovenpå dem , så kan gulvet bule når rammen deformeres af tagets belastning.
Det er en dårlig konstruktion, som ikke bliver meget bedre af at lave et lettere tag.

Sæt understøtninger ligepræcis under de bærende stolper . hæv dem med donkraft til gulvet -måske- kommer på plads .

Kommentar
Fra : rotw